اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

برگزاری انتخابات پارلمانی اردن و استقبال ضعیف در ساعات اولیه

انتخابات پارلمانی اردن، امروز از ساعت هفت صبح به وقت محلی آغاز شد و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی بیانگر استقبال ضعیف از این انتخابات در ساعات اولیه است.

برگزاری انتخابات پارلمانی اردن و استقبال ضعیف در ساعات اولیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، از ساعت  هفت صبح امروز (سه شنبه - ۱۰ نوامبر) درهای مراکز رأی‌گیری در اردن به روی شرکت کنندگان در انتخابات پارلمانی این کشور باز شد تا به این ترتیب اعضای نوزدهمین دوره مجلس نمایندگان این کشور مشخص شوند.

خبرگزاری فرانسه با اعلام آغاز انتخابات در اردن از ساعت هفت صبح امروز (به وقت محلی) در ۱۲ استان این کشور اعلام کرد که قرار است انتخابات تا ساعت ۱۹ عصر امروز ادامه یابد.

از مجموع ۱۰ میلیون نفر جمعیت اردن، چهار میلیون و ۶۴۰ هزار نفر واجد شرایط رأی‌دهی هستند و طی این انتخابات ۱۳۰ نماینده خود را انتخاب خواهند کرد و از مجموع کرسی‌های پارلمانی، ۱۵ کرسی به زنان اختصاص یافته است.

بنا بر این گزارش، هزار و ۶۷۴ نامزد از جمله ۳۶۰ زن برای رسیدن به کرسی‌های پارلمانی با یکدیگر رقابت خواهند کرد و ۵۳ هزار نیروی امنیتی در هزار و ۸۸۰ مرکز رأی‌گیری در سراسر این کشور در روز انتخابات مستقر شدند. پیشتر شمار نیروهای امنیتی ۴۵ هزار نفر اعلام شده بود.

در این انتخابات پارلمانی که هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود، حزب «جبهه العمل الاسلامی»، شاخه سیاسی اخوان المسلمین و مهم‌ترین حزب اپوزیسیون در اردن نیز شرکت دارد. نامزدهای این انتخابات نیز نمایندگانی از سوی عشائر بزرگ اردن، افراد مستقل، چپ‌گرایان و شماری از بازرگانان این کشور هستند که اغلب آنها در برنامه‌های خود، شعارهایی با محتوای معیشتی و مرتبط با مشکلات اقتصادی این کشور انتخاب کرده‌اند.

به نوشتته پایگاه خبری شبکه «الحره»، اقتصاد اردن بشدت تحت تاثیر حوادث سوریه و عراق قرار گرفته است و این کشور میزبان صدها هزار آواره سوری است که باری بر دوش اقتصاد ضعیف اردن به شمار می‌روند.

از سوی دیگر شیوع ویروس کووید ۱۹ بر شدت بحران اقتصادی این کشور افزوده است. تنها در بخش گردشگری، اردن سه میلیارد دلار از درآمدهای خود در هشت ماهه گذشته را از دست داده که این امر عواقب زیان‌باری برای اقتصاد این کشور و وضعیت معیشت مردم آن به همراه داشته است. از سوی دیگر به دلیل شیوع کرونا، بیش از یکصد هزار نفر در اردن تاکنون مبتلا شده‌اند و در این میان یک‌هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به همین دلیل است که به اعتقاد کارشناسان، سال ۲۰۲۱، سال دشواری برای اردنی‌ها محسوب خواهد شد. بویژه که بدهی اردن به ۴۵ میلیارد دلار رسیده و درصد بیکاری نیز در نیمه سال جاری به ۲۳درصد افزایش یافته است. این در حالی است که اردن به میزان زیادی به کمک‌های خارجی به ویژه صندوق بین‌المللی پول متکی است.

در سایه بحران‌های اقتصادی و اجتماعی و نیز نگرانی مردم از ابتلا به کرونا، پیش‌بینی می‌شد که این انتخابات با اقبال ضعیفی همراه باشد. به ویژه که مردم این کشور با وضعیت معیشتی دشواری در سایه شیوع کرونا مواجهند. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از ساعات اولیه برگزاری این انتخابات نشان می‌دهد که این گمانه‌زنی‌ها محقق شده و استقبال ضعیفی از این انتخابات، دست‌کم تا ساعت تنظیم این خبر صورت گرفته است.

 

به اعتقاد کارشناسان، رأی دهندگان به نامزدهای معرفی شده اعتماد ندارند زیرا آنها برنامه‌های انتخاباتی شفافی ارائه نکرده‌اند و برنامه‌های آنها در حد شعار طرح شده است.از سوی دیگر اغلب مردم اردن معتقدند که پارلمان نقشی حاشیه‌ای در نظام سیاسی اردن دارد و قوه مجریه تقریبا زمام همه امور را در دست دارد لذا انتخابات تغییری ایجاد نمی‌کند. لذا می‌توان گفت که شرکت‌کنندگان در این انتخابات اغلب با انگیزه‌های عشائری یا دینی یا شخصی یعنی برای ر‌أی‌دادن به نماینده نزدیک به خود  پای صندوق رأی می‌آیند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول