اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تلاش رژیم صهیونیستی برای مخفی کردن آثار باستانی اسلامی در فلسطین

یک کارشناس باستان شناسی خبر داد که رژیم صهیونیستی با سرقت و مخفی کردن آثار باستانی اسلامی در فلسطین اشغالی قصد دارد هویت عربی-اسلامی این کشور را از بین ببرد و روایتی جعلی را جایگزین آن کند.

تلاش رژیم صهیونیستی برای مخفی کردن آثار باستانی اسلامی در فلسطین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالرزقاق متانی» کارشناس آثار باستانی فلسطینی، امروز (سه‌شنبه) در مصاحبه با خبرگزاری «صفا» گفت، رژیم صهیونیستی عمدا مقادیر زیادی از آثار باستانی عربی-اسلامی را از طریق حفاری‌های غیرقانونی در شهر قدس اشغالی و مسجد الاقصی مخفی کرده و برخی آثار را به سرقت برده است.

این کارشناس فلسطینی در این خصوص خبر داد که نهاد موسوم به «قوه آثارباستانی اسرائیل» به سکه‌هایی اسلامی از جنس طلا در میدان «حائط البراق» (دیوار ندبه) دست پیدا کرده است که قدمت آن به ده‌ها سال قبل باز می‌گردد.

او در ادامه با بیان اینکه کشف آثار باستانی کاملا طبیعی و قابل‌پیش‌بینی است، خبر داد که این آثار باستانی حین عملیات پیوسته حفاری در زیر و اطراف مسجد الاقصی به‌‌طور کامل تخریب و سرقت شده‌اند.

طبق گزارش صفا، نهاد صهیونیستی یادشده حین عملیات حفاری غیرقانونی در اراضی اوقاف اسلامی و در میدان دیوار ندبه (جنوب غرب مسجد الاقصی)، کوزه‌ای سفالی با چهار سکه طلا  کشف کرده‌ است که عمر آن بیش از هزار سال است.

این نهاد در این خصوص اعلام کرده است که سکه‌های طلا متعلق به سال‌های اول دوره اسلامی است که برآورد می‌شود این سکه‌ها «گنجی فاطمی» باشد.

بر اساس این گزارش، این سکه‌های طلا حین ساخت آسانسور برای شهرک‌نشینان در محله «باب المغاربه» کشف شده است.

عبدالرزاق متانی در این خصوص گفت که مقامات رژیم اشغالگر در تلاش هستند با چنین عملیات‌هایی وجهه‌ای خوب از خود به نمایش بگذارند؛ حال آنکه  آثار باستانی و تمدن اسلامی در پی اقدامات اشغالگران تخریب و مخفی شده‌اند.

متانی افزود، اشغالگران از زمان «یوم النکبه» (فاجعه اشغال فلسطین) در سال ۱۹۴۸ تا به امروز در تلاش هستند آثار باستانی فلسطین را تخریب کنند و آنها را به سرقت ببرند که این مسئله به طور کامل با حقوق بین‌الملل در تعارض است.

این کارشناس فلسطینی در ادامه گفت که اشغالگران با این اقدامات بنا دارند هویت قدس و آثار باستانی آن را به طور کامل ویران کنند و بخش‌های از این شهر را را یهودی‌سازی کنند و از طرفی، روایتی گمراه‌کننده از تاریخ را ایجاد کنند و روایت یهودی را علیه روایت صحیح فلسطینی ترویج کنند.

رژیم صهیونیستی از زمان اشغال قدس در سال ۱۹۶۷ حفاری‌های گسترده‌ای را در قدس آغاز کرده‌ که این عملیات‌ها تا به امروز در اطراف و زیر مسجد الاقصی ادامه دارد بطوریکه در پی این اقدامات، اماکنی برای گردشگری و موزه‌ها و نمایشگاه‌هایی یهودی در محل یاشده تأسیس شده است و تمام آثار تاریخی از دوره‌های امویان، عثمانیان و کنعانیان به طور کامل ویران شده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول