اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

در شورای حفاظت از منابع آب بهمئی چه گذشت؛ از تاکید بر حفاظت از برم‌الوان تا مشکلات تصفیه‌خانه لیکک

در شورای حفاظت از منابع آب بهمئی موضوعات مختلفی از جمله دلیل عدم اجرای طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهری لیکک مطرح شد.

در شورای حفاظت از منابع آب بهمئی چه گذشت؛ از تاکید بر حفاظت از برم‌الوان تا مشکلات تصفیه‌خانه لیکک

به گزارش خبرگزاری فارس از بهمئی سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهمئی در سال جاری به ریاست فرماندار شهرستان و با حضور دبیر ستاد بحران، بخشداران، مدیران منابع آب، جهادکشاورزی، آب و فاضلاب، منابع طبیعی، محیط زیست، شرکت برق و امور عشایر در محل سالن جلسات فرمانداری برگزار شد. 

در این نشست محسن افروزی رئیس اداره منابع آب شهرستان گزارشی کلی از مصوبات جلسه قبل و عملکرد اجرایی هر یک ادارات را ارائه داد.

مختصری از معرفی تالاب برم الوان

وی با اشاره به تالاب برم الوان به عنوان نگین گردشگری شهرستان و اهمیت حفاظت آن گفت: تالاب برم الوان با مساحت 6/13 هکتار در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بهمئی و در 40 کیلومتری شهر لیکک در نزدیکی دهستان سرآسیاب یوسفی قرار دارد این تالاب در ارتفاع 1100 متری از سطح دریا قرار دارد و آب آن دائمی است.

این مسوول افزود: مساحت آن با توجه به میزان بارش و آب ورودی بین 13 تا 37 هکتار متغیر می‌باشد این تالاب در دامنه تپه  ماهورهای گچی قرار گرفته و جزء تالابهای کارستی محسوب میشود نام محلی تالاب، المون است. منابع تأمین آب این تالاب نزولات آسمانی، آبهای سطحی و چشمه‌های کف بستر تالاب است.

اتمام مطالعات جامع حریم کمی و کیفی تالاب برم الوان

رئیس اداره منابع آب شهرستان بهمئی در ادامه از اتمام مطالعات جامع حریم کمی و کیفی تالاب برم الوان در شرکت آب منطقه ‌ای و تعیین پیمانکار برای انجام عملیات رپرگذاری (نشانه گذاری) حد حریم کمی تالاب خبر داد و همه دستگاه های ذیربط بالاخص فرماندار، بخشدار بهمئی گرمسیری، روسای ادارات ذی مدخل و دهیاران و شوراهای اسلامی محل تقاضای همکاری برای انجام این مهم داشت.

ایشان گریزی به  وضعیت عملیات اجرایی طرح تغذیه مصنوعی ممبی زد و اقدامات اداره متبوع خود در اجرای طرح احیا و تعالی بخشی را تشریح کرد.

در ادامه این جلسه بهزاد جومردیانی رئیس نمایندگی محیط زیست شهرستان گفت: گسترش فعالیتهای انسانی، کشاورزی و فعالیتهای صنعتی و گردشگری در اطراف تالابها کشور، باعث تعارضات بسیار به بستر و حریم این منابع شده و احتمال آلودگیهای کیفی، خطرات زیست محیطی و تغییر اکوسیستم های طبیعی را بوجود آورده است.

ضرورت عملیات رپر گذاری حریم کمی و کیفی دریاچه

وی گفت: به همین دلیل تعیین حدود بستر و حریم تالابها از لحاظ زیست محیطی و منابع انسانی و امنیت سرمایه گذاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است با توجه به اینکه تالاب برم الوان در آستانه ثبت ملی و تحت پوشش قرار گرفتن در کنوانسیون رامسر توسط سازمان محیط زیست کشور قرار دارد و دستیابی به این امر منوط به تعیین حریم و بستر تالاب است لذا شرکت آب منطقه ای نسبت به عملیات رپر گذاری حریم کمی و کیفی دریاچه اقدامات لازم را انجام و اداره محیط شهرستان آمادگی خود را برای همیاری در این زمینه اعلام می‌دارد.

رضا راهدار بهمئی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ضمن تاکید و تشریح اهمیت بر تشکیل تعاونی آب بران جهت مدیریت بهینه آب و خاک و بهره وری محصولات کشاورزی، از اقدامات اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برای انتقال مدیریت آبیاری به بهره برداران در  قالب تشکل های آب بران در ایستگاه های پمپاژ عمومی شهرستان بالاخص سد ایلی آباد، ایستگاه های پمپاژ قلات، کل جمشید، طلاگه، سرآسیاب یوسفی، بنه  سرحدی، چشمه امیری، دوراب، شاه زیار و پس باغ خبر داد و گفت به زودی با همکاری کشاورزان و همکاری اداره منابع آب شهرستان شاهد  واگذاری همه ایستگاه های پمپاژ مذکور به تعاونی های آب بران باشیم.

دلیل عدم اجرای طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهری لیکک

محمد جواد زارع قلات رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان وضعیت آب شرب 
شهرستان و چالش های پیش رو را تشریح و علت عدم اجرای طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهری لیکک را کمبود اعتبارات علی رغم مطالعات فاز اول دانست. 

مهدی نصیری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان از شروع عملیات طرح تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب کت خبر داد.

سپس علی کرم  صدیقی بخشدار مرکزی و ممبی و هیبت الله جوانمرد بخشدار بهمئی گرمسیری با اشاره به کم کاری ادارات در زمینه رفع اصولی معارضات پروژه ها از مسئولان مدیریت جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه ای و اداره منابع طبیعی خواستند قبل از شروع عملیات اجرایی پروژه ها نسبت به رفع معارضات اجتماعی 
پروژه ها اهتمام ویژه ای داشته باشند و در این بین حقوق مردم پایمال نشود.

وی گفت: با این حال این بخشداری ها با هدف کمک به روند اجرا و جلوگیری از توقف و عدم  برگشت اعتبارات عمرانی با تمام توان در کنار ادارات ذی ربط با همفکری و هم اندیشی خواهند بود.

پیشرفت خوب احداث ایستگاه برق پایدار شهرستان بهمئی

 حکمت الله سنایی فرماندار شهرستان بهمئی با تقدیر از زحمات و تلاشهای ادارات مختلف شهرستان علی رغم کمبود اعتبارات با توجه به شرایط خاص کشور، بر همدلی، همزبانی، جدیت و  حساسیت بیشتر در انجام کارهای اداری بالاخص در زمینه رفع کمبود و تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی مردم تاکید کرد.

فرماندار شهرستان با اشاره به طرحهای مهم و راهبردی در دست اجرا در شهرستان بالاخص طرح آبرسانی از سد کوثر و ایستگاه برق لیکک، گازرسانی و ... و ضمن تقدیر و تشکر از پیشرفت خوب احداث ایستگاه برق پایدار شهرستان ابراز امیدواری کرد طرح آبرسانی از سد کوثر به شهرستان بهمئی با مجموعه تلاش های همه جانبه در حال انجام از طرف مجموعه کارگزاران دولت و نماینده هر چه زودتر به نتیجه لازم و مطلوب برسد که بی شک با اجرای این پروژه گام مهمی در زمینه تامین آب شرب و صنعت شهرستان به عنوان یکی از عوامل اصلی و تعیین کننده در امنیت غذایی، سلامتی مردم، رونق اقتصادی و افزایش تولید و اشتغال برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به بازدید به عمل آمده به همراه اعضای کارگروه پسماند و با توجه به بالا بودن سطح آب زیرزمینی در لیکک و دفع بخشی از فاضلاب های خانگی و بهداشتی
لیکک به صورت تحت الارضی از یک طرف و خروجی بخش دیگر فاضلاب شهری بصورت سطح الارضی در رودخانه دائمی قلات از طرف دیگر و با هدف کاهش 
اثرات زیست محیطی بالاخص در بحث آلودگی منابع آب و از همه مهمتر استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده، از اداره آب و فاضلاب شهری لیکک خواست نسبت 
به پیگیری طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهری لیکک اقدام و حسب مصوبات جلسات گذشته، در جلسه آینده از مسئولین و کارشناسان شرکت آب و فاضلاب 
استان جهت ارائه توضیحات تفصیلی دعوت نماید.

ضررت حفاظت هر چه بهتر از برم الوان

وی در ادامه گفت: تالاب برم الوان علاوه بر اینکه یک نقطه حساس گردشگری – تفریحی شهرستان بهمئی است، یکی از مهمترین منابع ارزشمند چرخه حیاتی آب می باشند که حفاظت صحیح و اصولی از آنها مورد توجه خواهد بود و با تعامل و همکاری مالکین و مجاورین حریم تالاب مذکور بیش از پیش به سمت حفاظت اصولی از این زیست بوم طبیعی و زیبا که امانتی از به نسل های آینده هست، گام بر خواهیم داشت. 

وی با توجه برنامه ها و مطالعات صورت گرفته در حال انجام برای ساماندهی و زیباسازی و ایجاد مراکز گردشگری – تفریحی در روستاها و حاشیه تالاب بر 
ضرورت هر چه زودتر انجام نشانه گذاری حریم کمی تالاب که طبق مکاتبه مسئولان شرکت آب منطقه ای 20 متر از حد بستر می باشد تاکید کرد.

لازم به ذکر است در پایان این جلسه مصوباتی همچون انجام عملیات رپر (نشانه) گذاری حریم کمی تالاب برم الوان توسط شرکت آب منطقه ای، تهیه نقشه الگوی کشت اراضی آبی و دیم شهرستان توسط مدیریت جهاد کشاورزی، پیگیری اجرای طرح فاضلاب شهر لیکک توسط شرکت آب و فاضلاب، همکاری در زمینه رفع معارضات پروژه تغذیه مصنوعی سندان، پیگیری ایجاد تشکل های آب بران برای ایستگاه های پمپاژ آب عام المنفعه از جمله سد ایلی آباد، ایستگاه های پمپاژ قلات، کل جمشید، طلاگه، سرآسیاب یوسفی، بنه سرحدی، چشمه امیری، دوراب، شاه زیار و موران توسط مدیریت جهاد کشاورزی و بخشداران مربوطه به تصویب اعضا رسید.

انتهای پیام/82009

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول