اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

دود زباله‌دان دیر در نفس مردم/ پسماندهایی که همسایه محلات شدند+عکس

وضعیت نابسامان دفع زباله در شهر دیر و دود ناشی از آتش سوزی‌هایی که هر از گاهی در سایت دفع زباله‌های دیر به وقوع می‌پیوندد موجب گلایه مندی شهروندان دیری شده است.

دود زباله‌دان دیر در نفس مردم/ پسماندهایی که همسایه محلات شدند+عکس

خبرگزاری فارس - شهرستان دیر، مهدی عبدی: وضعیت نابسامان دفع زباله در شهر دیر و دود ناشی از آتش سوزی‌هایی که هر از گاهی در سایت دفع زباله‌های دیر به وقوع می‌پیوندد موجب گلایه مندی شهروندان دیری شده است.

شهرداری دیر در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا سایت جدیدی راه اندازی کند و از سویی با یکی از پیمانکاران بازیافت زباله نیز به توافق رسیده است اما بخاطر نبود زمین مناسب، این طرح بر زمین مانده است.

جلسات متعددی برای ساماندهی وضعیت پسماند دیر گرفته شده که تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته چرا که زمین‌هایی که تاکنون برای جانمایی سایت جدید پسماند معرفی شده است، هر کدام مشکلاتی از نزدیکی به آبراه گرفته تا مشکلات زیست محیطی و یا نبود جاده دسترسی دارند.

نفس دیری‌ها بریده است

ساکنین شهرک امام حسین(ع)، کوی جانبازان و محله شهید صدوقی که کمترین فاصله را با معدن زباله شهر دیر دارند می‌گویند در طول سال بارها شاهد آتش زدن زباله‌ها هستیم که دود ناشی از آن به سمت شهر می‌آید و در پاره‌ای از مواقع نفس کشیدن بویژه برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند، سخت می‌شود.

از طرفی با توجه به جهت وزش باد غالب بسیاری از زباله‌ها به سمت شهرک‌های اطراف پراکنده می‌شوند و چهره شهر را نازیبا جلوه می‌دهند.

شماری از شهروندان دیری با اعتراض به وضعیت محل دفن زباله شهری دیر می‌گویند: تخلیه زباله‌های شهر در حریم جاده و نزدیک به شهر، سلامت ما تهدید می‌کند که باید این وضعیت هر چه سریعتر ساماندهی شود.

یحیی فخرایی گفت: دفع و سوزاندن غیربهداشتی زباله های شهری دیر درقسمت شمال شهر، بعد از جاده کمربندی، باعث شده آسمان شهر دیر به دلیل دود حاصل از سوختن زباله‌ها ابری باشد به طوری که نفس کشیدن در برخی روزها بسیار دشوار است.

حسین زارعی نیز می‌گوید: بوی آزاردهنده زباله‌ها که با محل سکونت ما ۳۰۰ متر بیشتر فاصله ندارد همواره آرامش زندگی من و خانواده‌ام و دانش آموزان مدارس این منطقه را سلب کرده است.

دیگر شهروند دیری محمد بردستانی هم می‌گوید: به دلیل مبتلا بودن به بیماری قلبی وضعیت غیر بهداشتی دفن و حمل زباله مشکلات زیادی برایم ایجاد کرده است.

این شهروند دیری اظهار داشت: در زمانی که زباله‌ها توسط افراد غیرمسؤول آتش زده می شود دود و مه غلیظ مانع از دید کامل در شهر به ویژه در ساعات پایانی شب و ساعات اولیه صبح می‌شود که این امر باعث افزایش سگ‌های ولگرد می‌شود و رها شدن لاشه برخی حیوانات نیز در نزدیکی شهر توسط برخی افراد، بر مشکلات یادشده می‌افزاید.

معضل پسماند دیر نیازمند همکاری دستگاه‌ها

رئیس شورای اسلامی شهر دیر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، می‌گوید: قانون گذار وظیفه ساماندهی پسماند را بر دوش شهرداری گذاشته است اما در صورت همکاری محیط زیست، منابع آب و منابع طبیعی این مشکل حل می‌شود.

مهران پوسه افزود: نزدیک به 6 ماه است که سرمایه گذار برای ساماندهی پسماند در شهر حضور دارد اما متأسفانه نتوانسته‌ایم امکاناتی فراهم کنیم که پسماندها را اصولی و بهداشتی دفع کند.

مشکل زیست محیطی سد راه احداث سایت جدید دفع پسماند 

وی با بیان اینکه شهر از لحاظ جغرافیایی و ویژگی‌ها دارای خصوصیت تپه ماهوری و در وضعیت آبراه قرار دارد، عنوان می‌کند: زمین‌هایی که برای احداث سایت جدید دفع پسماند معرفی شده به لحاظ زیست محیطی و یا قرار گرفتن در آبراه به مشکل خورده است.

رئیس شورای اسلامی شهر دیر از اعتراض مردم دیر به وضعیت پسماند خبر داد و می‌گوید: اکنون وضعیت به گونه‌ای است که آرامش از مردم دیر گرفته شده  و اگر به این سبک بخواهیم زباله‌ها را دفع کنیم خطرناک و مشکل آفرین است.

جانمایی نامناسب سایت دفع پسماند

پوسه گفت: در سایت 100 هکتاری پارک جنگلی 10 هکتار برای دفع پسماند جانمایی شده است که معضل نزدیکی به شهر دارد و انتظار است محیط زیست و منابع آب در این زمینه همکاری داشته باشند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر دیر به خبرنگار فارس می‌گوید: یکی از مطالبات مردم دیر بحث زباله‌ها است و هر روز در فضای  مجازی بحث آتش سوزی در این معدن و دود ناشی از آن مطرح می‌شود.

محمد خاکی افزود: اولین مسئله‌ای که در شورای شهر مطرح شد بحث پسماند شهر بود حتی با شرکت گلوبکس به تفاهم رسیدیم اما تا الان بدلیل نبود زمین مناسب این طرح بر زمین مانده است.

وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم ادارات در این زمینه با شهرداری همکاری کنند تا هر چه زودتر این معضل برطرف شود.

شورا و شهرداری در جستجوی زمین به در بسته خورده‌اند

شهردار بندر دیر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، بیان کرد: از بدو ورود به شهرداری با اعضای شورا پیگیر زمینی برای دفع زباله‌های شهر بودیم و به جاهای زیادی مراجعه کردیم که با در بسته مواجه شدیم.

علی ابراهیمی ادامه داد: با یکی از بهترین پیمانکارها قرارداد منعقد کردیم که بدلیل نبود زمین مناسب به مشکل برخوردیم و سرمایه‌گذار وسایلش را جمع کرده است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری با کمبود زمین مواجه است، افزود: شهرداری بردستان، روستاهای اطراف و شرکت‌های اطراف هم از سایت فعلی زباله‌های دیر استفاده می‌کنند، اما هیچ کس حاضر به همکاری نیست و متاسفانه تمام انگشت‌ها به سمت شهرداری دیر است.

شهردار دیر از تشکیل کارگروه پسماند با حضور مسؤولین استانی در دیر خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم با تعامل ادارات هرچه زودتر این معضل شهر دیر حل شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دیر با بیان اینکه باید کاری انجام شود که در سنوات آینده حرف و حدیثی در آن نباشد، می‌گوید: توسعه شهر دیر از سمت جاده کمربندی است و در آینده زمین‌های اطراف پلاک بندی مسکونی می‌شوند و معدن فعلی زباله‌ها هم در این مکان قرار دارد و نزدیک به شهر است.

نزدیکی زمین جانمایی شده به حریم شهر

امیرحسن ابراهیمی با اشاره به معرفی هفت قطعه زمین بدون معارض برای جانمایی پسماند، افزود: زمین فعلی دفن زباله‌ها در محدوده پارک جنگلی است و مشکل واگذاری دارد و از طرفی 200 تا 300 متر بیشتر با حریم شهر فاصله ندارد.

رئیس محیط زیست شهرستان دیر گفت: هر مکانی که انتخاب می‌شود باید ابتدا دقیق ارزیابی شده تا منجر به صدور مجوز شود.

علیرضا حجازی افزود: ما با عمران و آبادی و رفاه مردم مخالف نیستیم اما محلی که برای پسماند انتخاب می‌کنیم باید حداقل تا 100 سال آینده جوابگو باشد و نه اینکه نقطه‌ای را آلوده کنیم و مشکلات دیگری که در پی آن می‌آید.

سایت فعلی پسماند جایی برای دفع زباله ندارد

وی با اشاره به اینکه تنها نقطه توسعه شهر دیر از سمت شمال است، ابراز کرد: سایت فعلی زباله‌ها اشباع شده و جایی برای دفع زباله ندارد، از طرفی در جهت باد غالب قرار دارد و مردم از بوی زباله‌ها و دود ناشی از آن معترض هستند.

عبدالرضا کشتگر رئیس امور آب شهرستان دیر گفت: شهرداری طرح پسماند در اختیار ما قرار دهد تا بررسی شود که آیا به سمت آبراهه می‌رود یا خیر و در صورتی که شیرابه زباله‌ها به زمین نفوذ نکند موافق هستیم.

علیرضا برزیگر نماینده شرکت گلوبکس عنوان کرد: هر روز تأخیر در واگذاری زمین به این شرکت جهت احداث کارخانه بازیافت زباله ضرر هنگفتی برای ما دارد که باید همکاری لازم در این زمینه انجام شود.

مردم در انتظار چاره اندیشی مسؤولان

به گزارش فارس، مردم دیر انتظار دارند مسؤولان با تعامل و همکاری بیشتر با یکدیگر نسبت به حل معضل پسماند چاره اندیشی کنند، چرا که اگر وضع به همین منوال پیش برود روز به روز بر معضلات آن اضافه می‌شود، بنابراین تا قبل از اینکه وضعیت نابسامان‌تر از این شود باید تدبیری اندیشید.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول