اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار وزرای خارجه ترکیه و قرقیزستان؛ محور دیدار تقویت همکاری در زمینه ترانزیت

وزیر امور خارجه قرقیزستان در سفر کاری به «آنکارا» با وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و بر لزوم تقویت همکاری در زمینه حمل و نقل تاکید کردند.

دیدار وزرای خارجه ترکیه و قرقیزستان؛ محور دیدار تقویت همکاری در زمینه ترانزیت

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «روسلان قزاق بایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان طی سفر کاری به ترکیه با «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.

در این دیدار، طرفین به طور جامع وضعیت فعلی روابط دو کشور و شرایط توسعه و تعمیق روابط را در همه حوزه‌ها را ارزیابی کردند و موضوعات منطقه‌ای و بین المللی را مورد توجه قرار دادند.

طرفین بر گسترش روابط در زمینه‌های سیاست خارجی، امنیت و دفاع، اقتصاد، تجارت، علوم و صنعت، حمل و نقل، انرژی، محیط زیست و شهرسازی، مراقبت‌های بهداشتی، امنیت غذایی، کشاورزی و دامپروری، آموزش، فرهنگ، جهانگردی و ورزش تاکید و در مورد استفاده حداکثری از سازوکارهای دوجانبه و چندجانبه توافق کردند.

مقامات ارشد ترکیه و قرقیزستان در مورد لزوم تقویت روابط دو جانبه بر اساس منافع متقابل در زمینه حمل و نقل بین المللی زمینی، هوایی و ریلی، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و همچنین برداشتن گام‌های مشخص برای همکاری در چارچوب طرح کریدور خاورمیانه و غرب ترانس خزر به توافق رسیدند.

 وزرای خارجه دو کشور آمادگی خود را در جهت دستیابی سریع به اهداف تعیین شده از سوی روسای دو کشور برای افزایش سطح تجارت بین دو کشور به یک میلیارد دلار تأکید کردند.

در این زمینه، طرف قرقیز متعهد شد تمام اقدامات لازم را در جهت امنیت سرمایه‌گذاری‌های ترکیه در «بیشکک» انجام دهد.

قزاق بایف به اهمیت تعمیق همکاری و هماهنگی موجود و تقویت همبستگی در سازمان‌های منطقه ای و بین المللی، به ویژه از طریق شورای همکاری کشورهای ترک زبان (شورای ترک) اشاره کرد.

چاوش اوغلو با اشاره به بیماری همه گیر کووید 19 تاکید کرد که همکاری خود را در زمینه بهداشت با طرف قرقیز ادامه خواهد داد و آماده است تا در مبارزه با این بیماری کمک های لازم را ارائه خواهد کرد.

در پایان، وزیر امور خارجه جمهوری قرقیزستان از همکار خود به دلیل مهمان نوازی تشکر کرد و از همتای خود دعوت کرد تا در یک وقت مناسب میهمان وی در کشورش باشد.

پس از مذاکرات، طرفین بیانیه مشترک سران وزارتخانه‌های خارجه را تصویب کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول