اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

نبود سیمان و ماسه مهم‌ترین مشکل بازسازی مناطق زلزله‌زده میانه و سراب /خودمان به خودمان رحم نمی‌کنیم

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه هنوز مشکل سیمان در کارخانه سیمان صوفیان حل نشده است،

نبود سیمان و ماسه مهم‌ترین مشکل بازسازی مناطق زلزله‌زده میانه و سراب /خودمان به خودمان رحم نمی‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حافظ باباپور امروز به مناسبت سالگرد زلزله میانه، سراب در سال 98  در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۱۷ آبان سال گذشته زلزله‌ای در دو منطقه سراب و میانه رخ داد و بنیاد مسکن در بخش‌های آواربرداری، اسکان موقت و دائم وارد عمل شد و الحمدالله عملکرد یک‌ساله ما طبق ارزیابی انجام گرفته، بی‌نظیر بود. 

وی افزود: بعد از زلزله و امداد و نجات، بلافاصله وارد مرحله اسکان موقت با روش‌های متعدد از جمله بهره‌مندی ۱۰ میلیون تومانی بلاعوض، اجاره‌بها و کانکس انجام گرفت. 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با بیان اینکه در زلزله میانه و سراب برعکس زلزله ورزقان همه کارها را به خود مردم سپردیم، گفت: فصل سرما، شیوع کرونا و نوسانات قیمت مصالح از جمله چالش‌هایی بود که روند بازسازی را با مشکل روبه ‌رو کرد. 

وی ادامه داد: 3 هزار و 500 واحد تعمیری (تکمیل شده است)، ساخت 3 هزار واحد، تکمیل دو سوم واحدها و اسکان مردم از جمله عملکرد یک‌ساله می‌باشد به‌طوریکه یک‌هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی باقی‌مانده است. 

باباپور خاطرنشان کرد: زمانی که بازسازی را شروع کردیم، قیمت فولاد ۳۵۰۰ تومان بود ولی با افزایش بسیار زیاد به ۱۳ هزار تومان رسید و این‌ها از جمله مشکلات ما بود. 

وی با اشاره بر اینکه دو هزار واحد دامی وجود داشت، متذکر شد: این بخش با اندکی کندی روب‌ روست زیرا تسهیلات مدنظر گرفته شده، کفاف نمی‌دهد و باید برخی از این زلزله‌زدگان باید هزینه‌ای کنند. 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، تصریح کرد: کل اعتبارات اعم از احداثی ۲۱۷ میلیارد تومان  و ۹۳ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض بود که ۷۰ میلیارد  تومان از آن پرداخت شده و مابقی نیز در حال پرداخت است. 

وی به طرح توزیع سیمان رایگان اشاره کرد و متذکر شد: ما فقط هزینه حمل را از متقاضی دریافت می‌کنیم ولی متاسفانه دیگر باربرها سیمان نمی‌آورند و درخواست ۳۰ درصد افزایش باربری کرده‌اند. 

باباپور با تاکید بر اینکه هنوز مشکل سیمان در کارخانه سیمان صوفیان حل نشده است، ادامه داد: همچنین عمده مشکل ما ماسه در میانه است به‌طوریکه کارخانه ماسه‌شویی میانه اعتصاب کرده و این مشکل بزرگی برای ما شده است. 

وی متذکر شد: متاسفانه خودمان به خودمان رحم نمی‌کنیم و این افزایش قیمت و منافع منجر شده است تا چنین مشکلاتی پیش بیاید. 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان،بیان داشت: آنهایی که نیاز به ساختمان و خانه داشتند با پای کار آمدن، منجر شد تا خانه‌شان بازسازی شود و آنهایی که مانده‌اند قطعا جزو افرادی هستند که نیاز زیادی به خانه ندارند و تلاش زیادی کردیم تا خانوارهای فصلی را حذف کنیم و خانوار اصلی و ساکن دائمی در اولویت باشند. 

وی افزود: ۱۵ خانواده میانه در مناطق زلزله‌زده میانه به دلیل فقیر بودن نیاز به خانه دارند و ما از بازوی خیران استفاده می‌کنیم تا فصل زمستان مشکل آنها حل شود.

وی یادآور شد: این 15 خانواده از همه تسهیلات استفاده کردند ولی علت فقر منجر شده است تا نیاز به خانه داشته باشند.

باباپور خاطرنشان کرد: تلاطم زیادی در کشوری داریم ولی اعتصاب ماسه‌دارها و کارخانه سیمان دیگر ربطی به تحریم و غیره ندارد و باید از آنها سوال کرد که چرا محصولی که هیچ ربطی به خارج از مرزهای ایران ندارد را تولید نمی‌کنید.

وی به ابلاغ مرحله دوم تسهیلات به آذربایجان‌شرقی اشاره کرد و گفت: ۹۴۰ مورد اعتبار با مبلغ ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات و ۳۰ میلیارد تومان بلاعوض به صورت ۳۹۰ شهری و ۵۵۰ روستایی متمم بازسازی اخذ شده است. 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، ادامه داد: از رسانه‌ها می‌خواهیم تا در این شرایط اقتصادی کشور به ما کمک کنند تا خیّری پیدا شود و این ۱۵ خانواده‌ای که در کانکس هستند را خانه‌دار کنیم. 

وی تصریح کرد: ۳۰۵هزار و ۴۰۰ واحد روستایی در سرشماری جدید برآورد شده است که ۱۴۰ هزار واحد معادل ۴۷ درصد بازسازی شده است که این میزان در میانگین کشوری ۴۵ درصد می‌باشد. 

باباپور ابراز داشت: طبق سرشماری ۱۰ ساله، بیش از ۶۳ هزار واحد در روستاها افزایش یافته است که قطعا از طریق مصالح جدید ساخته شده است به‌طوریکه طبق برآورد انجام گرفته، ۶۰ درصد واحد مسکونی روستایی مقاوم هستند.


انتهای پیام/۶۰۰۲۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول