اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

خاخام یهودی: قانون اساسی ایران الگویی برای زندگی مسالمت‌آمیز ادیان کنار هم است

خاخام یونس حمامی لاله‌زار مرجع دینی کلیمیان گفت: راه و روش ادیان مختلف یکی است، اختلاف داریم اما اشتراکات بسیار است. قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌تواند الگویی برای دیگر کشورها باشد که اقلیت‌های دینی در آن‌ها زندگی می‌کند.

خاخام یهودی: قانون اساسی ایران الگویی برای زندگی مسالمت‌آمیز ادیان کنار هم است

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و فعالیت‌دینی خبرگزاری فارس، نشست علمی و بین‌المللی محکومیت اهانت به مقدسات دینی و پیامبران بزرگ ادیان توحیدی، صبح امروز چهارشنبه ۲۱ آبان‌ماه که به همت معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران و مرکز مطالعات ژرفا برگزار شد.

دستور خداوند در انجیل به پیروان مسیحیت درخصوص احترام به دیگران

اسقف اعظم مارنرسای بنیامین پیشوای مذهبی کلیسای شرق آشوری در این نشست با اشاره به اینکه متاسفانه چندسالی است که برخی خدانشناسان و کم‌خردان تمایل دارند اهانت‌هایی به پیامبر دیگر ادیان روا دارند. این توهین و خشونت اگر توسط داعش باشد یا توسط فرانسوی‌ها، یا در یمن و ... باشد از نظر تمام ادیان الهی محکوم است.

وی افزود: با مطالعه کتاب مقدس می‌بینیم که خشونت و گناه از جایی که شروع می‌شود که انسان، انسان دیگری را کشت و از آن موقع شاهد کشتار قتل در جهان هستیم. در قرن حاضر که زمان گفت‌وگو و فرهنگ است باز شاهد این خشونت‌‌ها هستیم آن هم توسط رهبر کشوری که خود را متمدن می‌نامد.

اسقف اعظم مارنرسای بنیامین با بیان اینکه یکی از خصایص انسان عقل و درایت است، گفت: گفت‌و‌گو براساس عقل و حکمت و در کمال احترام باید صورت گیرد و این چنین تعامل جاری خواهد شد و شناخت از یکدیگر به دست می‌آید. در ایران ما پیروان ادیان مختلف به دلیل همین شناخت، ارتباط گرمی با یکدیگر داریم و در کمال محبت و مسالمت زندگی می‌کنیم.

پیشوای مذهبی کلیسای شرق آشوری با اشاره به اینکه انسان آزاد آفریده شده است اما آزاد مطلق نیست، تصریح کرد: انسان در پوشش محدود انسانیش و در حضور خداوند آزادی دارد. آیا ثمره و نتیجه این آزادی در غرب، توهین است؟ آن هم به پیامبران ادیان دیگر؟ مگر درجه دانش و علم شما همطراز با پیامبران است که به آن‌ها توهین می‌کنید؟ نمی‌دانید یک پیامبر دارای چه منزلت و مقامی میان پیروان ادیان خود است؟

وی افزود: با جنایت‌های داعش برای اولین‌بار، آشوریان از منازل خود در نینوا کوچ کردند، آیا این نتیجه آزادی است؟ افراطی‌گری در هر ادیانی محکوم است زیرا نتیجه آن توهین، قتل و در نهایت گناه است.

اسقف اعظم مارنرسای بنیامین گفت: آیا وظیفه ما این است که بدی را با بدی پاسخ دهیم؟ مثلاً در جواب توهین فرانسوی‌ها، ما هم در ایران به آنان توهین کنیم، آن‌جا سر معلمی بریده شد اینجا سر من را بِبُریم؟ به نظر من خیر. بعد از این اتفاق ما امروز قلباً و بدون هیچ اجباری اینجا حاضر شدیم تا این اقدام را محکوم کنیم. حتی چند روز پیش در کلیسای شرق نشستی با حضور اصحاب رسانه برگزار و نظرات خود را اعلام کردیم. بیانیه‌ای نیز با امضای اسقف‌ها اعلام و این اقدام را محکوم کردیم.

پیشوای مذهبی کلیسای شرق آشوری در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: توهین به پیامبران چه برای پیامبر اسلام باشد چه ادیان دیگر، محکوم است. وظیفه ما احترام به یکدیگر است و در انجیل هم داریم که اگر احترام و تکریم می‌خواهید باید به دیگران احترام بگذارید.

قانون اساسی ایران الگویی برای زندگی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف باهم است

خاخام یونس حمامی لاله‌زار مرجع دینی کلیمیان ایران نیز در این نشست با بیان اینکه در تمام ادیان اصل بر اعتقاد برخداست و ارزش انسان‌ها از خدا گرفته می‌شود، اظهارداشت:  انسان به صرف اینکه شمه‌ای از وجود خداست، ارزشمند است. در یهودیت داریم که آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران انجام نده و این عصاره تمام تورات است.

وی با اشاره به اینکه در تورات تاکید بسیاری صورت گرفته است که به افراد توهین نشود و برای این امر جریمه نیز مدنظر قرار گرفته است، تصریح کرد: در تورات حتی اشاره شده است که نسبت به افراد ناشنوا هم نباید توهین کرد و اگر جایگاه فرد بالاتر باشد، جریمه هم بیشتر می‌شود.

یونس حمامی لاله‌زار با بیان اینکه در تورات مسخره کردن دیگران هم نهی شده است، تصریح کرد: تنها جایی که می‌شد افراد را مسخره کرد در خصوص بت‌پرستان است. در تورات مطرح شده است که باید طبق راه و روش خداوند قدم برداشت و اگر او اهل احسان است ما نیز احسان کنیم. انسان نسبت به انسان‌های دیگر باید اینگونه عمل کند چه رسد به پیامبران ادیان دیگر که باید نسبت به آنان احترام بیشتری قائل بود.

مرجع دینی کلیمیان ایران افزود: در تورات داریم که نباید فرد غریب را زخم زبان زد و آن‌جا یادآوری می‌شود که خودتان روزی در مصر غریب بودید. این جمله نسبت به اقلیت‌های دینی تعمیم داده می‌شود. خداوند در ابتدای آفرینش تنها حضرت آدم(ع) را خلق کرد تا هیچ فردی نتواند در آینده بگوید پدر من از پدر تو برتر بود. با این نوع آفرینش همه آدمیان از یک پدر و مادر هستند مسلماً نباید توهین به یکدیگر کنند زیرا موجب تفرقه و تندروی است.

وی با بیان اینکه در کشور ایران که رنگین‌کمان اقوام و ادیان است خدا را شاکریم که به راحتی در حال زندگی هستیم، گفت: کلیمیان سابقه بسیاری در ایران دارند، راه و روش ادیان مختلف یکی است، اختلاف داریم اما اشتراکات بسیار است. شناخت بزرگان ادیان از یکدیگر موجب می‌شود که بستر زندگی مسالمت‌آمیز فراهم شود. قانون جمهوری اسلامی می‌تواند الگویی برای دیگر کشورها بشد که اقلیت‌های دینی در آن‌ها زندگی می‌کند.

توهین به بزرگان ادیان دیگر محکوم است

موبد پدرام سروش‌پور عضو انجمن موبدان زرتشتی نیز در این نشست اظهارداشت: در تاریخ بشریت تمام پیامبران پایه‌گذار حرکت نو و متعالی در ملل خود بودند. زمانی پیامبری ظهور می‌کند، اندیشه پیروانش نزدیک اوست اما همواره بعد از سالیان سال، اندیشه‌های آن پیامبر، دچار انحراف می‌شوداما باید بدانیم در قبال آن پیامبر در ملل خود فرهنگ و پیروانی شکل گرفته‌ است که نباید به آن توهین شود.

وی با بیان اینکه تمام پیامبران از یک جا سرچشمه می‌گیرند، گفت: هرچه پیروان ادیان به هم نزدیک شوند، به قله نزدیک شده‌اند و بالعکس هرچه دور شوند، از قله دورتر شده‌اند. در اوج دوره ساسانی که زرتشتی‌گری در ایران در اوج بود، بزرگترین کلیسای آشوری در تیسفون وجود داشت و بعد پذیرای اسلام شدیم.

سروش‌پور با اشاره به اینکه پیامبر پیام‌رسانی خود را سخن از ارزش‌هایی همچون آزادی آغاز می‌کردند، تصریح کرد: افرادی از همین ارزش‌ها در برابر ادیان دیگر استفاده کردند. پیامبران در زمان خود آزاداندیش و نواندیش بودند و بت شکنی کردند. برخی می‌گویند دین سنت‌گرا و مخالف آزادی است، در حالی که این اشتباه است.

عضو انجمن موبدان زرتشتی گفت: پیامبران آزادی را در کنار عدالت و برابری گذاشتند یعنی همه انسان‌ها از حق برابری برخوردارند و نمی‌توان فردی آزاد و دیگری آزادتر باشد که با این تعریف مفهوم، اقلیت و اکثریت معنایی پیدا نمی‌کند. پیامبران اساس آزادی را بر اخلاق گذاشتند آن‌هم اخلاقی که معتقد به احترام به دیگری و آزادی آن‌هاست.

وی در پایان سخنان خود گفت: قبول نداریم که به نام دین توهین و اهانتی نسبت به ادیان دیگر و بزرگان آن‌ها صورت گیرد و این کار محکوم است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول