اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

اجاره ساختمان دانشگاه پیام نور جهرم به یک مدرسه/ تبعات اجتماعی این اقدام در پسا کرونا چه خواهد بود؟

بخشی از ساختمان کلاس‌های دانشگاه پیام نور جهرم به یک مدرسه متوسطه اول اجاره داده شده و در حال حاضر برخی از دانشجویان این اقدام را تضعیف حقوق خود می‌دانند.

اجاره ساختمان دانشگاه پیام نور جهرم  به یک مدرسه/ تبعات اجتماعی این اقدام در پسا کرونا چه خواهد بود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، دانشجویان دانشگاه پیام نور جهرم در آغاز سال تحصیلی جدید با اجاره دادن ساختمان‌ کلاس این دانشگاه به یک مدرسه دوره متوسطه اول روبرو شدند.

از اواسط تابستان زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه ساختمان کلاس های این دانشگاه به یک مدرسه اجاره داده خواهد شد به گوش رسیده بود اما صحت و سقم آن معلوم نبود تا اینکه در اوایل مهر مشخص شد که این خبر صحت دارد و اجاره ساختمان کلاس‌های دانشگاه به یک مدرسه قطعی شده است.

دانشگاه پیام نور جهرم بخشی از «ساختمان خیام» که مکان برگزاری کلاس‌های این مرکز آموزشی بوده را به یک دبیرستان غیرانتفاعی دخترانه اجاره داده است و همین امر موجب ناامیدی، نارضایتی و نگرانی دانشجویان شده است.

یکی از دانشجویان این دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جهرم اظهار داشت: این اقدام برای دانشجویان ناامید کننده است و این پرسش مطرح است که چرا باید بخشی از محل کلاس‌های آنان را به یک مدرسه اجاره بدهند در حالی که از دانشجویان هم شهریه دریافت می‌شود.

وی افزود: درست است اکنون به دلیل شرایط بیماری کرونا دانشجویان حضور ندارند اما این دلیل نمی‌شود که تنها ساختمان برگزاری کلاس‌های این دانشگاه به مدرسه واگذار شود و دانشگاه اگر توجیه مالی و بودجه‌ای دارد باید از ظرفیت و پتانسیل‌های دیگر خود استفاده کند نه کلاس درس دانشجویان.

اجاره ساختمان دانشگاه، تضعیف حقوق دانشجویان است

یک دانشجوی دیگر این دانشگاه گفت: اگر قرار باشد دانشجویان باز هم در همان فضای دانش‌آموزی تحصیل کنند به طور قطع با ریزش دانشجویان این دانشگاه همراه خواهد شد چرا که فضای اختصاصی آنان محدود شده و دیگر همه آن متعلق به دانشجویان نیست.

وی ادامه داد: این اقدام در بلندمدت تبعات منفی خواهد داشت و ممکن است برخی از دانشجویان که قرار است جدید به دانشگاه بیایند دیگر حاضر به انتخاب و ثبت نام در پیام نور نشوند.

این دانشجوی دانشگاه پیام نور جهرم بیان داشت: بر اساس شنیده ها این ساختمان کلاس‌ها به مدت ۳ سال به مدرسه اجاره داده شده است که این اقدام چیزی جز تضییع و تضعیف حقوق دانشجو نیست و دانشجویان بعد از کنترل شیوع ویروس کرونا از فضای دانشگاهی و اختصاصی برای خود محروم هستند.

ادغام دو فضای آموزشی متفاوت، آسیب اجتماعی به دنبال دارد

محمدصادق بیگی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت : طبیعی است هر مکانی که قرار باشد جمعی با هدفی خاص گرد هم جمع شوند، نیاز به برنامه ریزی و طبقه بندی خاص دارد حالا این اجتماع مربوط به هر مقوله‌ای از تحصیل، هنر، ورزش و ... باشد.

وی افزود: این طبقه‌بندی در تیم‌های ورزشی با ایجاد گروه‌بندی سنی تحت عنوان رده‌های نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان تفکیک شده و در مدارس هم با ایجاد مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم جدا شده است.

این کارشناس آسیب‌های اجتماعی شهرستان جهرم بیان داشت: این جداسازی و تفکیک با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی دقیق و علمی که حاصل ساعت‌ها و شاید سالها پژوهش و تجربه باشد، ایجاد شده است و از طرفی این طبقه‌بندی به آیتم‌هایی از قبیل تحقیقات علمی و پژوهشی ، رسم‌ و رسوم ، فرهنگ ، دین و مذهب کشور ما هم بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه ادغام دو فضای مدرسه و دانشگاه ممکن است هرج و مرج ، بی‌نظمی و در نهایت آسیب‌ اجتماعی به دنبال داشته باشد، گفت: اگر رنج سنی دبیرستان با دانشجو و محیط دانشگاه ادغام گردد، ممکن است منجر به بروز یک سری آسیب‌های اجتماعی در آینده شود.

بیگی در ادامه با بیان اینکه این گونه ادغام‌ها اگر با برنامه ریزی‌ اصولی و تخصصی همراه نباشد هزینه‌های اجتماعی به دنبال خواهد داشت، افزود: با مناسب‌سازی فضای فیزیکی محل آموزش و برنامه ریزی‌ دقیق و تخصصی می‌توان از آسیب‌های احتمالی این موضوع پیشگیری کرد.

کارشناس آسیب‌های اجتماعی شهرستان جهرم با اشاره به اینکه ادغام دو گروه سنی مختلف در یک محیط منجر به آسیب‌های خاص خود می‌شود، خاطرنشان کرد: حضور و ادغام دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم با گروه‌های سنی بالاتر به دلیل اینکه در حال گذر از دوره خاص و حساسی از زندگی هستند، به مرور چالش‌هایی ایجاد می‌کند که این امر از دید کارشناسان حوزه آسیب‌های اجتماعی مطلوب نیست.

وی تصریح کرد: تداخل این دو طیف در یک محیط بدون برنامه ریزی‌ مناسب و ایجاد زیرساخت های استاندارد، منجر به وجود آمدن آسیب های اجتماعی می‌شود که در مرحله بعد مشکلات دیگری را به وجود خواهد آورد.

از ظرفیت‌های خالی دانشگاه پیام‌نور در راستای درآمدزایی استفاده کردیم

رئیس دانشگاه پیام نور جهرم اظهار داشت: از ظرفیت‌های خالی و پتانسیل‌های که در گذشته در دانشگاه ایجاد شده، برای درآمدزایی و توسعه دانشگاه استفاده می‌کنیم.

محمد قناعتیان افزود: در گذشته ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های خوبی در این دانشگاه ایجاد شد که امروز که همه بخش‌های کشور به نوعی از بیماری کرونا تاثیر پذیرفتند، دانشگاه پیام‌نور جهرم نیز از این قاعده مستثنی نیست و قصد داریم در سال پیش‌رو از ظرفیت‌های استفاده نشده برای ایجاد درآمد و هزینه‌کرد آن جهت دانشگاه و دانشجویان در این شرایط به خوبی استفاده کنیم.

وی بیان داشت: در فاز اول با توجه به مجازی شدن کلاس‌ها و عدم حضور دانشجو، استفاده از ظرفیت‌ خالی فضاهای فیزیکی، نظیر سوله ورزشی و ساختمان‌های بدون استفاده آموزشی در این ترم مدنظر می‌باشد.

رئیس دانشگاه پیام نور جهرم با اشاره به نگرانی ایجاد شده در خصوص واگذاری بخشی از ساختمان کلاس‌های این دانشگاه، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های خالی فضای فیزیکی به شکلی برنامه‌ریزی شده است که در صورت اعلام برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری هیچ‌گونه کمبود یا  تداخلی با فضاهای مورد استفاده دانشجویی وجود نخواهد داشت.

قناعتیان گفت: همچنین استفاده از ظرفیت‌های خالی آزمایشگاه‌های کشاورزی و دیگر آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها برای امر پژوهش و آموزش نیز مدنظر می‌باشد.

حال باید دید وضعیت کلاس های دانشجویان بعد از کنترل اپیدمی بیماری کرونا چه خواهد شد؟ آیا آنان در برگزاری کلاس های خود دچار مشکل یا محدودیت می‌شوند یا خیر؟

فضای فیزیکی آموزشی این مدرسه از دانشگاه جدا شده است و تنها رفت و آمد آنان برای ورود و خروج در درب اصلی دانشگاه یکسان است اما با توجه به سن دانش‌آموزان، حضور آنان در محیط دانشگاهی هنوز زود است.

به گزارش فارس، احتمال ایجاد آسیب اجتماعی برای پیشگیری از عدم وقوع این اتفاق است و بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب، اگر آسیب‌ها به موقع شناخته و پیشگیری شود احتمال خسارت‌ها کاهش می‌یابد.

چیزی که واضح و مشخص است ادغام دو فضای آموزشی مدرسه و دانشگاهی، آسیب‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت و در این میان ضرورت است دانشگاه‌ها، عدم ایجاد آسیب اجتماعی و مشکلات فرهنگی را بر مسائل مالی خود ترجیح دهند.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول