اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

زمینی از چغازنبیل برای ساخت کارخانه‌ قند واگذار نمی‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان گفت: بنا بر رای دادگستری زمینی از چغازنبیل برای ساخت کارخانه قند واگذار نمی‌شود.

زمینی از چغازنبیل برای ساخت کارخانه‌ قند واگذار نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از دزفول، پیرو انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر صدور سند ۳۳۰ هکتار از حریم درجه یک چغازنبیل از سوی جهاد کشاورزی خوزستان به نامه یک شخصی حقیقی، خبرنگار فارس پیگیر موضوع شد.

سید حکمت‌الله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در سال ۹۷ کارخانه قندی در آن‌جا با امتیاز شرکت فانی گستر استعلامی از میراث فرهنگی برای تعیین محدوده کارخانه اتخاذ نمود.

وی افزود: میراث فرهنگی در جواب استعلام پاسخ منفی اعلام کرد اما متأسفانه مدیران کارخانه در یک مقطع زمانی و در مساحتی حدود چهار یا پنج هکتار به‌عنوان مکان کارگاه تسطیح کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان گفت: میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان پیرو این اقدام شکوائیه‌هایی در مراجع قضایی اعلام نمودند چراکه این طرح در حریم درجه یک چغازنبیل قرار می‌گرفت که براساس قوانین ممنوع و غیرمجاز است‌

وی ادامه داد: دادگستری نیز براساس نظرات کارشناسی بر این موضوع منع تعقیب از سوی سرمایه‌گذار اعلام کرد اما احساس می‌شود که نظر دادگستری این است که اقدام انجام‌شده تزلزلی در بنیان اثر ایجاد نکرده‌است.

سید حکمت‌الله موسوی تصریح کرد: رای دادگستری در حد تجهیز کارگاه بوده و مجوز ادامه کار در وسعت ۳۳۰ هکتار را صادر نکرده و مجوز جهاد کشاورزی که برای ۱۰۰ هکتار بود نیز ابطال شد.

وی بیان کرد: میراث فرهنگی به‌شدت پیگیر است تا این اتفاق در وسعت مذکور رقم نخورد چراکه چغازنبیل یکی از آثار ارزشمند ملی و جهانی است.

چغازنبیل یکی از برجسته ترین نیایشگاههای مذهبی ایران است که ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد مسیح در دوران عیلامی ها ساخته شد. چغازنبیل در نزدیکی شهر باستانی شوش در استان خوزستان و در نزدیکی منطقه باستانی هفت تپه قرار گرفته است.

این سازه در سال ۱۹۷۹ به عنوان اولین اثر تاریخی از ایران بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.این بنا در ۵ طبقه به ارتفاع ۵۲ متر ساخته شده بود که امروزه فقط ۲ طبقه از آن با ارتفاعی نزدیک به ۲۵ متر باقی مانده است.مسیر دستیابی به چغازنبیل از طریق جاده اهواز به شوش است که از شهرهای شوش و شوشتر و کناره رود دز می گذرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول