اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

بانوان در جایگاه‌های تاثیرگذاری که با ویژگی‌های آنها تناسب دارد نقش ایفا کنند

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: بانوان در جامعه اسلامی در جایگاه‌های تاثیرگذاری که با ویژگی‌های آنها تناسب دارد نقش ایفا کنند.

بانوان در جایگاه‌های تاثیرگذاری که با ویژگی‌های آنها تناسب دارد نقش ایفا کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از چابهار، آیت‌الله مصطفی محامی در سفر به جنوب استان در نشستی با بانوان فرهیخته و نخبه شهرستان‌های چابهار، کنارک و دشتیاری، اظهار داشت: جایگاه انسان به عنوان خلیفه الهی فراتر از جنسیت و مرد یا زن بودن است و طبق روایتی از امام علی(ع) که می‌فرمایند «انسان خلاصه‌ای از عالم آفرینش است»، امکان رسیدن به کمال و سعادت چه برای مرد و چه زن وجود دارد و انسان باید به قبله‌نمای دلش رجوع کند و مسیر کمال را طی کند.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان‌وبلوچستان با بیان این که خداوند در قرآن کریم هم از مردان و هم از زنان به عنوان الگوهای جامعه بشری یاد می‌کند، یادآور شد: خداوند در قرآن کریم در کنار حضرت نوح(ع) و حضرت محمد(ص)، از همسر فرعون که نقش ویژه‌ای ایفا کرد و توانست در دستگاه ظلم و ستم ایمانش را از آلودگی‌ها حفظ کند و در مسیر ایمان به شهادت برسد و همچنین از حضرت مریم(ع) به عنوان الگو نه تنها برای زنان بلکه برای جامعه بشریت یاد می‌کند.
امام جمعه زاهدان با اشاره تقسیم کار میان زنان و مردان بر اساس حکمت الهی، بیان داشت: یکی از نقش‌های محوری تعریف شده برای زنان در خانواده و جامعه، آموزش به عنوان یک مادر و یک معلم است.

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان، تحمل رنج‌های بانوان برای تربیت نسل جدید را معادل اجر شهید دانست و خاطرنشان کرد: بانوان در نقش محوری مادری در خانواده برای تربیت فرزندان در جامعه تاثیرگذارند.

وی با اشاره به نقش بانوان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی، حضور و نقش آفرینی این قشر مهم را در پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس یادآور شد و اضافه کرد: نکته مهم این است که بانوان در جامعه اسلامی در جایگاه‌هایی که با ویژگی‌های آنها تناسب دارد و از تاثیرگذاری بالایی برخوردار است نقش ایفا کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با تاکید بر تناسب کارهای بانوان با مزیت‌های زنانه و این که هم مردان و هم زنان نقش‌های اختصاصی خود را انتخاب و روی آن سرمایه‌گذاری کنند، ادامه داد: مرد برای کارهای سخت و خانم‌ها برای کارهای بادقت و ظریف آفریده شده‌اند.

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان با ابراز گلایه از سپردن کارهای سخت به بانوان به گونه‌ای که سختی کار روح و جسم آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اظهار داشت: اگر بتوانیم نقش‌های خود را به درستی و بدون افراط و تفریط ایفا کنیم موفق می‌شویم.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان‌وبلوچستان با اشاره به نوع نگاه دوران جاهلیت به زن به عنوان کالا، بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) توصیه‌هایی به زنان در مورد اخلاق و شناخت جایگاه واقعی‌شان داشتند و از ایشان به عنوان خیر کثیر یاد کردند تا اهمیت و جایگاه زن مشخص شود.

امام جمعه زاهدان تعیین جایگاه‌های مناسب برای ایفای نقش زنان در جامعه و تهیه فهرستی از آسیب‌های مربوط به این قشر را یکی از وظایف هیئت‌های اندیشه‌ورز عنوان و ابراز داشت: بانوان فرهیخته به مسائلی از جمله عدم ثبت ازدواج، کودک‌همسری و طلاق وارد شوند تا بتوانند فرهنگ‌های غلط را تصحیح کنند.

آیت‌الله محامی بحث عدم استقلال زنان در روستاها با وجود نقش ویژه آنها در توسعه روستایی را این گونه تشریح کرد: در معارف اسلامی درباره عدم استقلال زنان حکمتی وجود دارد که در خانواده مدیریت به مرد داده شود البته این به معنای مردسالاری نیست و حقوق همه باید طبق عدالت و انصاف رعایت شود.

به‌کارگیری بیشتر بانوان در سمت مدیران اجرایی مطالبه امروز بانوان است

در ابتدای این نشست پس از سخنان رحمدل بامری فرماندار چابهار درباره اهمیت جایگاه زن، شمسیه شیرخانزهی بخشدار مرکزی چابهار با اشاره به حضور زنان در مسئولیت‌های مهم دولتی استان گفت: مطالبه اساسی زنان در کشور و استان به‌کارگیری بیشتر بانوان در سمت مدیران اجرایی است.

در حوزه‌های مدیریتی کنارک نیروی خانم نداریم

میربلوچزهی مشاور فرماندار کنارک در امور بانوان گفت: شهرستان کنارک با حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که حدود نیمی از آن را بانوان تشکیل می‌دهند، از نیروی خانم در حوزه‌های مدیریتی بی‌بهره است و تعداد بانوان شاغل در این منطقه فقط ۳۰ تا ۴۰ نفر است در صورتی که انتظار مشارکت ۳۰ درصدی بانوان را داریم.

وی مشکلات حوزه زنان در شهرستان کنارک را عدم ثبت ازدواج‌ها، زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست، کودک‌همسری، نبود امکانات پزشکی برای بانوان و حتی امکانات ورزشی عنوان و بیان کرد: کانون بانوان را در این شهرستان تشکیل داده و اقدام به راه‌اندازی مجموعه‌های مردم‌نهاد کرده‌ایم.

لزوم اجرای طرح‌های خوداشتغالی برای بانوان دشتیاری

دادخواه دهیار نوبندیان دشتیاری، مشکلات بانوان را در دشتیاری زیاد عنوان کرد و افزود: بانوان با وجود سهم بزرگی که در توسعه روستاها دارند، از مشکل نبود استقلال مالی رنج می‌برند.
وی مشکلات بانوان در این منطقه را طلاق، چند همسری، کودک‌همسری، ازدواج اجباری و عدم ثبت ازدواج بیان کرد و ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های بالای بانوان منطقه از جمله سوزن‌دوزی، طرح‌های خوداشتغالی برای بانوان پیشنهاد می‌شود.

کارگروه بانوان ذیل نهاد رهبری در امور اهل سنت تشکیل شود

دکتر آسکانی عضو هیئت علمی دانشگاه  ضمن گلایه از ضعف در حوزه آموزش و روند کند رشد علمی در بخش بانوان منطقه، خواستار تشکیل کارگروه‌های بانوان ذیل دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت شد.

انتهای پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول