اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

نماینده یهودیان: اگر در فرانسه آزادی بیان است چرا درباره هولوکاست نمی‌توان سخن گفت؟

نماینده یهودیان در مجلس گفت: اگر در کشور فرانسه آزادی بیان وجود دارد چرا در خصوص مسأله هولوکاست که اعتقاد یهودیان است، نمی‌توان سخن گفت؟

نماینده یهودیان: اگر در فرانسه آزادی بیان است چرا درباره هولوکاست نمی‌توان سخن گفت؟

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و فعالیت‌دینی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح امروز چهارشنبه ۲۱ آبان‌ماه در نشست علمی و بین‌المللی محکومیت اهانت به مقدسات دینی و پیامبران بزرگ ادیان توحیدی که به همت معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران و مرکز مطالعات ژرفا برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اوصاف خداوند در قرآن، قدوس است که از قداست می‌آید که به معنای منزه بودن از هر عیب و ناپاکی است. اگر دین را مقدس بدانیم، این قداست و تنزیه ناشی از خداوند است. یعنی قداست دین ماخوذ از خداوند است.

وی با اشاره به اینکه در تمامی ادیان الهی یک اصل و اصول واحد وجود دارد و آن اعتقاد به خداوند است، تصریح کرد: خداوند مبدا و منتهی هستی است. هدف اصلی دیانت اعتقاد به این مبدا است و اگر معاد و قیامتی هم در کار است، ناشی از همین اعتقاد است. اعتقاد به خدا در کلیمیان، زرتشتیان و مسیحیت و ... مشترک است و هرکدام از این متدینین معتقدند که پیامبر (ص) آمده تا آن‌ها را هدایت کند و به سمت خداوند واحد سوق دهند.

شهریاری با بیان اینکه توهین افرادی نادان به پیامبر (ص)، توهین به مقدسات و مشترکات است، گفت: در دنیای غرب همه وازده نیستند اما دین در حاشیه زندگی آنان قرار دارد که در اوقات خاصی به سمت آن حرکت می‌کنند. در زندگی غربی، انسان محور است و انسان مستکبر نیز به دنبال قدرت و زر و زور خود است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: براساس شواهد و مدارک، تا سال ۲۰۱۵ یک درصد مردم جهان دارای ۵۰ درصد اموال و ثروت بودند و طبق گزارش بانک جهانی این فاصله میان غنی و فقیر در حال افزایش است و به زودی این یک درصد، ۸۰ درصد اموال را در اختیار خواهند گرفت. این یک درصد مقابل ۹۹ درصد قرار دارند بنابراین برای اینکه همه جلیقه زرد به تن نکنند و به خیابان نیایند، نقشه‌هایی برای جوامع، ملل، زبان‌ها و فرق می‌کشند تا آن‌ها را خرد و تکه تکه کنند و بتوانند در برابرشان ایستادگی کنند.

وی گفت: در تفکر امام خمینی (ره) نه تنها تمام ادیان ابراهیمی بلکه تمام مستضعفان در یک جبهه قرار دارند و مستکبران روبروی آنان هستند. این تفکر وحدت مسلمانان و اقوام را دربرداشت. برجسته‌ترین افراد در این تفکر در دوران‌های گذشته محی‌الدین، حافظ و مولانا بودند که می‌گفتند تعدد انبیا نشانه تعدد دین نیست زیرا همه پیامبران می‌خواستند ما را به سمت خدا هدایت کنند.

شهریاری تصریح کرد: این تفکر که ریشه ادیان واحد است، نشان می‌دهد اگر اختلاف و گریبان‌گیری صورت گیرد، کار دشمن است. دشمن وقتی دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران را می‌بیند، داعش و افراطی‌گری را ایجاد می‌کند تا درگیری بین ادیان شکل گیرد و اقتدار و کرسی حاکمیتی خود را حفظ کند. دشمن برای ایجاد این درگیری بهترین راه‌ را در اهانت دیده است، زمانی اهانتی صورت می‌گیرد افراد عکس‌العمل نشان می‌دهند که دیدید یک افراطی اقدامی می‌کند و آن‌ها را به هدفشان که معرفی خشن بودن اسلام است، می‌رساند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: اسلام درباب توهین به مقدسات حرف دارد و می‌گوید از بت‌پرستی که بدتر نداریم حتی به آنان نیز نباید توهین کرد زیرا آنان نیز در عوض به مقدسات شما توهین خواهند کرد.

هدف از توهین به پیامبر، اسلام هراسی است

همایون سامه‌یح نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: اشتراکات بسیاری در ادیان وجود دارد، اینکه در دین یهود شنبه تعطیل است، در مسیحیت یکشنبه و یا در اسلام جمعه تعطیل است نشان از اختلاف نیست و باید برروی اشتراکات توجه کرد.

وی افزود: اگر در کشور فرانسه آزادی بیان وجود دارد چرا در خصوص مسئله هولوکاست که اعتقاد یهودیان است، نمی‌توان سخن گفت؟ در فرانسه اگر دو نفر باهم درگیر شوند و در این درگیری، یکی به دیگری اهانت کند و ناسزا گوید، فرد می‌تواند از هتاک شکایت کند و او را محکوم کند، پس چرا در خصوص اهانت یک نشریه به شخصی که دو میلیارد پیرو دارد، سکوت کرده‌اند.

سامه‌یح گفت: این توهین برنامه‌ریزی شده است و به دنبال اسلام‌ستیزی هستند که در گذشته نیز تکرار شده بود. آنان به دنبال عکس‌العمل مسلمانان هستند که در این اتفاق هم رخ داد تا بگویند مسلمانان اینگونه هستند.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی افزود: تندروی در هر دینی وجود دارد، در یهودیت، صهیونیست‌ها تندرو هستند و در اسلام نیز داعش تندروی دارد. این گروه‌ها ایجاد شده‌اند تا صلح را از میان بردارند در حالی که اگر بخواهیم صلح در جهان ایجاد شود باید به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم و رفتاری محترمانه باهم داشته باشیم. یکی از مشکلات بشریت قدرت‌طلبی است و این دستاویزی برای دشمنان بشریت است، درحالی که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بارها برروی وحدت کلمه تاکید کرده‌اند.

وی اضافه کرد: زمانی که میان ما و جهانیان رفاقت وجود داشته باشد دشمن نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و ما باید مراقب ایران خود هم باشیم. مقام معظم رهبری بارها فرمودند توهین به مقدسان دیگران حرام است و اخیرا نیز فرمودند توهین به خدمت‌گزاران حرام است. انتقاد مجاز است اما نباید توهین کرد امیدواریم نسبت به ایجاد تفرقه به هرشکلی در کشور مراقب باشیم.

توهین به پیامبران الهی در غرب مسبوق به ساقه است

محمدعلی مومنی‌ها معاون بین‌الملل سازمان بسیج و عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در این نشست گفت: متأسفانه در عصری زندگی می‌کنیم که همه دم از آزادی بیان و بشریت می‌زنند اما عده‌ای ضددین به بهانه این آزادی‌ها، گستاخانه به مقدسات اسلامی توهین می‌کنند و برایشان اهمیتی ندارد که اذهان جامعه اسلامی مکدر می‌شوند.

وی با بیان اینکه از منظر دینی و انسانی هم این امور دارای ادله‌ای نیست، تصریح کرد: سؤال امروز جامعه اسلامی از رسانه‌ها و دولت غربی این است که جنایات گروه داعش را چرا به نام تمام مسلمانان نشان می‌دهد و درست کاری مشابه زمان ۱۱ سپتامبر را انجام می‌دهند که به بهانه آن به مقدسات اسلامی توهین کردند و به کشورهای مختلف نیز حمله‌ور شدند.

مومنی‌ها افزود: غرب نسبت به توهین به پیامبران اولوالعظم دیگر نیز کم نگذاشته است و در فیلم‌های مختلف هالیوودی بارها به حضرت عیسی (ع) و حضرت موسی (ع) توهین کردند و این اقدام حمایت نیز شد. این رفتارها درحالی است که در جوامع اسلامی فارغ از داعشی‌ها و تکفیری‌ها تاکنون هیچ توهینی به پیامبران و ادیان دیگر نشده است زیرا تمام پیامبران و ادیان الهی را محترم می‌دانند.

معاون بین‌الملل سازمان بسیج افزود: در جمهوری اسلامی فضای مسالمت‌آمیز برای زندگی سایر ادیان و پیروان ادیان الهی برقرار است و من فارع‌التحصیل دانشگاهی هستم که برای وحدت اسلامی ایجاد شده است و افتخار می‌کنم که در کنار برادران اهل سنت خودم تحصیل کرده‌ام.

وی تصریح کرد: پیشینه کشور فرانسه نشان می‌دهد که در چند قرن اخیر انبوهی از جنایت و استعمار را انجام داده‌اند، در قرن ۱۸ این کشور به الجزایر حمله کردند و صدها نفر را شکنجه و به قتل رساندند، حال جای تعجب است که دولتمردان این کشور دم از حقوق انسانی و بشریت بزنند. آنان باید از گذشته خود اعلام انزجار کنند و سپس از دم از حقوق بشر بزنند.

مومنی‌ها در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: سازمان بسیج به جهت تکریم ادیان الهی در مرحله سوم کمک مومنانه بنا دارد به نیازمندان دیگر ادیان نیز رسیدگی کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول