اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

تهیه 94 طرح مرتع‌داری برای بهره‌برداری اقتصادی از مراتع استان قم

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قم با اشاره به اینکه 723 هزار هکتار از مساحت استان را مراتع به خود اختصاص داده‌اند، گفت: تاکنون از میان 552 پروانه چرای دام، 94 طرح مرتع‌داری، جایگزین تعداد 212فقره پروانه ی چرا دام گردیده است تا مرتع‌داران و دولت در این طرح‌ها در کنار یکدیگر به دنبال افزایش بهره‌برداری اقتصادی از مراتع باشند.

تهیه 94 طرح مرتع‌داری برای بهره‌برداری اقتصادی از مراتع استان قم

سعید فرشادمهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار‌فارس در‌ قم، با تاکید بر اینکه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به دنبال حمایت از اجرای طرح‌های مرتع‌داری با اولویت کشت گیاهان دارویی است، اظهار کرد: در این راستا، سازمان، ادارات ‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را موظف کرده است، تا پروانه‌های چرای دامی که سال های گذشته صادر کرده‌اند، تا پایان سال 1400 به تهیه و اجرای طرح مرتع‌داری برسانند.

وی افزود: صاحبان پروانه‌های چرای دام باید در زمینه تهیه طرح های مرتعداری، مشارکت مطلوبی داشته باشند چرا که در غیر این صورت، پروانه های صادره، فاقد اعتبار خواهند بود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قم با اشاره به اینکه صاحبان پروانه چرا، موظفند در بازه زمانی باقیمانده اقدام به تهیه طرح مرتعداری کنند، گفت: در این راستا اداره منابع طبیعی شهرستان، زمینه ی تسهیل در روند تهیه طرح را، با معرفی صاحبان پروانه ی چرا به سازمان نظام مهندسی، فراهم می آورد.

وی اضافه کرد: طرحها با رویکرد تلفیقی تهیه می شود تا سهم دولت و مجری برای احیای مراتع مشخص گردد. و هدف از تهیه این طرحها، بهبود شرایط اقتصادی مرتعداران، بهبود پوشش گیاهی مراتع و افزایش محصولات دامی می باشد.

فرشاد مهر از پیشرو بودن این اداره در صدور پروانه‌های چرای دام یاد کرد و گفت: تاکنون از مجموع 723 هزار هکتار از مراتع استان، 552 فقره پروانه چرای دام صادر شده که از این تعداد 212 مورد به طرح مرتع‌داری دارای مجری رسیده و 340 پروانه باقیمانده است که تا پایان سال آینده باید به طرح مرتع‌داری تبدیل شود.

وی با اشاره به اهمیت کاهش مراجعات مردمی به ادارات دولتی به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گفت: اکنون با استفاده از بستر اینترنت و سامانه‌های مجازی صاحبان پروانه‌های چرا می‌توانند امور مرتبط با خود را دنبال کنند اما مشکل، دسترسی نداشتن به اینترنت و آشنا نبودن مرتع‌داران با سامانه‌های مجازی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قم با تاکید بر اینکه،نیروهای منابع طبیعی شهرستان قم از هر فرصتی به دنبال خدمت به مردم هستند، تصریح کرد: این افراد اکنون به صورت تلفنی اطلاعات مرتع‌داران را دریافت و در بستر سامانه‌های مورد نظر ثبت می‌کنند که با این اقدام از 340 پروانه چرای باقیمانده 280 مورد پروانه به ثبت رسیده است. هر چند ادامه کارهای این پروانه‌ها و تبدیل به طرح مرتع‌داری نیازمند پیگیری صاحبان پروانه چرای دام است.

وی با بیان اینکه عرصه‌های مرتعی در حقیقت سرمایه‌های ملی هستند، عنوان کرد: افرادی که با دریافت مجوز از منابع طبیعی به عنوان بهره‌بردار عرصه‌های مرتعی شناخته می‌شوند باید به مراتع استان نگاه سرمایه‌ای داشته و از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود برای ارتقای اقتصادی استان استفاده کنند.

فرشادمهر از تلاش‌های انجام شده برای ترویج کشت گیاهان دارویی در مراتع یاد کرد و گفت: در این شرایط اقتصادی پرداختن به طرح‌های اشتغال‌زا و درآمدزا اهمیت بسیاری دارد به همین علت، دولت به دنبال حمایت است و فرصت مناسبی برای عموم مردم به ویژه جوانان علاقه‌مند و صاحبان مراتع پدید آمده است.

انتهای پیام/78023*40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول