اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

ابداع روش عملی آلپ ریفت برای تخمین ظرفیت فرونشست زمین توسط محققان دانشگاه تبریز

روش عملی آلپ ریفت برای تخمین ظرفیت فرونشست زمین توسط محققان دانشگاه تبریز ابداع شد.

ابداع  روش عملی آلپ ریفت برای تخمین ظرفیت فرونشست زمین توسط محققان دانشگاه تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، عطاالله ندیری دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه تبریز با اشاره به پدیده فرونشست زمین و مشکلات ناشی از آن در سطح کشور و استان آذربایجان‌شرقی،اظهار داشت: یکی از مشکلات حاد استفاده بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی وقوع پدیده فرونشست زمین است که این مسئله در برخی استان‌ها از قبیل تهران مشکلات زیادی به‌وجود آورده است و عدم مدیریت آن تبعات جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

وی افزود: مطالعات انجام گرفته در گروه علوم زمین و گروه سنجش از دور (GIS ) دانشگاه تبریز و پژوهشگران حوزه‌های مرتبط نشان از ظهور این پدیده زیست‌محیطی در در دشت‌های شبستر، مرند، تسوج، و حتی تبریز دارد و برای جلوگیری از پیشروی این پدیده باید از اکنون برنامه‌ریزی لازم برای جلوگیری از بروز پدیده فرونشست زمین صورت بگیرد که دانشگاه به‌عنوان مرجع علمی مطمئن می‌تواند نقش اساسی در ارائه برنامه مدیریتی برای جلوگیری از بروز این پدیده و مشکلات بعدی آن باشد و نیازمند ورود مدیران استانی در اسرع وقت به موضوع و بررسی راهکارها جهت حل مشکل است.

عضو هیات علمی دانشگاه  تبریز با اشاره  به برخی از مشخصات علمی و فنی روش ابداعی گفت: چارچوپ عملی ارائه شده با ترکیب تمام عوامل زمین‌شناسی مهندسی، هیدروژئولوژیکی و هیدرومورفولوژیکی توانسته مناطقی که دارای ظرفیت بالای فرونشست در آینده دارند را قبل از وقوع فرونشست پیش‌بینی کند تا بتوان قبل از وقوع این پدیده با مدیریت صحیح از آن جلوگیری کرد.

بدین معنا که تمام روش‌های قبلی در خصوص فرونشست زمین شامل پردازش تصاویر ماهواره‌ای و یا استقرار GPS‌های دقیق تنها توانایی گزارش مقدار فرونشست اتفاق افتاده را داشته و در پژوهش‌های اخیر پیش‌بینی روند فرونشست نیز توسط مدل‌سازی انجام شده است. این در حالی است که این پژوهش‌ها توان ارائه تخمینی از مناطقی که در آینده فرونشست در آنها محتمل است، نداشته و از این‌رو امکان پیشگیری از وقوع این فاجعه زیست فرونشست را ندارند. 

ندیری با اشاره  به  مقالات و استنادات علمی  مرتبط با این  روش تصریح کرد: این چارچوب عملی برای اولین بار در دشت شبستر در سال 2018 ارزیابی شد و با چاپ مقاله‌ای با عنوان ”Introducing a new framework for mapping subsidence vulnerability indices (SVIs): ALPRIFT”  در مجله Science of The Total Environment  با ضریب تأثیر 5/6 این چارچوب عملی ارائه شد و پس از آن این روش در دشت اردبیل و مرند نیز استفاده گردید و نتایج ارزشمندی در پی داشت که به ترتیب در مجلات Bulletin of Engineering Geology and the Environment (با ضریب تأثیر 3) و Environmental Impact Assessment Review (با ضریب تأثیر 13/4) به چاپ رسیده‌اند.

وی بیان داشت: همچنین این روش برای دشت‌های جنوب تهران و سلماس نیز استفاده شده است و در حال داوری در مجلات معتبر با ضریب تأثیر 6/5 می باشد همچنین در حال همکاری برای استفاده از این چارچوب عملی برای تخمین ظرفیت فرونشست در دشت‌هایی در دیگر کشور می‌باشیم که نشان از توانمندی چارچوب عملی ALPRIFT دارد و شایسته است که از همکاران و تیم تحقیقاتی که روی این پژوهش‌ها فعالیت‌های شبانه‌روزی داشته‌اند تشکر و قدردانی داشته باشم زیرا این‌گونه پژوهش‌ها حاصل کار تیمی است و بنده تنها به عنوان نماینده این تیم تحقیقاتی هستم.

ندیری با اشاره به ظرفیت بالای علمی محققان دانشگاه تبریز در زمینه فرونشست زمین یادآور شد: بر اساس توانمندی پژوهشگران دانشگاه تبریز امکان پیش‌بینی فرونشست زمین در مناطقی که هنوز فرونشست پدید نیامده، وجود دارد.

بر اساس روش ابداعی محققان دانشگاه تبریز ارائه شده این امکان وجود دارد که با استفاده از نرم‌افزارها و تکنیک‌های خاص ابداعی زمین‌هایی که در آینده با مشکل فرونشست مواجه خواهند شد را با ضریب اطمینان بالا مشخص کنیم، از این رو ما آمادگی داریم با استفاده از این توانمندی علمی و دانشگاهی مواردی را که در آینده در استان امکان فرونشست دارند را پیش‌بینی نمائیم تا مسوولان راهکارهای جلوگیری از بروز پدیده را به‌عمل آورند.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول