اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

گرانی و گران‌فروشی؛ مقصر کیست و مشکل کجاست؟

اگر «گران‌فروشی» را معلول عملکرد ضعیف دستگاه‌های نظارتی و عدم برخورد جدی با متخلفین بدانیم، قطعا «گرانی» افسارگسیخته محصول عملکرد جزیره‌ای و ناهماهنگی‌های بین دستگاهی و ناکارآمدی مدیرانی است که عزمی برای مدیریت این شرایط ندارند.

گرانی و گران‌فروشی؛ مقصر کیست و مشکل کجاست؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، شیب صعودی، ادامه‌دار و افسارگسیخته گرانی‌ها طی ماه‌های گذشته به قصه پر غصه‌ای تبدیل شده و مردم را در بسیاری از موارد با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

این مسئله تا آنجا بالا گرفته که رهبر انقلاب نیز با اشاره بدان، علاوه بر پیگیری و تذکرات خصوصی در سخنرانی اخیر خود از تریبون علنی نیز به مسئولین مربوطه تذکر جدی دادند.

در این خصوص؛ گرچه عوامل موثری چون تحریم‌های ظالمانه دشمن خارجی و اجبار شرایط کرونایی را می‌توان به طور کلی در بروز این مشکل دخیل دانست، اما واقعیت امر آن است که به اذعان بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی و همچنین فعالان عرصه تولید در داخل کشور، معضل گرانی و گران‌فروشی بیش از آنکه معلول این عوامل باشد، تحت تاثیر شیوه نامناسب مدیریت جریان تولید و اداره بازار پدید آمده است.

در این میان، اگر «گران‌فروشی» را معلول عملکرد ضعیف دستگاه‌های نظارتی و عدم برخورد جدی با متخلفین بدانیم، قطعا «گرانی» افسارگسیخته و بدون منطق اقتصادی محصول عملکرد جزیره‌ای و ناهماهنگی‌های بین دستگاهی، ضعف در برنامه‌ریزی، شرطی کردن بازار، بی‌اعتنایی به ظرفیت‌ها و تولید داخلی و ناکارآمدی مدیرانی است که هنوز به الزامات جنگ اقتصادی و نحوه مواجهه با آن اشراف نداشته و عزمی برای مدیریت و کنترل این شرایط ندارند.

یک نمونه روشن و واضح این روزها اتفاقی است که مثلا درباره قیمت گوشت مرغ افتاده است؛ از طرفی ستاد تنظیم بازار قیمتی را مصوب و ابلاغ می‌کند که تولیدکننده آن را به دلیل در اختیار نداشتن خوراک با نرخ دولتی و بالا بودن هزینه تولید، مقرون به صرفه نمی‌داند، از سوی دیگر اعلام می‌شود که عموم تولیدکنندگان درباره این موضوع خلاف واقع گفته و همگی از نهاده‌های دام و طیور با قیمت دولتی استفاده کرده‌اند. از طرف سوم فروشنده نهایی با این استدلال که گران خریده‌ام پس مجبورم گران بفروشم، نرخ مصوب را رعایت نمی‌کند و بر فرض ورود دستگاه تعزیراتی جریمه می‌شود و همه اینها در حالی است که سر مصرف‌کننده بی‌کلاه مانده است.

این چرخه معیوب اما در حالی ادامه می‌یابد که همه اجزاء آن از تولیدکننده، فروشنده و خریدار نهایی همواره ناراضی‌اند و طبعا اثرات به شدت مخربی را به دنبال دارد که از آن جمله می‌توان به بی‌اعتمادی و کلافه‌شدن مردم، رواج تخلف و قانون‌گریزی، شکستن اقتدار حاکمیت، ترویج نگاه به منجی خارجی و... اشاره کرد.

این نمونه در بسیاری از اقلام مصرفی دیگر نیز به همین شکل اتفاق افتاده و آثار سوء آن را در فضای عمومی جامعه تشدید کرده است.

همه اینها در حالی اتفاق می‌افتد که آن سوی ماجرا در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی معاند و قلم‌های آلوده داخلی، سناریوی مایوس کردن مردم از کارآمدی نظام و نسخه‌پیچی برای وابستگی به خارج و پذیرش سازش در برابر دشمنان در جریان است.

بر این اساس و با توجه به توصیه‌های کارشناسان امر به نظر می‌رسد که بخش عمده‌ای از این نابسامانی را می‌توان با اندکی تدبیر، هماهنگی و دلسوزی رفع و رجوع کرد و اجازه نداد که کمر مردم بیش از این زیر بار گرانی‌ها خم شود.

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول