اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

رتبه 14 ایران در حوزه علم و پژوهش در دنیا

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، کسب رتبه 14 در میان کشورهای جهان در حوزه علم و پژوهش را ثمره تلاش‌های صادقانه دانشگاهیان برشمرد.

رتبه 14 ایران در حوزه علم و پژوهش در دنیا

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علیرضا منادی امروز در نشست روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان آذربایجان‌شرقی ضمن ابراز خشنودی از حضور در جمع دانشگاهیان اظهار داشت: اکثر دانشگاه‌های استان مولود انقلاب هستند و در حالی که قبل از انقلاب تنها یک دانشگاه فعال در استان وجود داشت به برکت انقلاب اسلامی چندین دانشگاه وزین در استان فعالیت می‌کنند و به‌عنوان تابلوی انقلاب نشان‌دهنده فعالیت‌ها و موفقیت‌های کشور در حوزه علم و پژوهش هستند.

وی، کسب رتبه 14 در میان کشورهای جهان در حوزه علم و پژوهش را ثمره تلاش‌های صادقانه دانشگاهیان برشمرد و افزود: با وجود شرایط تحریمی سخت فعالیت‌های دانشگاهیان افتخار و امیدواری را در جامعه ایجاد کرده است و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که اکثرا از قشر دانشگاهی هستند، آماده حمایت و همکاری کامل از دانشگاه‌ها در راستای رشد علم و دانش در کشور هستند.

منادی با اشاره به برخی از مصوبات و تصمیم‌گیری‌های انجام شده در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از قبیل طرح جهش تولید دانش بنیان، پذیرش دانشجو کارشناسی ارشد در رشته‌های کم رقابت در شرایط کرونا، تصریح کرد: این طرح‌ها در صورت نهایی شدن و تصویب در صحن علنی مجلس می‌­توانند کمک شایانی به دانشگاه‌ها بنمایند و در عین حال ضروری است دانشگاه‌ها ضمن آسیب‌شناسی آموزش مجازی و حل مشکلات موجود در این زمینه تدابیر بهتری در خصوص آموزش در ایام کرونا به‌عمل آورند.

رئیس کمیسیون تحقیقات مجلس جذب دانشجوی خارجی، جذب حمایت ایرانیان مقیم خارج از کشور اعم از استاد و دانشجو، ایجاد مراکز دانش بنیان را از مهم‌ترین راهکارهای دانشگاه‌ها برای حل مشکلات برشمرد و یادآور شد: اعتبارات زیادی از طرف دولت، مجلس و صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تخصیص یافته است که لازم است دانشگاه‌ها ضمن نظارت بر امور آموزشی اساتید و دانشجویان، میزان خروجی دانشگاه‌ها از محل فعالیت‌های دانش بنیان و فناورانه را افزایش داده و از اعتبارات بیشتری بهره‌مند شوند.

روح الله متفکرآزاد، عضو هیات رئیسه مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین عضو هیات علمی دانشگاه تبریز از دیگر سخنرانان جلسه ضمن ارائه گزارش کوتاهی از فعالیت‌های این کمیسیون در عرصه‌های مختلف مخصوصا طرح جهش تولید دانش بنیان از روسای دانشگاه‌ها خواست با ارائه راهکار، تشریک مساعی و بهره‌مندی از تجربیات مثبت همدیگر زمینه را برای گسترش فعالیت‌های دانش بنیان در دانشگاه‌های استان فراهم کنند.

میررضا مجیدی رئیس دانگشاه تبریز با اشاره به اهمیت خرد جمعی و برخی از تصمیمات ارزنده روسای دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی در خصوص مسائل آموزشی دانشگاه‌ها، متذکر شد: تصمیمات سازنده این جمع در خصوص مسائل تعطیلی دانشگاه‌ها، آموزش مجازی، نحوه برگزاری آزمون‌ها و سایر مسائل دوران کرونا براساس خرد جمعی اتخاذ شده و خوشبختانه این تصمیمات مورد اقبال وزارت عتف نیز قرار گرفته است.

وی متذکر شد: حضور این نمایندگان در کمیسیون آموزش مجلس فرصت مغتنمی فراهم نموده است تا روسای دانشگاه‌ها ضمن طرح دغدغه‌ها و مسائل موجود در دانشگاه‌ها با تشریک مساعی و بهره‌گیری از خردجمعی بتوانند راهکارها و پیشنهادات سازنده‌ای را ارائه کنند.

در ادامه جلسه روسای دانشگاه‌های صنعتی سهند، هنر اسلامی تبریز، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه مراغه، دانشگاه جامع علمی و کاربردی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، مرکز آموزش عالی سراج و نماینده موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی استان، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، دانشگاه پیام نور استان و دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان با ارائه گزارش اجمالی موفقیت‌ها و عملکرد دانشگاه متبوع به بیان مشکلات، درخواست‌ها و ارائه راهکار در زمینه‌های مختلف پرداختند.

 از اهم آنها می‌توان به وضعیت استخدامی نیروی انسانی اعم از اعضای هیات علمی و کارکنان، تخصیص کامل بودجه و اعتبارات لازم، ساماندهی و ادغام برخی رشته‌ها و واحدهای دانشگاهی، لزوم حمایت از فعالیت‌های کارآفرینی و جامعه محوری دانشگاه‌ها، نحوه گسترش همکاری‌ها و تعاملات دانشگاه‌ها در سطح استان و کشور و عرصه بین‌المللی، استفاده دانشگاه‌ها از فضا و امکانات آموزشی مازاد یکدیگر، لزوم طرح اصلاح اساسنامه دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی و آزاد در مراجع ذی‌صلاح قانونگذاری اشاره کرد.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول