اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

وجود ۲۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان آذربایجان‌شرقی

نماینده مجری طرح احیاء و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی از شناسایی و مسدود شدن80 درصد از چاه‌های غیرمجاز درحال حفاری آب‌های زیرزمینی در این استان طی سال‌های اخیر خبر داد.

وجود ۲۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدی اظهار داشت، شناسایی و انسداد چاه‌های غیرمجاز و تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه قبل از سال ۱۳۸۵ از پروژه‌های حساس طرح احیاء و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی به حساب می‌آید که هدف این پروژه، کنترل اضافه برداشت‌ها و جبران کسری مخازن آب‌های زیرزمینی و احیاء آبخوان‌های دشت‌های استان است.

مشاور مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان‌شرقی افزود: 25 هزار حلقه چاه مجاز و ۲۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد ولی چاه عمیق غیرمجاز به آن معنای متداول در استان ما وجود ندارد و تمام این تعداد، چاه‌هایی هستند که نهایت عمق آنها 25 متر است و به صورت دستی حفر شده‌اند، شهرستان‌های بناب، مراغه و ملکان دارای 80 درصد از چاه.های غیرمجاز استان هستند

محمدی ادامه داد: ۱۴ هزار حلقه چاه غیرمجاز قبل از سال ۱۳۸۵ و ۹ هزار حلقه چاه غیرمجاز بعد از سال ۱۳۸۵ در استان آذربایجان‌شرقی وجود دارد، ۸۰ درصد این‌ چاه‌ها در سه شهرستان بناب، مراغه ،ملکان و ۲۰درصد  بقیه در ۱۸ شهرستان دیگر وجود دارند

نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: کل مقدار برداشت چاه‌های غیرمجاز کمتر از ۱۰ درصد برداشت چاه‌های مجاز است. مالکان اغلب چاه‌های غیرمجاز افرادی هستند که برای تامین آب باغ و مزارع خود که وسعت آنها در حد چند هزار متر مربع است، از این چاه‌ها استفاده می‌کنند.

به گفته وی، یکی از برنامه‌های در حال اجرای شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان‌شرقی مجهز نمودن دستگاه‌های حفاری چاه به سامانه جی.پی.اس است.

مشاور مدیرعامل آب منطقه‌ای استان در خصوص توقیف دستگاه‌های حفاری غیرمجاز، گفت: امسال 51 دستگاه حفاری غیرمجاز نیز توسط شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان‌شرقی در شهرستان‌های مختلف توقیف شده و به.طور متوسط طی برنامه سالانه در نظر داریم 70 دستگاه حفاری چاه غیرمجاز شناسایی و متوقف کنیم.

به گفته محمدی از ابتدای امسال تاپایان مهرماه 50 حلقه چاه غیرمجاز در حال حفاری در نقاط مختلف استان شناسایی و مسدود شده است.

وی با اشاره به قانون تعیین تکلیف‌ چاه‌های غیرمجاز قبل از سال ۱۳۸۵، افزود: بر اساس این قانون ۱۴ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان آذربایجان‌شرقی وجود دارد که برای همه آنها تشکیل پرونده و کارهای کارشناسی صحرایی انجام شده و در حال حاضر در مرحله رسیدگی قرار دارد و با رعایت قانون و شرایط منطقه، ظرفیت آبخوان‌ها، حفظ حق و حقوق مجاورین و رعایت قوانین و دستورالعمل‌ها تعیین تکلیف می‌شوند.

محمدی با اشاره به اینکه تاکنون 800 حلقه چاه غیرمجاز محفوره قبل از سال 85 در استان آذربایجان‌شرقی تعیین تکلیف شده، خاطرنشان کرد: به منظور صیانت از آبهای زیرزمینی، اکیپ‌های گشت و‌ کنترل که دارای لباس و خودروی مشخص هستند، دائماً در حال رصد و گشت زنی در سطح شهرستان‌ها می‌باشند که هدف آنها کنترل برداشت از آب‌های زیرزمینی است.

به اعتقاد وی، کنترل تمام چاه‌های غیرمجاز در کوتاه‌ترین مدت ممکن نیست، از این‌رو ابتدا یک اخطاریه به صاحبان چاه‌های غیرمجاز ارسال می‌شود که معمولاً با اعتراض و مخالفت آنها مواجه می‌شود.

وی افزود: اقدامات قضایی، تشکیل پرونده، صدور اخطاریه مجدد و طی مراحل قانونی و در پایان اخذ حکم انسداد چاه با همکاری مقامات قضایی و نیروی انتظامی، اقداماتی است که شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان‌شرقی برای بستن چاه‌های غیرمجاز براساس قانون انجام می‌دهد.

مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به این که سالانه حدود هزار حلقه چاه غیرمجاز توسط عوامل اجرایی این شرکت مسدود می‌شود، متذکر شد: امسال 419 حلقه چاه غیرمجاز مسدود و 117 چاه غیرمجاز در حال حفر با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی شناسایی ومسدود شده است.

به گفته وی، فایده انسداد این تعداد چاه غیرمجاز، ذخیره‌سازی یک میلیون متر مکعب آب برای احیاء دشت‌های استان بوده است.

وی در پایان با بیان اینکه کسری مخزن زیادی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد، ادامه داد: در حوضه‌های آبریز ارس و قزل اوزن، بحران آب‌های زیرزمینی حاد نیست، از این‌رو ما بیشتر انرژی‌مان را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه صرف می‌کنیم و اکثر چاه‌های غیرمجاز مسدود شده مربوط به این حوضه است.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول