اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

اشرف غنی: خشونت از سوی طالبان در افغانستان افزایش یافته است

رییس جمهور افغانستان در نشست مجازی رهبران سازمان همکاری شانگهای گفت: تعهد کاهش خشونت و آتش‌بس جامع اما تحقق نیافته، بلکه خشونت‌ها از سوی طالبان افزایش نیز یافته است.

اشرف غنی: خشونت از سوی طالبان در افغانستان افزایش یافته است

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «اشرف غنی»، رییس جمهور افغانستان، عصر روز سه‌شنبه، بیستم آبان، در نشست مجازی رهبران سازمان همکاری شانگهای سخنرانی کرد.

غنی در این نشست گفت: نظرسنجی‌های متعددی که تاکنون انجام شده‌، نشان می‌دهد که ۷۵ تا ۸۵ درصد مردم از جمهوریت حمایت می‌کنند.

به گفته غنی، در این نظرسنجی‌ها تنها چهار تا هشت درصد مردم از طالبان حمایت کرده‌اند. او با اشاره به این موضوع، تأکید کرد که تحمیل اراده اقلیت بر اکثریت مطلق، می‌تواند فقط منجر به درگیری طولانی‌مدت شود.

غنی در این سخنرانی به مسایل متعدد از جمله روند صلح افغانستان پرداخت و گفت: با وجود چالش‌های گسترده که دامن‌گیر افغانستان است، اما به صلح به عنوان یک اولویت نگاه می‌کنم.

غنی افزود: برای شروع مذاکرات صلح با طالبان، با اتخاذ تصمیم‌های سخت به عنوان رییس جمهور یک کشور و عضو جامعه، شهامت دارم.

وی با ابراز تأسف گفت: تعهد کاهش خشونت و آتش‌بس جامع اما تحقق نیافته، بلکه خشونت‌ها از سوی طالبان افزایش نیز یافته است.

غنی با اشاره به حمله به دانشگاه کابل که در آن ده‌ها دانشجو کشته و زخمی شدند، خاطرنشان کرد که این حمله فارغ از این‌که مسوولیت آن را چه کسی برعهده گرفته است، غیرانسانی است.

رییس جمهور افغانستان تاکید کرد: جمهوریت و اصول حقوق برابر شهروندان که در قانون اساسی درج است، زمینه‌های ادغام مسالمت‌آمیز طالبان در سیاست، اقتصاد و جامعه افغانستان دموکراتیک را فراهم می‌کند.

اشرف غنی همچنین گفت: احترام به حاکمیت، یک اصل اساسی سازمان همکاری شانگهای است و از این رو از اعضای این سازمان می‌خواهیم تا از روند صلح پایدار در چهارچوب جمهوری اسلامی افغانستان حمایت کنند.

غنی افزود: اخلال در نظم قانون اساسی افغانستان پیامدهای منفی گسترده‌ای برای سازمان همکاری شانگهای خواهد داشت و سبب اختلال در سیستم اقتصادی اروپا، آسیا و همچنین گسترش شبکه‌های تروریستی و جنایی می‌شود.

وی تصریح کرد: اصل سیاست خارجی افغانستان دخیل نشدن در اختلافات است و با چندجانبه‌گرایی منافع و روابط خود را با منطقه و جهان گسترش می‌دهد.

رییس جمهور افغانستان در نشست سران سازمان‌ همکاری شانگهای گفت: با موج پنجم تروریسم بین‌المللی روبه‌رو هستیم که با شبکه‌های تروریستی و سازمان جرمی به ویژه قاچاقچیان مواد مخدر و انسان ارتباط تنگاتنگ دارد.

به گفته او، این موضوع سبب شده است که جنگ نامتعارف ادامه یابد و صلح به چالش کشیده شود.

غنی تاکید کرد: افغانستان قادر به گسترش همکاری با اعضا و ناظران سازمان همکاری شانگهای برای مبارزه با تروریسم و مواد مخدر است.

رییس جمهور افغانستان در ادامه گفت: نیروهای ویژه امنیتی افغانستان اعم از پلیس و ارتش، تنها ۱۰ درصد از کل نیروهای مسلح را تشکیل می‌دهند، اما ۴۸ درصد بودجه برای آن‌ها هزینه می‌شود و ۹۸ درصد عملیات نظامی را مستقلانه اجرا می‌کنند.

غنی بر لزوم همکاری دولت با دولت در چهارچوب منطقه‌ای و جهانی برای مبارزه با شبکه‌های جرمی و تروریستی، تأکید کرد.

رییس جمهور افغانستان در پایان خاطرنشان کرد که ایجاد صلح زمینه ادغام آوار‌گان و مهاجران را فراهم می‌کند و برای از بین بردن فقر و رسیدن به رفاه، به ظرفیت قوی و دولت پویا نیاز است.

سازمان همکاری‌ شانگهای یا Shanghai Cooperation Organization در سال ۱۹۹۶ ابتدا به منظور خلع سلاح‌ سازی مرزها – به خصوص مرزهای آسیای میانه و چین- به میان آمد. در آن زمان روسیه، چین، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان پنج عضو اصلی این سازمان بودند.

اهداف اصلی ایجاد سازمان همکاری‌های شانگهای اعتماد متقابل میان دولت‌های عضو، همکاری‌های مؤثر، صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای و به میان آوردن یک نظام جدید اقتصادی و سیاسی در جهان می‌باشد. بازیگران اصلی این سازمان روسیه و چین هستند و نقش آنان در تشکیل این سازمان کاملا بارز و حیاتی بوده است.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول