اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

غش و ضعف روزنامه کارگزاران برای بی‌تدبیری بنزینی و پیروزی بایدن

همان روزنامه‌ای که به هنگام بی‌تدبیری بنزینی دولت، جشن گرفته بود، حال انتخابات آمریکا را با رنگ تمام صفحه جشن می‌گیرد تا ثابت کند طیف مدعی اصلاح‌طلبی برنامه‌ای جز گره زدن همه‌چیز به زلف آمریکا ندارند.

غش و ضعف روزنامه کارگزاران برای بی‌تدبیری بنزینی و پیروزی بایدن

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان در بخش اخبار ویژه خود به حمایت روزنامه سازندگی در دو مقطع زمانی از تصمیم بنزینی دولت و پیروزی بایدن پرداخته است که متن آن در ادامه می‌آید.

روزنامه وطن امروز با اشاره به دو شیرین‌کاری روزنامه سازندگی در دو مقطع متفاوت نوشت: همین پارسال بود؛ آبان ۹۸. دولت بنزین را بدون تمهیدات پیشینی و یک‌شبه‌ گران کرد. رئیس‌جمهور گفت: خودش هم صبح جمعه از این تصمیم خبردار شده است.

فردا یک روزنامه که چند سال است اصلی‌ترین ارگان توجیه‌کننده سیاست‌های غلط اقتصادی دولت است، حمایت عجیبی از کار دولت کرد. در حالی که اتفاقات تلخ و غمباری طی چند روز بر سر ایران عزیز آوار شده بود، این روزنامه با تیتر «هزینه جراحی» به استقبال این حوادث رفت؛ در پس‌زمینه‌ای قرمز. گویی یک «پیروزی» محقق شده؛ اما کدام پیروزی؟

سیاست‌های غلط و ناتوانی در اجرای یک تصمیم اقتصادی کشور را دچار وضعیتی کرد که احساسات بخش‌های زیادی از مردم را جریحه‌دار کرد. در کنترل قیمت ارز، بی‌تدبیری در مدیریت شرایط کرونایی، گرانی‌ افسارگسیخته و شرایط اسفناک در حوزه مسکن برای تعداد زیادی از مستاجران، وضعیتی را به وجود آورد که بی‌سابقه بود. امروز هم بی‌تدبیری دولت وضعیتی به وجود آورده که دی ۹۶ و آبان ۹۸، به عنوان ۲ برهه تلخ به حساب می‌آید.

خوشحالی عجیب و غریب روزنامه‌های اصلاح‌طلب و طرفدار دولت از انتخاب بایدن، خلاصه وضعیت آنها در نسبت با اداره کشور است. آن هم پس از ۷ سال که ایده پیوند زدن مشکلات کشور از آب خوردن تا ازدواج جوان‌ها چند بار پیاپی با شکست مواجه شد. گره زدن همه اتفاقات کشور بویژه وضعیت اقتصادی به انتخابات آمریکا تاسفبارترین اتفاق این روزها بود؛ حال همان روزنامه‌ها ابزار خودتحقیری مجدد هستند چنان‌که روزنامه مورد اشاره حالا در صفحه‌ای آبی کاهش قیمت ارز و خودرو و سکه را نتیجه بایدن می‌داند، این روزنامه‌ها از این اتفاقات برای روز مبادا (بخوانید انتخابات) تیتر می‌گیرند. وطن امروز در پایان، بازی نشریه کارگزارانی با رنگ‌های قرمز و آبی را خلاف منطق واقعی پیروزی و استقلال خوانده است.

به گزارش خبرنگار گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، این موضع‌گیری‌های روزنامه سازندگی واکنش‌هایی را در فضای مجازی در پی داشته است. محمدرضا کردلو یکی از کاربران توئیتر است که در توئیتی با عنوان کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟ به این موضوع پرداخته است.

سایت مشرق نیز در تحلیلی نسبت به این اقدام روزنامه سازندگی نوشت: روزنامه سازندگی- به سردبیری «محمد قوچانی» مشاور رسانه ای رئیس جمهور- در گزارشی با عنوان «سقوط دلار، سکه، خودرو» نوشت: «قیمت ارز، طلا و خودرو در یکی دو روز گذشته با کاهش چشمگیری  روبرو شد. واکنش مثبت بازار به پیروزی احتمالی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری باعث شده تا فرضیه حبابی بودن قیمت ها پیش از گذشته تقویت شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «برخی از خودروهای خارجی از ۵۰۰ تا یک میلیارد تومان با ریزش قیمت روبرو شدند. فروش سکه از رونق افتاد و دلار به مرز ۲۴ هزارتومان رسید. پیش بینی ها حاکی است که افت قیمت ها در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت».

پیش از این در مرداد ۹۷ و در شرایطی که تحریم ها برقرار بود و ترامپ صرفا از مذاکره با ایران سخن گفت، قیمت دلار و سکه در بازار کاهش یافت و رسانه های اصلاح طلب با آب و تاب به بازتاب این موضوع پرداختند.  

برای نمونه، در آن مقطع روزنامه همشهری در صفحه اول در مطلبی با عنوان «شرط ایران برای مذاکره» نوشت: «واکنش‌ها به پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط ترامپ؛ اول بازگشت به برجام...صعود انفجاری بورس روی موج توافق و ریزش قیمت‌ها در بازار سکه و ارز».

ذوق زدگی روزنامه‌های اصلاح طلب از پیشنهاد مضحک ترامپ در آن مقطع و القای مساعد شدن اوضاع اقتصادی در صورت مذاکره با آمریکا، به طرز قابل توجهی دم خروس التهابات ارزی را بیرون زد.

این در حالی است که پیش از این، رسانه‌های اصلاح طلب اذعان کردند که التهابات بازار ارز و گرانی برخی از کالاها به علت عدم مدیریت صحیح نقدینگی از سوی دولت است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول