اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

غفلت از مهارت‌آموزی؛ چالش نظام آموزشی/ ضرورت ایجاد مراکز مدیریت مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های نظام آموزشی حال حاضر کشور، غفلت از مهارت‌آموزی و ترویج مدرک‌گرایی است و از این‌رو، ایجاد مراکز مدیریت مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها ضرورت دارد.

غفلت از مهارت‌آموزی؛ چالش نظام آموزشی/ ضرورت ایجاد مراکز مدیریت مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها

سیدحسین شاهچراغ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد ۴۱.۴ درصد جمعیت بیکار کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و پرداختن به چرایی آن‌  امری بسیار مهم است.

او افزود: غالب دانشجویان بعد از فراغت تحصیل و هنگام کاریابی به نقصان مهارت خود پی می‌برند؛ از طرفی، با گذشتن بخشی از عمر باارزش آن‌ها، شاید مجال و حوصله کافی برای مهارت‌آموزی را نداشته باشند؛ پس چه باید کرد و چه درسی از این باید آموخت؟

شاهچراغ عنوان کرد: مهارت‌آموزی دانشجویان که با استفاده از درس‌آموخته‌های شیوه‌های گذشته در حال انجام است، روند رو به رشدی دارد که با کمک صاحب‌نظران و اندیشمندان حوزه مهارتی می‌توان در بهینه‌سازی بیش ‌از پیش آن بیشتر کوشید.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان اظهار کرد: مهارت‌آموزی دانشجویان که در حال حاضر با ایجاد مراکز TMC (مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی) و با استقبال دانشگاه‌های کشور در حال رونق گرفتن است، این امکان را فراهم می‌کند که استادان دانشگاهی نیز به عنوان مربی مهارت‌آموزی به ایفای نقش بپردازند و این به معنای هدف‌گیری صحیح در این شیوه آموزشی است.

غفلت از مهارت‌آموزی و ترویج مدرک‌گرایی؛ چالش نظام آموزشی

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان گفت: غفلت از مهارت‌آموزی و ترویج مدرک‌گرایی چالش عمده نظام آموزشی در تمام سطوح است.

 شاهچراغ ادامه داد: اینکه استادان دانشگاهی به عنوان مدرس مهارت‌آموزی هم فعالیت کنند، ضرورت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را برای ایشان نهادینه می‌کند و در طی زمان فرهنگ مهارت‌آموزی به‌صورت ریشه‌ای و غیردستوری تقویت می‌شود.

وی گفت: از دیگر سو ایجاد مراکز TMC در دانشگاه‌های فرهنگیان که رسالت عظیم تربیت‌معلم را به دوش می‌کشند، نشان از دوراندیشی و امعان نظر برای تغییر ذائقه نسل آتی و اولی شدن مهارت‌آموزی نسبت به تحصیلات دانشگاهی است.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان عنوان کرد: دانشجویان دانشگاه‌های فرهنگیان همگی به استخدام در می‌آیند و آینده شغلی روشنی دارند؛ اما مهارت‌آموزی آنان در وهله اول سبب توانمندسازی خودشان خواهد شد و در وهله دوم این پیام را به‌درستی به آنان منتقل می‌کند که برای داشتن افقی روشن برای ایران و فراهم کردن آینده‌ای پر از امید برای نسل آتی کشور، مهارت‌آموزی را باید ارجح دانست و برای آن بسیار کوشید.

۶۰۰ نفر از سربازان آموزش دیدند

شاهچراغ بیان کرد: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان با همکاری فرماندهی انتظامی استان سمنان، در سال گذشته بالغ‌بر ۶۰۰ نفر از کارکنان وظیفه این فرماندهی را در قرارگاه مهارت‌آموزی، زیر پوشش آموزش‌های تخصصی و مهارتی قرار داد و ۱۵۸ سرباز نیز در ۶ ماهه اول سال ۹۹، آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار را فرا گرفتند.

او گفت: در طرح مهارت‌آموزی سربازان وظیفه که با همکاری ارگان‌های نظامی به اجرا در می‌آید، سربازان در طول خدمت خود، مهارت‌هایی نظیر جوشکاری، لوله‌کشی آب سرد و گرم، برق ساختمان، تعمیر خودرو، نانوایی، پرورش قارچ، کارآفرینی، نقاشی ساختمان و ... را به‌صورت کاملاً رایگان، فرا می‌گیرند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول