اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

مصرف گوشت قرمز داخلی 55 درصد افزایش یافت + نمودار

نتایج آمار کشتاردام کشتارگاه‌های رسمی در مهر ١٣٩٩ به نسبت ماه مشابه سال ١٣٩٨، نشان‌دهنده افزایش ٥٥ درصدی مقدار تولید داخلی گوشت قرمز است.

مصرف گوشت قرمز داخلی 55 درصد افزایش یافت + نمودار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، براساس نتایج آمارگیری مرکز آمار، کشتاردام کشتارگاه‌های رسمی در مهر ١٣٩٩ به نسبت ماه مشابه سال ١٣٩٨، نشان‌دهنده افزایش ٥٥ درصدی مقدار تولید گوشت قرمز است.

 مقدار تولید گوشت در مهر ١٣٩٩ نسبت به ماه مشابه سال ١٣٩٨ برای گوسفند و بره ٥٣ درصد، برای بز و بزغاله ٣٨ درصد، برای گاو و گوساله ٦١ درصد، برای گاومیش و بچه‌گاومیش ١٣٠ درصد افزایش، و برای شتر و بچه‌شتر ٣٩ درصد کاهش داشته است.

گوشت گاو و گوساله با ٢٢,٤ هزار تن، ٥٧ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده است.

مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مهر ١٣٩٩ نسبت به شهریور ۱۳۹۹ در حدود ١ درصد کاهش داشته است.

روند تغییرات عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های کشور نشان‌ می‌دهد در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 14 درصد رشد داشته است و به 39.6 درصد رسیده است. مهرماه سال 98 عرضه 25.6 درصد بود.

از این آمارها می‌توان نتیجه گرفت با توجه به اینکه صادرات گوشت وجود ندارد و به مصرف جامعه می‌رسد، یا میزان مصرف جامعه براساس وزن لاشه‌های گوشت قرمز 55 درصد در مهرماه امسال نسبت به مهر 98 افزایش داشته است، یا در یک سناریوی محتمل‌تر، با بالاتر رفتن تولید داخل گوشت قرمز و پایین آمدن واردات، گوشت قرمز تولید داخل جایگزین گوشت قرمز وارداتی شده و سهم آن در سبد مصرف خانوار بیشتر شده است.

یک سناریوی بدبینانه‌تر نیز وجود دارد. بر این اساس به دلیل کاهش عرضه نهاده‌های دامی و همچنین افزایش قیمت این نهاده‌ها، دامداران که نگهداری دام را بیش از این به صرفه نمی‌دانند، ممکن است تصمیم به روانه کردن دام‌های مولد به کشتارگاه گرفته باشند. با فرض صحت چنین سناریویی، کشور در آینده با کاهش تولید و عرضه گوشت قرمز مواجه خواهد شد.

اما همچنان این سوال و ابهام وجود دارد چرا با توجه به افزایش عرضه گوشت قرمز در بازار، قیمت گوشت کاهش نیافته است؟

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول