اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

قانون حفظ و صیانت از باغات شیراز نیازمند بازنگری است/ لزوم تعریف کاربری اقتصادی برای باغات

موضوع باغات قصردشت به‌عنوان ریه‌های تنفسی شهر شیراز جهت تامین اکسیژن مورد نیاز مقوله‌ای است که در دو بخش مختلف شامل ساخت و سازهای غیرمجاز و درد دل باغداران طی دو هفته گذشته به آن پرداخته شد و در این مجال، ضرورت بازنگری قانون صیانت از باغات شیراز مورد بررسی قرار گرفته است.

قانون حفظ و صیانت از باغات شیراز نیازمند بازنگری است/ لزوم تعریف کاربری اقتصادی برای باغات

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مسائل باغات قصر دشت، زیر و بم‌های بسیاری دارد و به سادگی نمی‌توان از آن گذشت.

لایه لایه بودن این ماجرا اعم از صدور مجوزهای خلاف تا صاحب‌نفوذ بودن برخی مدیران و افراد مشهور برای ساخت و ساز ویلا و از بین بردن درختان و آسیب به باغات از یک سو و درد دل باغدارانی که برای حفاظت از محصولاتشان اجازه حصارکشی هم ندارند، از دیگر سو  چالش‌برانگیزترین بحثی است که در این راستا مطرح می‌شود.

ادغام ستاد آبادگری باغات شهرداری شیراز با شهرداری منطقه شش پیشنهادی بود که چندی پیش توسط شهردار شیراز به‌صورت غیر رسمی مطرح شد تا باز هم موضوع باغات قصر دشت داغ شده و بر سر زبان‌ها بیفتد.

پیگیری‌های خبرگزاری فارس اما در دو هفته اخیر و بازدید میدانی از کوچه پس کوچه‌های باغات و دیدن ویلاهای سر به فلک کشیده ضمن شنیدن درد دل باغدارانی که حق آب و گل دارند و سالها است عمر و جوانی‌شان را به پای حفاظت از میراث آبا و اجدادی‌شان ریخته‌اند به همراه فیلم‌هایی که در کنار گزارش منتشر شد، نشان از جدیت خبرگزاری نسبت به پیگیری این موضوع و حصول نتیجه دارد.

اگر چه بر اساس شنیده‌ها موضوع پیشنهاد ادغام ستاد باغات و شهرداری منطقه شش منتفی شده است، اما همین پیشنهاد هم کافی بود تا موافقان و مخالفان بسیاری در این زمینه اظهار نظر کنند.

علی‌رغم اینکه ستاد باغات به جهت حفاظت و آبادانی هر چه بیشتر محدوده باغ‌ها دایر شد اما به‌ زعم باغداران قصردشتی جز سنگ‌اندازی اقدام مفیدی از سوی مسئولان این ستاد به حمایت از باغداران صورت نگرفته است بنابراین باغداران قصردشتی خواهان انحلال این ستاد هستند.

برخی اعضای شورا، انحلال ستاد باغات را اتفاق ناخوشایندی برای باغات می‌دانند و از به خطر افتادن بیشتر این محدوده و سوء‌استفاده‌های احتمالی سخن می‌گویند

از دیگر سو، برخی اعضای شورا، انحلال ستاد باغات را اتفاق ناخوشایندی برای باغات می‌دانند و از به خطر افتادن بیشتر این محدوده و سوء‌استفاده‌های احتمالی سخن می‌گویند.

بخشی از سخنان محمدتقی تذروی در گزارش پیش مبنی بر ضرورت عدم این ادغام، مطرح شد و در این گزارش به سراغ احسان اصنافی، عضو سابق شورای شهر رفتیم.

وی که در دوره چهارم شورا، دستور تخریب بسیاری از ساخت و سازهای غیرمجاز را صادر کرد، از وجود سه هزار و ۵۰۰ هکتار حوزه استحفاظی باغات در شیراز بر اساس اعلام شورای عالی معماری و شهرسازی خبر داد که به دلیل تصرفات غیرقانونی اکنون مساحتش به هزار هکتار هم نمی‌رسد.

اصنافی با اعلام اینکه محدوده باغات در شهر شیراز به پنج گروه مختلف تقسیم می‌شوند، توضیحاتی را پیرامون کاربرد هر بخش ارائه کرد که ما در ارائه توضیحات به بخش یک به‌عنوان مهم‌ترین گروه به‌ عنوان فضای سبز و تامین‌کننده اکسیژن مورد نیاز شهر شیراز  بسنده می‌کنیم.

عضو شورای شهر شیراز در دوره چهارم در گفتگو با فارس از خلا قانون و لزوم بازنگری در قانون حفاظت و صیانت از باغات سخن گفت.

وی در این زمینه افزود: در دوره چهارم شورا این قانون را تصویب کردیم اما توسط شهرداری اجرا نشد، همچنین در سال ۹۵ بودجه‌ای ده میلیاردی برای کمک به باغداران به تصویب رسید اما باز هم اجرایی نشد.

تر‌ و‌ خشک با هم می‌سوزند

عضو شورای شهر شیراز در دوره چهارم در ادامه با بیان اینکه به دلیل تخلفات گسترده در حوزه باغات، افرادی که برای حفظ باغات نیز زحمت می‌کشند، دیده نمی‌شوند و تر و خشک با هم می‌سوزند، گفت: ویلاسازی و ساختمان‌سازی غیرمجاز به قدری صورت گرفته است که نمی‌توان اجازه حصارکشی را برای دیگر باغات صادر کرد.

ویلاسازی و ساختمان‌سازی غیرمجاز به قدری صورت گرفته است که نمی‌توان اجازه حصارکشی را برای دیگر باغات صادر کرد

وی در ادامه بر لزوم تعریف کاربری‌های اقتصادی برای باغات اشاره و تاکید کرد: تعریف کردن کاربری‌های اقتصادی برای باغات همچون ایجاد باغ‌رستوران که برای باغدار درآمد داشته باشد روشی است که می‌تواند به این شرایط کمک کند.

اصنافی در این زمینه گفت: این روزها محصولات باغات به حدی نیست که درآمد چندانی داشته و یا پاسخگوی زحمات چندین و چند ساله باغداران باشد، پس ضروری است تا نگاه اقتصادی به باغات و درآمدزایی از آنها مدنظر قرار گیرد.

وی با ذکر نمونه‌ای از عملکرد موفق باغات با کاربری اقتصادی و رضایت باغداران و مردم، اظهار داشت: نمونه موفق این مدیریت را در پارک ناژوان اصفهان شاهد هستیم به این معنا که کل باغداران آن منطقه سهامداران شرکت تعاونی ناژوان در یک پهنه سه هزار هکتاری هستند که همه از سود سهام بهره‌مند می‌شوند و کل منطقه به‌ صورت گردشگری اداره می‌شود اما متاسفانه باغات ما دچار آسیب‌هایی است که یا خشک شده و یا تخریب شده و به ویلا تبدیل می‌شوند.

عضو شورای شهر شیراز در دوره چهارم با تاکید بر لزوم اصلاح قانون نگهداری باغات، گفت: قانون حفاظت از باغات مربوط به سال ۷۸ است و ۲۰ سال از آن می‌گذرد و اکنون نیازمند بازنگری است تا نفع باغداران بیش از پیش در نظر گرفته شود.

اصنافی با بیان اینکه برخی مناطق حریم باغات با زد و بند از محدوده خارج شده است، گفت: حفظ باغات قصردشت به‌عنوان ریه‌های تنفسی شهر، به هر طریق واجب است و باید برای آن راهکار جدی اندیشیده شود.

حفظ باغات قصردشت به‌عنوان ریه‌های تنفسی شهر، به هر طریق واجب است و باید برای آن راهکار جدی اندیشیده شود

وی با بیان سوالی مبنی بر اینکه علی‌رغم کارشناسی‌های صورت گرفته و لزوم قرار گرفتن کلیه باغات در محدوده استحفاظی، چرا حجم زیادی از باغات در این حوزه قرار نگرفته است؟ گفت: این سوالی است که مسئولان مربوطه باید به آن پاسخ دهند.

پیگیری خبرگزاری فارس در این راستا ادامه دارد و متاسفانه تلاش برای برقراری رئیس آبادگری ستاد باغات توسط خبرنگار فارس به نتیجه نرسید بنابراین این گزارش اعلام می‌کند آماده انعکاس پاسخ مسئولان مرتبط با این حوزه و شفاف‌سازی در این باره است.

همچنین لازم است شهرداری درباره تملک اجباری برخی محدوده‌ها توضیحاتی ارائه کند، چرا که باغداران قصردشتی حاضر به فروش باغ‌های خود نیستند در حالی‌ که شهرداری با اعلام آگهی تملک باغ‌ها را با قیمت ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان از باغدار می‌خرد در صورتی که باغ‌ها به صورت آزاد تا ۲۰ میلیون تومان هم خرید و فروش می‌شود.

حال ضروری است تا ضمن بازنگری در قانون و رفع خلا قانونی در این حوزه، کوتاه کردن دست متصرفان از حوزه باغات، نگاه حمایتی به باغداران و پرهیز از نگاه تبعیض‌آمیز همچنین خودداری از تصمیمات عجولانه همچون اجرای طرح پیاده‌راه سلامت که مخالف نظر باغداران و عامل به خطر افتادن باغها و محصولات آنها است، تمهیداتی در جهت حفظ و نگهداری هر چه بهتر ریه‌های تنفسی شهر به‌عنوان سرمایه‌ای گرانبها اندیشیده شود.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول