اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

هنرمند نی‌ریزی که معلولیت برایش ممنوعیت ایجاد نکرد/ از اراده و هنر ذاتی تا فتح عرصه‌های بین‌الملل

حامد راستی هنرمند عکاس نی ریزی است که فعالیت‌های او در عرصه عکاسی و نگاه نوین وی به این هنر تاکنون برایش ارمغان تعداد زیادی از جشنواره‌ها و مسابقات داخلی و بین‌المللی را به همراه داشته است، به تازگی موفق شده جایزه مسابقات جهانی هیپا را به خود اختصاص دهد.

هنرمند نی‌ریزی که معلولیت برایش ممنوعیت ایجاد نکرد/ از اراده و هنر ذاتی تا فتح عرصه‌های بین‌الملل

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حامد راستی هنرمند عکاس نی ریزی است که فعالیت‌های او در عرصه عکاسی و نگاه نوین وی به این هنر تاکنون برایش ارمغان تعداد زیادی از جشنواره‌ها و مسابقات داخلی و بین‌المللی را به همراه داشته است، به تازگی موفق شده جایزه مسابقات جهانی هیپا را به خود اختصاص دهد و افتخاری دیگر به کلکسیون  افتخارات بیفزاید.

این هنرمند جوان، زمستان سال ۶۶ در نی ریز فارس متولد شد و عکاسی را به طور آماتور از سال ۸۸ و به شکل حرفه ای از سال ۹۱ آغاز کرده است. تحصیلاتش کارشناسی کامپیوتر است و پس از آن به گذراندن دوره عکاسی دیجیتال پرداخته است.

در سال ۹۴ موفق شد مقام اول مسابقات کشوری سازمان فنی حرفه‌ای کشور را به خود اختصاص دهد. همچنین به عنوان امتیازآورترین شرکت کننده مسابقه، نماینده ایران در کشور فرانسه بود که مدال برنز این مسابقات را به خود اختصاص داد.

در سال ۹۵ جایزه دوم کشوری را در جشنواره عکاسی نماز در دریافت کرد و تاکنون دو بار تجربه داوری جشنواره عکاسی را داشته است. راستی به تازگی نیز با عکسی از آثار تاریخی (مجموعه تخت‌جمشید)، جایزه جشنواره جهانی هیپا را کسب کرده است.

مدال برنز گالری ایدیل ترکیه ۲۰۱۷، نفر سوم جشنواره ملی «سفر تا صفر»، جز نفرات فینالیست جشنواره‌ بین‌المللی ONCE اسپانیا ۲۰۱۷، فینالیست جشنواره‌ی ایران زیبا با موضوعیت طبیعت، راه‌یابی به آثار دو دوره از جشنواره بین‌المللی خیام، دبیر سوگواره ملی «محرم فصل وصل»، راهیابی آثار به ۵ نمایشگاه کشوری، برپایی ۶ نمایشگاه گروهی و انفرادی در شیراز و تهران، ۴ سال سابقه تدریس عکاسی، مدیر انجمن فیلم و عکس شهرستان نی‌ریز، انتخاب به عنوان خبرنگار نمونه شهرستان نی‌ریز در سال ۹۵، ۳ سال فعالیت عکاسی خبری، عضو خانه مطبوعات فارس، ۴ سال فعالیت آتلیه‌ای و... بخش دیگری از افتخارات و فعالیت‌های این هنرمند جوان و باانگیزه است.

فعالیت حامد راستی معطوف به عکاسی مستند اجتماعی و آسمان شب است و در این دو مقوله بیشتر شناخته شده و موفق بوده است. نگاهش به مقوله اجتماعی ، انتزاعی و منحصر به فرد است و با آثارش موفق شده توجه محافل تخصصی و عمومی را جذب کند.

فعالیت حامد راستی بیشتر معطوف به عکاسی مستند اجتماعی و آسمان شب بوده و در این دو مقوله بیشتر شناخته شده است. نگاهش به مقوله اجتماعی ، انتزاعی و منحصر به فرد است و با آثارش موفق شده توجه محافل تخصصی و عمومی را جذب کند

وی به سبب سانحه تصادفی که در سن ۱۱ سالگی برایش رخ داد، دچار ضایعه نخاعی شده و پس از تلاش خود همچنین گذراندن دوره‌های فیزیوتراپی و طی شدن مراحل درمان، توانست بار دیگر راه رفتن را تجربه کند و از آنجا زندگی او وارد مرحله جدیدی شد.

مرحله‌ای که نیازمند اراده و همتی مضاعف بود. این حادثه گویی اراده او را تقویت کرد و بر جسمی که شاید او را به خوبی یاری نمی‌کرد تکیه داد تا توانمندی‌های ذاتی و هنر درونی خود را بیش از گذشته آشکار کند.

اکنون با وجود معلولیت به فعالیتهای هنری خود و حضور در جشنواره‌های مختلف، تدریس و عکاسی آتلیه ادامه داده و به گفته خود، معلولیت شاید ایجاد محدودیت کند اما هرگز برایش ممنوعیت ایجاد نکرده است.

ثبت پدیده‌های اجتماعی از زاویه‌ای متفاوت

این هنرمند نی ریزی در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: سبک مستند اجتماعی به سبب جذابیتی که برایم دارد، بیشتر مورد توجه من است و در این حیطه به فعالیت می پردازم؛ در عکس مستند اجتماعی ذهنیت عکاس از زاویه دید خود به بیننده انتقال می یابد.

حامد راستی با اشاره به نحوه ارتباط با مخاطب در سبک مستند اجتماعی، ادامه می‌دهد: در این گونه از عکاسی، عکاس با ادیت‌ها و زوایای خاص دوربین سعی در القا مفهوم مورد نظر خود دارد و آن پدیده اجتماعی با نگاهی متفاوت به بیننده القا می‌شود.

وی بیان می‌کند: اما این بزرگنمایی نیست بلکه واقع‌نمایی است چرا که آنچه در سوژه ما است بخشی از جامعه ما بوده و ثبت بخشی از واقعیت‌های پیرامون ما، جز جدایی ناپذیر عکاس مستند اجتماعی است.

این هنرمند جوان می‌گوید: شاید در این زمینه عده‌ای به ما خرده بگیرند که محرومیت و مشکلات قشر مستضعف را در تصاویر مستند اجتماعی به نمایش می‌گذاریم این در حالی است که هر کس تعریف خاص خود را از خوشبختی دارد و شاید آن فرد به ظاهر بی‌بضاعت که سوژه تصویر من است با همان وضعیت ناهنجار اقتصادی، احساس خوشی و خوشبختی بیشتری داشته باشد چرا که انتظاراتش نسبت به امکانات زندگی کمتر است.

شاید عده‌ای به ما خرده بگیرند که محرومیت و بدبختی قشر مستضعف را در تصاویر مستند اجتماعی به نمایش می‌گذاریم این در حالی است که هر کس تعریف خاص خود را از خوشبختی دارد

راستی با اشاره به فعالیت خود در زمینه عکاسی آسمان شب و دست‌یابی مخاطب در این نوع تصاویر به پدیده‌هایی که به راحتی ملموس نیست، اظهار می‌دارد: در عکاسی آسمان شب، بخشی از واقعیتی که دیده نمی‌شود و برای مردم ملموس نیست عرضه می‌گردد؛ در این عکاسی علاوه بر مسائل فنی و هنری، زمان عکاسی نیز حائز اهمیت است به عنوان مثال، برای عکاسی از کهکشان راه شیری باید بدانیم در چه فصل، چه روز و ساعتی می‌توان به عکاسی پرداخت به همین جهت برای عموم افراد به راحتی قابل رویت نیست.

وی اضافه می‌کند: در عکاسی طبیعت و آسمان شب، تکنیک‌هایی مورد استفاده است که تمام جزئیات عکس قابل نمایش باشد و از آنجا که به طور معمول از لنز واید استفاده می‌کنم، تصاویر عریض‌تر از آنچه در واقعیت وجود دارد نمایان می‌شود و گاهی فراواقعی به نظر می‌رسد به همین جهت این تصور برای عده‌ای پیش می‌آید که از فتوشاپ استفاده کرده‌ام در حالی که ما تا حدی عکس را ادیت می‌کنیم و فتوشاپ با ادیت تفاوت دارد.

ادیت بخش جدایی ناپذیر عکاسی است؛ واقعیت‌های موجود در تصویر و طبیعت را زیباتر جلوه می‌دهد اما زمانی که تصویری فتوشاپ می شود، واقعیت‌های تصویر و طبیعتی که ثبت شده است، تغییر می‌کند

این عکاس نی ریزی تصریح می‌کند: ادیت بخش جدایی‌ناپذیر عکاسی است واقعیت‌های موجود در تصویر و طبیعت را زیباتر جلوه می‌دهد اما زمانی که تصویری فتوشاپ می شود، واقعیت‌های تصویر و طبیعتی که ثبت شده است، تغییر می‌کند.

راستی بازخورد عموم مردم نسبت به عکاسی آسمان شب و آثار تاریخی را مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید: در نمایشگاه‌هایی که برگزار کرده‌ام یا در موقعیت‌های دیگر، مردم از آثار تاریخی نی ریز و آسمان شب استقبال می‌کنند چرا که واقعیت طبیعت را از زاویه‌ای که ما به آنها ارائه می‌دهیم، تماشا می‌نمایند یعنی از زاویه‌ای که تاکنون به این پدیده نگاه نکرده‌اند.

ارجحیت بین عکاسی نگاتیو و دیجیتال سلیقه‌ای است

وی تفاوت بین عکاسی نگاتیو و دیجیتال را سلیقه‌ای می‌داند و می‌گوید: در دوره نگاتیو همه چیز رئال بود و عکاس در مرحله ظهور و ثبوت می‌توانست کمی تغییر در عکس ایجاد کند اما اکنون با دوربین‌های دیجیتال، بخش بیشتری از مراحل فنی تحت کنترل عکاس قرار دارد ضمن اینکه افراد بیشتر به خرید دوربین دیجیتال حرفه‌ای اقدام کرده و تجهیز شدند بنابراین امکان ثبت گسترده‌ای وجود دارد؛ در کنار آن امکان تست کردن موارد فنی پس از عکاسی، برای عکاس فراهم است.

معلولیت برایم ممنوعیت ایجاد نکرد

این هنرمند جوان خاطرنشان می‌کند: در یازده سالگی بر اثر تصادف، دچار آسیب‌ و ضایعه نخاعی شدم که در ادامه روند زندگی و با گذر زمان، سعی کردم به شرایط عادت کنم، پس از طی مراحل درمان بار دیگر فعالیتهای روزمره را تجربه کردم.

راستی معلولیت را مانعی برای فعالیتهای هنری نمی‌داند و می‌گوید: محدودیت‌ ایجاد شده را می‌توان با موارد دیگری برطرف کرد اما اگر اجازه دهیم محدودیت‌ها بر ما غلبه کند، ممنوعیت ایجاد می‌کند و ما از کار باز می‌مانیم.

محدودیت‌ ایجاد شده را می‌توان با موارد دیگری برطرف کرد اما اگر اجازه دهیم محدودیت‌ها بر ما غلبه کند، ممنوعیت ایجاد می‌کند و ما از کار باز می‌مانیم

وی با بیان اینکه برای من معلولیت، ممنوعیت ایجاد نکرد بیان می‌کند: شاید نیاز باشد نسبت به یک فرد سالم تلاش بیشتری انجام دهم اما ممنوعیتی برای من ایجاد نشد و تلاش و کوشش خود را کنار نگذاشتم.

این عکاس نی ریزی اظهار می‌دارد: در جشنواره بین المللی هیپا، نگاه به افراد سالم و معلول یکسان است و این برای من یک موقعیت ارزنده و جالب بود؛ از دیگر نقاط قوت موجود این است که جشنواره هیپا، فایل خام حرفه ای را از عکاس می‌خواهد و به این ترتیب اثر واقعی‌تر بوده و بهتر قابل داوری است همچنین ویژگی دیگر این جشنواره سوژه‌محور آن است.

عکاسی هنری ذاتی است نه فقط آموختنی

راستی که از ۶ سال پیش به تدریس هنر عکاسی می‌پردازد، با اشاره به نحوه ورود به این عرصه هنری می‌گوید: به هنرجویان توصیه می‌کنم که نه تدریس من نه آموزش دانشگاهی نمی تواند از شما عکاس بسازد مگر اینکه خودتان این هنر را در وجودتان داشته باشید.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که شما عکس می گیرید تا زمانی که عکاس می شوید، تفاوت وجود دارد؛ با دو سال تحصیلات و مطالعه می‌توان عکس گرفت اما عکاسی حرفه‌ای به ویژه اکنون که به سمت مدرن شدن حرکت کرده، باید حرفی برای گفتن داشته باشد.

این هنرمند جوان تاکید می‌کند: عکاسی همچون مشاغل و هنرهای دیگر، دارای فیلدهای تخصصی است و هنرمند باید بر حسب طبقه‌بندی موضوعات، یک شاخه تخصصی را انتخاب کرده و آن را ادامه دهد.  

راستی با اشاره به وضعیت درآمدزایی از عکاسی خاطرنشان می‌کند: به هنر نمی توان به چشم بزینس نگاه کرد و به دلیل علاقه‌ای که دارم در این حیطه کار می‌کنم اما درآمدزایی نیز از آتلیه و تدریس عکاسی حاصل می‌شود.

انتهای پیام/ س/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول