خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: چرا مدرسه غیردولتی به وجود آمد؟ خب مسلما یکی از دلایل ایجاد مدارس غیردولتی، تمایل برخی مردم به تحصیل فرزندانشان در مدارسی غیر از مدارس دولتی بود و البته به این معنی که امکانات بیشتری برای تحصیل فرزندانشان خواهان بودند و حاضر بودند که برای تأمین این امکانات، هزینه پرداخت کنند.
در تعریف سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی در سایت این سازمان آمده است: در راستای ارتقای جایگاه نظام تعلیم و تربیت کشور ضمن تأکید بر ارتقای کمی و کیفی مدارس دولتی، به منظور بهرهگیری از مشارکت همگانی مردمی در امر آموزش و پرورش و تاسیس مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی و بهره گیری از ظرفیت قوانین بالادستی و مستند به سیاست های کلی ابلاغی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور از سوی مقام معظم رهبری و راهبردهای کلان و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، همچنین سند نقشه جامع علمی کشور با حفظ کارکردهای سیاستگذاری و نظارتی نظام، «سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی » وابسته به وزارت آموزش و پرورش تأسیس میگردد.
* برخی وجود مدارس غیردولتی را مترادف با خصوصیسازی آموزش مطرح میکنند
اهداف ایجاد سازمان مدارس غیردولتی شامل «زمینه سازی برای جلب و بسط مشارکت همگانی، در عرصه های مختلف آموزشی و پرورشی»، « تقویت و توسعه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی»، «بستر سازی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، مرتبط با وظایف سازمان» و «کمک به ارتقایکمی و کیفی مدارسدولتی، با استفاده از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش و بخش غیردولتی» ذکر شده است.
محسن حاجی میرزایی در نشست شورای هماهنگی مؤسسان مدارس غیردولتی شهر تهران، بابیان اینکه نیازمند مدارس غیردولتی هستیم و از این مدارس حمایت میکنیم، گفت: حمایت از مدارس دولتی به معنای افزایش کیفیت و کارایی این مدارس است و بیان حمایت از مدارس دولتی به معنای عدمحمایت و پشتیبانی از مدارس غیردولتی نیست، موظف هستیم که کیفیت مدارس دولتی را ارتقا دهیم و دسترسی عادلانه همه دانش آموزان را به آموزش باکیفیت تامین کنیم و این تعارضی با حمایت از مدارس غیردولتی ندارد که یک حکم قانونی است.
وی بابیان اینکه برخی وجود مدارس غیردولتی را مترادف با خصوصیسازی آموزش مطرح میکنند، اظهار کرد: آموزشوپرورش یک امر حاکمیتی است و تنظیمگری در امور حاکمیتی توسط دولت انجام میشود، و امور اجرایی در تعدادی از مدارس برعهده مدارس غیردولتی است؛ بنابراین نوع همکاری غیردولتی نوعی مشارکت با آموزش و پرورش است و امور حاکمیتی قابلواگذاری نیست.
وی ادامه داد: برخی کارها و فعالیتها مانند خرید خدمات آموزشی باعث شد تا داوریها در این حوزه به خطا برود، گفت: نقش دولتها باید تنظیم گری و قانونگذاری باشد و امور اجرایی بر عهده بخش دولتی نباشد که در این صورت به افرایش کارآمدی منجر میشود.
وزیر آموزشوپرورش بابیان اینکه باید به تاثیرگذاری محیط اجتماعی باور داشته باشیم، گفت: مجموعه مؤسسان مدارس غیردولتی باید به محیط اجتماعی پاسخگو باشند، و به اشکالات و ابهامات آن پاسخ بدهند.
وی با بیان اینکه رعایت حقوق معلمان در مدارس غیردولتی ضروری است، گفت: سازمان مدارس غیردولتی علاوه بر نظارت کامل، موظف به حسن اجرای این موارد می باشد.
* خصوصی سازی در آموزش و پرورش به طور مستقیم با جیب عدهای در ارتباط است
حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مجلس و وزیر اسبق آموزش و پرورش 21 آذر 1398 اظهار کرد: خصوصی سازی در آموزش و پرورش به طور مستقیم با جیب عدهای در ارتباط است و گرفتاری ما همین جاست.
وی افزود: چطور میشود که پای هرکس به اموزش و پرورش میخورد اکثراً سعی کرده اند چند مدرسه را برای خود راه اندازی کنند با این وجود اگر آموزش و پرورش گدا خانه است پس چرا مدرسه تاسیس میکنند خب بروید شرکت نفت بزنید و پمپ بنزین درست کنید؛ البته متاسفانه تصمیم گیری نیز در این ناحیه مشکل شده است.
حاجی بابایی 11 شهریور 99 گفت: اگر نگاه مولد به آموزش و پرورش گسترش یابد، خصوصی سازی در آموزش و پرورش متوقف خواهد شد، چرا که خصوصی سازی آموزش و پرورش ابهت و شان و جایگاه معلمان را نشانه گرفته است.
* چه زمانی روند خصوصیسازی آموزش و پرورش تسهیل میشود؟
مرکز پژوهشهای مجلس 4 آبان 1398 اظهارنظر کارشناسی درباره «حذف تنوع مدارس در نظام آموزش و پرورش ایران» داشت؛ در این گزارش به بررسی و ارزیابی مصوبه مجلس شورای اسلامی مورخ 21 مهر 1398 موضوع «حذف تنوع مدارس» در اثنای بررسی طرح تنظیم بخشی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش پرداخته شد و عنوان شد که پیامدهای اجرای این مصوبه میتوان به دو مورد مهم اشاره کرد: نخست حذف مدارس نمونه دولتی، تیزهوشان، شبانهروزی، عشایری شاهد و ... که سبب کاهش دسترسی دانشآموزان مناطق محروم و کمبرخوردار به فرصتهای آموزشی میشود و عدالت آموزشی را خدشهدار خواهد کرد و دوم آنکه حذف مدارس دولتی باکیفیت بالا منجر به سوق دادن دانشآموزان به سمت مدارس غیردولتی میشود و روند خصوصیسازی آموزش و پرورش را تسهیل میکند.
انتهای پیام/