اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افغانستان، بیوتروریسم و مواد مخدر 3 دغدغه سران شانگهای

نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به میزبانی مسکو با حضور رؤسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

افغانستان، بیوتروریسم و مواد مخدر 3 دغدغه سران شانگهای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به میزبانی مسکو با حضور روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

در این نشست هر یک از رؤسای کشورهای آسیای مرکزی به بیان دیدگاه‌ها و مواضع خود در مورد اولویت‌های منطقه پرداختند.

«قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در جریان سخنرانی خود در اجلاس مجازی سران کشورهای شانگهای بر اهمیت بازسازی افغانستان و مقابله با بیوتروریسم تاکید کرد.

تاکایف گفت: «نورسلطان» آماده تداوم همکاری در چارچوب گروه تماس «شانگهای – افغانستان» با تمرکز بر توانبخشی اجتماعی و اقتصادی این کشور است.

رئیس جمهور قزاقستان تصریح کرد: بدیهی است که شکست دادن تروریسم، افراط گرایی و تجزیه طلبی بسیار دشوار خواهد بود. استفاده از ظرفیت خلاق مردم برای مقابله با افراط گرایی، تروریسم، تجزیه طلبی و توسعه میراث فرهنگی منحصر به فرد کشورهای سازمان همکاری شانگهای بسیار مهم است.

تاکایف افزود: بنابراین ما از عنوان سال فرهنگ سازمان همکاری شانگهای برای سال آتی حمایت می‌کنیم.

وی در پایان با بیان این که همه ما به خوبی از خطرات تهدید بیوتروریسم آگاه هستیم گفت: در هفتاد و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل من پیشنهاد ایجاد یک آژانس بین المللی در مورد امنیت بیولوژیکی را دادم و امیدوارم که همتایان در چارچوب شانگهای از آن حمایت می‌کنند.

«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان نیز در سخنرانی خود بر اهمیت صلح در افغانستان و مقابله با قاچاق مواد مخدر تاکید کرد.

وی همچنین خواستار ایجاد مرکزی دائمی و فعال مبارزه با قاچاق مواد مخدر و صندوق بین المللی حفاظت از یخچال‌های طبیعی در « دوشنبه» شد.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان با اشاره به نتایج جامعه جهانی در حل و فصل اوضاع در افغانستان، آن را یک فرصت تاریخی برای رسیدن به صلح دلخواه در «کابل» خواند و عامل مهم ثبات و شکوفایی اقتصادی در فضای سازمان همکاری شانگهای دانست.

وی خواستار تنظیم و تصویب سریع برنامه مبنی بر ارائه کمک برای بازسازی اجتماعی و اقتصادی افغانستان در چارچوب گروه تماس «سازمان همکاری شانگهای- افغانستان» شد.

رئیس جمهور ازبکستان با اشاره به کمک روسیه در توافق آتش بس و توقف تمام عملیات نظامی در منطقه «قره باغ» اظهار داشت: هم اکنون در برخی مناطق جهان اوضاع نظامی- سیاسی وخیم تر، اختلافات بر پایه بین ملت‌ها و ادیان تشدید می‌شود. این ستیزه جویی ها و تهدیدات جهانی را می توان فقط از طریق حفظ و افزایش حسن همجواری، برابری، اعتماد و در نظر گرفتن منافع ما پشت سر گذاشت.   

وی گفت: تهدیدات یاد شده اشکال جدید کسب می کنند و نقش فن آوری‌های اطلاع رسانی و شبکه‌های اجتماعی در استخدام جوانان تندرو و تامین مالی تروریست‌ها افزایش می یابد.

میرضیایف همچنین خطاب به رئیس جمهور موقت قرقیزستان اظهار داشت: ازبکستان به عنوان همسایه نزدیک و همکار راهبردی از تلاش‌های مردم برادر قرقیزستان برای توسعه و شکوفایی این کشور حمایت می‌کند.

در این نشست «سادیر جبار اف» نخست وزیر و سرپرست ریاست جمهوری قرقیزستان در مورد موضوعات بین المللی و منطقه ای مطلبی را اظهار داشت و از همکاری اعضای این سازمان در شرایط دشوار بیماری همه گیر و همکاری های سیاسی تشکر کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول