اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال تمدید می‌شود/ وصول 141 هزار میلیارد تومان مالیات در سال قبل

یک مقام آگاه گفت: با توجه به اینکه مدت قانونی اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان مرداد 99 بود در لایحه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرده مدت زمان اجرای این قانون تا پایان سال جاری تمدید می‌شود.

قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال تمدید می‌شود/ وصول 141 هزار میلیارد تومان مالیات در سال قبل

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با توجه به اهمیت درآمد مالیاتی و سیاست تامین هزینه دولت از مالیات و عوارض، سال98 و چهار ماه اول سال 99 با وجود تشدید تحریم‌های ظالمانه و کاهش درآمد‌های نفتی و شیوع بیماری کرونا درآمدهای دولت دچار چالش شده، اما در عین حال تحقق 102 درصدی وصول درآمد مالیاتی و رشد 29 درصدی نسبت به عملکرد سال 97 روی داد و در واقع رشد 41 درصدی درآمد مالیاتی با وجود شرایط اقتصادی سال قبل حاکی از تحول تاریخی در تأمین درآمد مالیاتی با حداقل اثر منفی بر انگیزه تولید و سرمایه‌گذاری در کشور است.

گزارش عملکرد درآمد مالیاتی که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام شده است، نشان می‌دهد وصول 141.2 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در سال 98 با تحقق 102 درصد و رشد 29 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل روی داده است.

همچنین سال قبل از محل درآمد مالیات ارزش افزوده و 3 درصد حق عوارض شهرداری‌ها مبلغ 27 هزار و 862 میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده از شهریور سال 98 تا تیرماه سال 99 به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور واریز شد.

همچنین شاخص نسبت درآمدهای مالیاتی به هزینه جاری از 45.2درصد در سال 97 به 47.8درصد در سال 98 افزایش یافت. نسبت دیگر نسبت درآمدهای مالیاتی به منابع عمومی بودجه دولت است که از 35.1 درصد در سال 97 به 37.5 درصد در سال 98 افزایش یافته است.

همچنین پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم از سوی وزارت اقتصاد تهیه و به دولت ارسال شد که مهم‌ترین موارد این لایحه معرفی مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی، معرفی مالیات بر عایدی املاک، معرفی مالیات بر واحدهای مسکونی و خودروهای لوکس بازنگری و هدفمندسازی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی شمرده می‌شود.

همچنین با توجه به اینکه قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده بعد از اجرای پنج سال آزمایشی آن طی هفت سال گذشته تمدید شده دولت در قالب لایحه بودجه 99 در سال قبل به مجلس ارائه کرد تا مهلت آزمایشی اجرای این قانون تا سال 1400 باشد، اما نمایندگان مهلت آن را تا پایان مهرماه 99 تصویب کردند، بنابراین با گذشت مهرماه مهلت قانونی اجرای این قانون عملاً به پایان رسید.

خبرنگار فارس در این زمینه در گفت‌وگو با یک مقام آگاه در مورد اینکه با توجه به ماده قانونی که هر درآمد دولت باید مطابق قانون باشد چه کرده‌اید، گفت: لایحه قانون مالیات بر ارزش افزوده از سوی دولت به مجلس ارائه شده و در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسیده و در مرحله ارسال به هیأت رئیسه مجلس است که احتمالاً‌ در جلسه هفته آینده مجلس همان متن مورد نظر دولت تصویب می‌شود و مهلت اجرای قانون مالیات‌های ارزش افزوده که اکنون بخش مهمی از درآمد مالیاتی کشور را تشکیل می‌دهد تا پایان سال جاری تمدید می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر حدود 35 درصد از درآمد مالیاتی کشور از محل مالیات بر ارزش افزوده تأمین می‌شود. بنابراین تمدید مهلت اجرای این قانون برای دولت بسیار مهم است. 

این مقام آگاه گفت: دولت مالیات بر مجموع درآمد افراد حقیقی، مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر املاک را از یک سال قبل ارائه کرده است و در کمیسیون‌های مجلس و دولت بررسی می‌شود.

به گفته وی، با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در درآمد نفتی باید هزینه‌های جاری دولت طبق سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی از محل درآمد مالیات تأمین شود.

وی افزود:‌مالیات علاوه بر اینکه ابزاری برای حکمرانی به شمار می‌رود، وسیله‌ای برای ایجاد عدالت اقتصادی و توزیع درآمد در جامعه به شمار می‌رود و مالیات بر ارزش افزوده یک نوع مالیات بر مصرف است که 3 درصد از این مالیات به عنوان عوارض صرف عمران و آبادی شهرها و روستاها می‌شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول