اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

محدودیت های کرونایی و سرنوشت مسافران مترو

از امروز بر اساس مصوبه ستاد کرونا ساعت کاری مترو و اتوبوس کاهش می یابد. برخی شورایی ها به این امر منتقد هستند و تاکید دارند مسافران در ساعات پیک بیشتر شده و این کار باعث شیوع بیماری می شود اما نظر مدیران شهری متفاوت است.

محدودیت های کرونایی و سرنوشت مسافران مترو

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، از اسفند سال جاری و با ورود ویروس کرونا به کشور، مردم دچار مشکلات فراوانی شدند. مدتی شیوع این ویروس فروکش کرد اما دوباره به اوج خود رسیده است و آمار مرگ و میر بالا رفت تا جایی که روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی 10 هزار و 463 بیمار جدید و فوت 458 هم‌وطن خبر داد و اعلام کرد که استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی،‌ خراسان جنوبی،‌ سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهار محال بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. 

آمار مرگ و میر در پایتخت بالا رفته است و بهشت‌زهرا دچار بحران شده است، اما با این وجود، کارکنان بهشت‌زهرا با تمام توان در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند. 

از ابتدای شیوع کرونا اعلام شد که یکی از نقاطی که باعث شیوع این بیماری می‌شود، سیستم حمل و نقل عمومی است و باید فاصله‌گذاری اجتماعی در آن رعایت شود. با وجود کاهش مسافران در مترو و اتوبوس باز هم فاصله‌گذاری انجام نمی‌شود و به گفته مسئولین باید برای این امر سیستم حمل و نقل عمومی توسعه یابد تا بتوانند فاصله‌گذاری را رعایت کنند. 

تعطیلی دو هفته ای پایتخت خواسته برخی نمایندگان/محدویت های کرونایی

برخی از نمایندگان مجلس خواستار تعطیلی دوهفته‌ای پایتخت برای کنترل شیوع بیماری شدند، اما این امر رخ نداد و محدودیت‌های جدید کرونایی ویژه اصناف از امروز آغاز شد و براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا از 20 آبان مشاغل گروه 3، 2 و 4 فقط تا ساعت 18 اجازه فعالیت دارند و این محدودیت‌های جدید تا 20 آذر ادامه دارد و در این مدت تنها اصناف و مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت در همه ساعات شبانه‌روز هستند که شامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نانوایی‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، داروخانه‌ها،‌ سوپرمارکت‌ها، میادین میوه و تره‌بار،‌ لبنیات فروشی، مراکز تأمین آمبولانس گروه یک مشاغل را شامل می‌شوند. 

کرونا همچنان در حال جولان دادن است و روز گذشته اعلام شد که ساعات کاری اتوبوس و مترو هم کاهش پیدا می‌کند و قرار است از امروز ساعات کار در همه خطوط مترو تا ساعت 20:30 باشد و خطوط مترو کرج - گلشهر تا ساعت 20 است. 

در خصوص کاهش زمان سرویس‌دهی در سیستم حمل و نقل عمومی، اعضای شورای شهر گله‌مند شدند و مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: قرار است کلیه خطوط  مترو و اتوبوس ساعات کاری‌شان کم شود.

‌این محدودیت‌ها باعث حجم بیشتر مسافر در ساعات پیک می‌شود 

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بیشتر اقشار ضعیف جامعه از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، گفت‌: این افراد یا خودرو ندارند و یا امکان استفاده از خودروی شخصی برایشان نیست. 

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: ‌این محدودیت‌ها باعث حجم بیشتر مسافر در ساعات پیک می‌شود و در ساعات آخر رفت و آمد، تجمع بیشتر می‌شود و همین امر باعث شیوع ویروس کرونا می‌شود.

فراهانی در ادامه افزود: ما باید سیستم حمل و نقل را توسعه دهیم تا فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود،‌ اما این تصمیم باعث فشرده شدن جمعیت می‌شود. اگر شهر تعطیل می‌شد، می‌توانستند ساعت کار مترو را کاهش دهند و نباید سیستم حمل و نقل را محدود کرد. 

براساس مصوبه ستاد کرونا این کار را انجام داده‌ایم

یکی از مسئولین شهری در این باره به خبرنگار فارس گفت که ما براساس مصوبه ستاد کرونا این کار را انجام داده‌ایم و راهی هم جز این نداشتیم.

 انتقاد به تصمیم کاهش ساعت کاری حمل و نقل عمومی 

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران، تصمیم کاهش ساعت کاری حمل و نقل عمومی تا 20 شب را خلق‌الساعه نامید و از این تصمیم معاونت حمل و نقل انتقاد کرد. 

وی ادامه داد: معاونت حمل و نقل ترافیک طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد با مجوز شهردار تهران و نظر به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اعمال محدودیت یکماهه برای فعالیت مشاغل، کاهش ساعت کاری خطوط حمل و نقل از سوی این معاونت اعمال می‌شود.

این تصمیم موجب نگرانی شهروندان شده است

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر این موضوع که این تصمیم موجب نگرانی شهروندان شده است گفت:‌ بسیاری از شهروندان مجبور به تردد در شهر هستند و با این تصمیم آنان را از حق استفاده از حمل و نقل عمومی محروم کرده و هزینه‌هایشان افزایش می‌یابد. این نوع تصمیم‌گیری‌ها نه تنها باعث کاهش شیوع کرونا نمی‌شود، بلکه ازدحام بیش از حد جمعیت را در ساعات پایانی فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی به دنبال خواهد داشت. 

به گفته اعطا، این تصمیم بدون پشتوانه محکم کارشناسی و مشورت با شورای شهر تهران و با نادیده گرفتن سبک زندگی بخش وسیعی از شهروندان اتخاذ شده است و اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر را با مشکل مواجه می‌کند. 

وی تأکید کرد: اگر تعطیلی دوهفته‌ای اعمال می‌شد، شاید کاهش ساعات فعالیت حمل و نقل عمومی مفید واقع می‌شد. در صورتی که این مهم اجرا نشود، شاید بتوان با شناور کردن ساعات کار ادارات،‌ مشاغل و اصناف، پیک جمعیتی در ناوگان حمل و نقل عمومی را توزیع و کنترل کرد. 

با وجود اینکه برخی از اعضای شورا معتقد هستند که با این کار شیوع بیماری در مترو افزایش می‌یابد، فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌‌برداری متروی تهران و حومه گفت: ‌آخرین اعزام قطار از امروز ساعت 20:30 خواهد بود و این کار یک‌ماه ادامه دارد. 

وی ادامه داد: از امشب بسیاری از مشاغل از ساعت 18 تعطیل می‌شوند، در حالی که ساعت آخرین حرکت قطار حدود یک‌ساعت و نیم بعد از این زمان است و افراد فرصت جابجایی دارند. 

با کاهش ساعت کاری مترو، آمار مسافران در ساعات پایانی افزایش نمی‌یابد

به گفته نوبخت، با کاهش ساعت کاری مترو، آمار مسافران در ساعات پایانی افزایش نمی‌یابد، اما امروز اولین روز است که این موضوع اجرا می‌شود و بررسی‌های لازم و برنامه‌ریزی برای آینده را انجام خواهیم داد. 

وی همچنین از شهروندان خواست که فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا این ویروس ریشه‌‌کن شود. 

براساس این گزارش، از امروز محدودیت‌های جدیدی در تهران اعمال می‌شود و حتی قرار است ساعات کار مترو نیز کاهش پیدا کند. برخی از اعضای شورا معتقد هستند که این کار باعث ازدحام جمعیت و شیوع بیشتر بیماری می‌شود و مدیران شهری هم می‌گویند این تصمیم را ستاد ملی کرونا گرفته و آنها هم باید آن را اجرا می‌کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول