اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ایران از توافق جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه در خصوص مناقشه قره باغ استقبال کرد

جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای از توافق جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه در خصوص مناقشه قره باغ استقبال و ابراز امیدواری کرد این توافق به ترتیبات نهایی برای استقرار صلح پایدار در منطقه قفقاز منجر شود.

ایران از توافق جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه در خصوص مناقشه قره باغ استقبال کرد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، جمهوری اسلامی ایران در خصوص توافقنامه جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان و فدراسیون روسیه بیانیه‌ای را صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران از توافقنامه بین جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان و فدراسیون روسیه که منجر به آتش بس و توقف مخاصمات شد، استقبال کرده و امیدوار است این توافق که اصول آن در طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران نیز آمده بود به ترتیبات نهایی برای استقرار صلح پایدار در منطقه قفقاز منجر شود به گونه‌ای که در برگیرنده آرامش و سعادت برای مردم در تمامی کشورهای منطقه و رافع نگرانی‌های موجود باشد.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، عدم تغییر در مرزهای رسمی بین‌المللی، آزادی مناطق اشغالی، بازگشت آوارگان، احترام به امنیت و حقوق اقلیت‌ها و همچنین خروج تمامی نیروهای تکفیری و جنگجویان خارجی از منطقه تأکید داشته و بار دیگر آمادگی خود را برای کمک به تحقق صلح و امنیت پایدار در منطقه و مشارکت در ابتکارات منطقه‌ای اعلام می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران همچنین آمادگی خود را برای کمک به استقرار نیروهای حافظ صلح فدراسیون روسیه در امتداد خطوط تماس براساس بندهای سه و چهار توافق آتش بس اعلام می‌کند.

به گزارش فارس، «نیکل پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان بامداد امروز سه‌شنبه (به وقت تهران) اعلام کرد توافقنامه‌ای را با روسیه و جمهوری آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در قره‌باغ امضا کرده است.

پاشینیان در این بیانیه اعلام کرد: «توافقنامه‌ای را با رئیس‌جمهور روسیه و آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در قره‌باغ امضا کردم. تصمیمی گرفتم که برای همه‌مان سخت است. آتش‌بس، برای مردم ما و خود من بسیار دردناک است.»(اینجا بخوانید)

وزارت خارجه روسیه با تاکید بر اینکه فقط صلح‌بانان روس در قره‌باغ مستقر می‌شوند، گفت ترکیه هم حمایت کامل خود از بیانیه مشترک سه کشور (روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان) را اعلام کرده است.

گفتنی است چندی پیش جمهوری اسلامی ایران طرحی را برای حل مناقشه قره باغ به دو کشور درگیر و همچنین روسیه و ترکیه ارائه کرد. این طرح را سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه به عنوان فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران به مقامات این کشورها معرفی کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول