اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آیا وجود مدارس غیردولتی مترادف با خصوصی‌سازی است؟

وزیر آموزش و پرورش می گوید «برخی وجود مدارس غیردولتی را مترادف با خصوصی سازی می دانند» اما آیا اینگونه است؟

آیا وجود مدارس غیردولتی مترادف با خصوصی‌سازی است؟

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: چرا مدرسه غیردولتی به وجود آمد؟ خب مسلما یکی از دلایل ایجاد مدارس غیردولتی، تمایل برخی مردم به تحصیل فرزندانشان در مدارسی غیر از مدارس دولتی بود و البته به این معنی که امکانات بیشتری برای تحصیل فرزندانشان خواهان بودند و حاضر بودند که برای تأمین این امکانات، هزینه پرداخت کنند.

در تعریف سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی در سایت این سازمان آمده است: در راستای ارتقای جایگاه نظام تعلیم و تربیت کشور ضمن تأکید بر ارتقای کمی و کیفی مدارس دولتی، به منظور بهره‌گیری از مشارکت همگانی مردمی در امر آموزش و پرورش و تاسیس مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی و بهره گیری از ظرفیت قوانین بالادستی و مستند به سیاست های کلی ابلاغی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور از سوی مقام معظم رهبری و راهبردهای کلان و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، همچنین سند نقشه جامع علمی کشور با حفظ کارکردهای سیاستگذاری و نظارتی نظام، «سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی » وابسته به وزارت آموزش و پرورش تأسیس می‌گردد.

*  برخی وجود مدارس غیردولتی را مترادف با خصوصی‌سازی آموزش مطرح می‌کنند

اهداف ایجاد سازمان مدارس غیردولتی شامل «زمینه سازی برای جلب و بسط مشارکت همگانی، در عرصه های مختلف آموزشی و پرورشی»، « تقویت و توسعه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی»، «بستر سازی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، مرتبط با وظایف سازمان» و «کمک ‌به ‌ارتقای‌کمی ‌و کیفی ‌مدارس‌دولتی، با استفاده از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش و بخش غیردولتی» ذکر شده است.

محسن حاجی میرزایی در نشست شورای هماهنگی مؤسسان مدارس غیردولتی شهر تهران، بابیان اینکه نیازمند مدارس غیردولتی هستیم و از این مدارس حمایت می‌کنیم، گفت: حمایت از مدارس دولتی به معنای افزایش کیفیت و کارایی این مدارس است و بیان حمایت از مدارس دولتی به معنای عدم‌حمایت و پشتیبانی از مدارس غیردولتی نیست، موظف هستیم که کیفیت مدارس دولتی را ارتقا دهیم و دسترسی عادلانه همه دانش آموزان را به آموزش باکیفیت تامین کنیم و این تعارضی با حمایت از مدارس غیردولتی ندارد که یک حکم قانونی است.

وی بابیان اینکه برخی وجود مدارس غیردولتی را مترادف با خصوصی‌سازی آموزش مطرح می‌کنند، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش یک امر حاکمیتی است و تنظیم‌گری در امور حاکمیتی توسط دولت انجام می‌شود، و امور اجرایی در تعدادی از مدارس برعهده مدارس غیردولتی است؛ بنابراین نوع همکاری غیردولتی نوعی مشارکت با آموزش و پرورش است و امور حاکمیتی قابل‌واگذاری نیست.

وی ادامه داد: برخی کارها و فعالیت‌ها مانند خرید خدمات آموزشی باعث شد تا داوری‌ها در این حوزه به خطا برود، گفت: نقش دولت‌ها باید تنظیم گری و قانون‌گذاری باشد و امور اجرایی بر عهده بخش دولتی نباشد که در این صورت به افرایش کارآمدی منجر می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه باید به تاثیرگذاری محیط اجتماعی باور داشته باشیم، گفت: مجموعه مؤسسان مدارس غیردولتی باید به محیط اجتماعی پاسخگو باشند، و به اشکالات و ابهامات آن پاسخ بدهند.

وی با بیان اینکه رعایت حقوق معلمان در مدارس غیردولتی ضروری است، گفت: سازمان مدارس غیردولتی علاوه بر نظارت کامل، موظف به حسن اجرای این موارد می باشد.

* خصوصی سازی در آموزش و پرورش به طور مستقیم با جیب عده‌ای در ارتباط است

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مجلس و وزیر اسبق آموزش و پرورش 21 آذر 1398 اظهار کرد: خصوصی سازی در آموزش و پرورش به طور مستقیم با جیب عده‌ای در ارتباط است و گرفتاری ما همین جاست.

وی افزود: چطور می‌شود که پای هرکس به اموزش و پرورش می‌خورد اکثراً سعی کرده اند چند مدرسه را برای خود راه اندازی کنند با این وجود اگر آموزش و پرورش گدا خانه است پس چرا مدرسه تاسیس می‌کنند خب بروید شرکت نفت بزنید و پمپ بنزین درست کنید؛ البته متاسفانه تصمیم گیری نیز در این ناحیه مشکل شده است.

حاجی بابایی 11 شهریور 99 گفت: اگر نگاه مولد به آموزش و پرورش گسترش یابد، خصوصی سازی در آموزش و پرورش متوقف خواهد شد، چرا که خصوصی سازی آموزش و پرورش ابهت و شان و جایگاه معلمان را نشانه گرفته است.

* چه زمانی روند خصوصی‌سازی آموزش و پرورش تسهیل می‌شود؟

مرکز پژوهش‌‌های مجلس 4 آبان 1398 اظهارنظر کارشناسی درباره «حذف تنوع مدارس در نظام آموزش و پرورش ایران» داشت؛ در این گزارش به بررسی و ارزیابی مصوبه مجلس شورای اسلامی مورخ 21 مهر 1398 موضوع «حذف تنوع مدارس» در اثنای بررسی طرح تنظیم بخشی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش پرداخته شد و عنوان شد که پیامدهای اجرای این مصوبه می‌توان به دو مورد مهم اشاره کرد: نخست حذف مدارس نمونه دولتی، تیزهوشان، شبانه‌روزی، عشایری شاهد و ... که سبب کاهش دسترسی دانش‌آموزان مناطق محروم و کم‌برخوردار به فرصت‌های آموزشی می‌شود و عدالت آموزشی را خدشه‌دار خواهد کرد و دوم آنکه حذف مدارس دولتی باکیفیت بالا منجر به سوق دادن دانش‌آموزان به سمت مدارس غیردولتی می‌شود و روند خصوصی‌سازی آموزش و پرورش را تسهیل می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول