اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

نظارت‌های برجامی محدودتر می‌شود/بازگشت آمریکا به برجام منوط به اجرای تعهدات آنان است

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: طبق طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، سطح دسترسی‌ها فقط به نظارت پادمان و NPT بازمی‌گردد و بیش از آن حق نظارتی وجود ندارد.

نظارت‌های برجامی محدودتر می‌شود/بازگشت آمریکا به برجام منوط به اجرای تعهدات آنان است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

- سهم ما از برجام لغو کلیه تحریم‌ها بود به گونه‌ای که رئیس جمهور، در روز اول اجرایی شدن برجام گفت که تمامی تحریم‌ها به یک باره برداشته خواهد شد اما این اتفاق نیفتاد. 

- اروپایی‌ها تعهدات خود را محدود به اینستکس کردند که حل مشکلات اقتصادی و تبادلات بانکی و مالی ما در قالب اینستکس باشد اما اینستکس را هم اجرایی نکرده و آن را هم محدود به بحث غذا و دارو کردند و حتی بحث غذا و دارو را نیز عملیاتی نکردند. یعنی عملاً اروپایی‌ها چندین سال ما را عقب انداختند و فریب دادند.

گام‌های پنج‌گانه‌ دولت بازدارندگی لازم را نداشت

- گام‌های پنج‌گانه‌ای که دولت اعلام کرد، در حقیقت بازدارندگی لازم را نداشت تا به طرف مقابل شوک وارد و آنان را وادار به اجرای تعهداتشان کند. در واقع هم گام‌های کاهش تعهدات برجامی ضعیف بود و هم این گام‌ها به صورت کامل اجرا نشد.

- در این طرح که عبارت است از «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، ما تکالیفی را برای دولت و در زمان مشخص تعیین کردیم. برای مثال یکی از موارد این است که اگر تا دو ماه اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نکردند، ما باید اورانیوم ۲۰ درصد تولید کنیم و برای آن سقف هم تعیین کردیم که باید تا آخر سال ۹۹ یعنی طی ۴ ماه آینده و پس از ابلاغ این قانون، ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید شود.

نظارت‌های برجامی محدودتر می‌شود

- طبق طرح مجلس، سطح دسترسی‌ها فقط به نظارت پادمان و NPT باز می‌گردد و بیش از آن حق نظارتی وجود ندارد.

- اگر اروپایی‌ها به تعهداتشان بازگشتند، غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد یا کارهای دیگر متوقف نمی‌شود، مگر اینکه دولت به مجلس گزارش دهد که آنان این اقدامات را انجام داده‌اند و به تعهداتشان در این سطح بازگشته‌اند که در این شرایط دولت می‌تواند پیشنهاد اقدام متناظر و متقابل را دهد اما در نهایت مجلس باید درباره این پیشنهاد تصمیم‌گیری کند.

ما در طرح اقدام راهبردی جرم انگاری کردیم

- ما در طرح اقدام راهبردی جرم انگاری کردیم و اگر دستگاه‌ها به تکالیف محوله خود توجه نکنند، برای آنان مجازات پیش بینی شده که این مجازات‌ها سنگین است تا هزینه اجرا نکردن قانون بالا برود و این قانون ضمانت اجرایی داشته باشد.

هزینه را برای عدم اجرای طرح بالا بردیم

- مجازات تعزیرات اسلامی و احکام تعزیراتی ما در قانون مجازات اسلامی در ۸ طبقه دسته بندی شده است که ما در این طرح مجازات‌ها را از طبقات ۴ تا ۷ در نظر گرفته‌ایم که در طبقه ۷ علاوه بر مجازات‌های متنوع، ۲۰ سال حبس است.

با تصویب این طرح، شرطی شدن غلط را کنار گذاشتیم

- ما با تصویب این طرح، شرطی شدن غلط را کنار گذاشتیم و فارغ از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کار خود را جلو بردیم و پیش از انتخابات آمریکا، با تصویب فوریت این طرح این پیام را به ترامپ دادیم که بداند اگر رئیس جمهور شود، در دور بعدی این گونه نیست که جمهوری اسلامی ایران از حقوقش کوتاه بیاید.

- به دیگر کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا هم این پیام را دادیم که بداند که مطالبه گری ایران و احقاق حقوق کشورمان از قبل از انتخابات آنان آغاز شده است و باید بفهمد که به وظایفش عمل کند.

بایدن احیای برجام را رد نکرده است

- بایدن احیای برجام را رد نکرده است بلکه از حرف‌های گذشته وی چنین چیزی استنباط می‌شود. اما در وهله اول لازم است که آمریکایی‌ها به برجام بازگردند، خسارت ما را دهند، تعهداتشان را اجرا کنند و گذشته بدشان را در احقاق حقوق مردم ما اصلاح کنند که در این صورت می‌توانیم تصمیم بگیریم یا نگیریم و این حق دولت جمهوری اسلامی ایران است که در این باره تصمیم بگیرد.

بازگشت آمریکا به برجام منوط به اجرای تعهدات آنان است

- بازگشت آمریکا به برجام منوط به اجرای تعهدات آنان است اما رفتار دشمن دست ما نیست که ما بگوییم آنان به خواست ما عمل کنند بلکه تاکید ما بر منافع خودمان و استفاده از ظرفیت‌ها و ابزارهایی است که داریم و باید به گونه‌ای باشد که طرف مقابل نتواند برخلاف مصالح ما عمل کند.

- ما نباید توقع ترحم و انصاف از آنان نداشته باشیم بلکه باید از همه ظرفیت خودمان به گونه‌ای استفاده کنیم که آنان نتوانند برخلاف منافع ما عمل کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول