اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

دلایل قاچاق دام در کردستان/تفاوت قیمت در دو طرف مرز مهم‌ترین دلیل افزایش قاچاق دام

بالا بودن قیمت گوشت در آن سوی مرزها، کاهش گوشت قرمز در سبد غذایی مردم به دلیل مشکلات اقتصادی، انباشت دام پرواری در واحدهای دامداری و عدم جبران هزینه‌های دامدار موجب شده که بسیاری از دامداران در استان ریسک و خطر قاچاق را به جان می‌خرند.

دلایل قاچاق دام  در کردستان/تفاوت قیمت در دو طرف مرز مهم‌ترین دلیل افزایش قاچاق دام

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، با پیشرفت تمدن، افزایش جمعیت و اطلاعات و دانش انسانی، بشر به حیوانات و تولید آن‌ها وابسته‌تر شد، به‌طوری که امروزه دامپروری یکی از مهم‌ترین رشته‌های کشاورزی و تولیدات دامی یکی از عمده‌ترین و باارزش‌ترین فراورده‌های کشاورزی است.

استان کردستان سرزمینی تاریخی از نظر دامپروری و کشاورزی است و همواره به عنوان یکی از استان‌های مستعد در زمینه دامپروری با داشتن ظرفیت‌های بالا مورد توجه بوده است.

کردستان از دیرباز تاکنون یکی از قطب‌های دامپروری در کشور بوده به گونه‌ای که زمینه و بسترهای لازم از  جمله قابلیت مطلوب استان در تولید علوفه مرتعی و وجود زمین‌های زراعی با پتانسیل‌های قابل توجه در تولید ذرت علوفه‌ای، یونجه و سایر مواد مورد نیاز دام در دشت‌های قروه و دهگلان به عنوان قطب‌های تولید علوفه در منطقه غرب کشور زمینه را برای توسعه بیشتر صنعت دامپروری در کردستان کاملا ایجاد کرده است.

سه سطح دامداری صنعتی، دامداری نیمه‌صنعتی و دامداری روستایی در کردستان فعال است و براساس آنچه عنوان شده است جمعیت دامی استان در فصل بهار حدود یک میلیون و 800 هزار الی 2 میلیون راس دام سبک است.

 قاچاق دام جزو تخلفاتی است که از گذشته در کشور وجود داشته اما با توجه به شرایط و افزایش بی‌رویه قیمت گوشت روی آن حساسیت بیشتری ایجاد شده که با نوسانات قیمت ارز به قاچاق خروجی از کشور تغییر ماهیت داده است.

براساس آنچه از سوی متولیان امر در استان کردستان عنوان می شود قاچاق دام در استان نسبت به سال گذشته با رشد چند برابری مواجه بوده است.

فعالیت 80 هزار دامدار در کردستان

سیداحمد ذکریایی‌نژاد معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان می گوید:  یک هزار و 225 گاوداری،‌  551 واحد پرواربندی گوساله به ظرفیت 24 هزار راس، 368 واحد پرواربندی بره با ظرفیت 42 هزار راس و حدود 600 واحد گوسفندداری داشتی به ظرفیت 40 هزار راس بصورت صنعتی و نیمه صنعتی در استان وجود دارد.

وی گفت: استان کردستان با دارابودن بیش از سه هزار واحد دامی سالانه توان تولید حدود 30 هزار تن گوشت قرمز را دارا است که فقط 14 هزار تن آن در استان مصرف می‌شود.

کردستان با وجود سه هزار واحد دامی سالانه30 هزار تن گوشت قرمز تولید می کند که 14 هزار تن آن در استان مصرف می‌شود

 

وی با بیان اینکه  80 هزار نفر در کردستان جدای از کشاورزی به دامداری هم مشغولند، تصریح کرد: صادرات دام زنده پرواری می‌تواند بر رونق صنعت دامپروری اثر مثبت داشته باشد و چنانچه صادرات با برنامه و کنترل شده باشد، خود به خود قاچاق دام محدود و کم خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: قاچاق دام در کردستان به نسبت سال قبل افزایش داشته که دلیل اصلی آن تفاوت قیمت داخل ایران و خارج کشور است.

ذکریایی‌نژاد افزود: علت افزایش قیمت گوشت در داخل نسبت به سال قبل و حتی ماه‌های قبل، گرانی حاکم بر بازار و افزایش هزینه‌های تولید و نه کمبود دام است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر انباشت دام پرواری در واحدهای دامداری و عدم جبران هزینه‌های دامدار، موجبات ضرر و زیان تولیدکنندگان را فراهم نموده است.

تفاوت قیمت دام زنده در داخل کشور با آن سوی مرزها

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد: با این اوصاف، با توجه به ممنوعیت صادرات دام زنده از خردادماه سال 97 و تفاوت قیمت دام زنده در داخل کشور با آن سوی مرزها، باعث افزایش انگیزه قاچاق دام و سوءاستفاده برخی از سودجویان شده که به عنوان چوبدار با مراجعه به واحدهای دامداری با قیمت بالا و به صورت نقدی اقدام به خرید دام زنده به قصد قاچاق می‌نمایند. 

وی افزود: همچنین، با توجه به این که عمده دام‌های پایه پروار استان از استان‌های قم و اراک تأمین می‌شود، مصوبه اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور مبنی بر ممنوعیت صدور مجوز حمل دام زنده از استان‌های مرکزی به سمت استان‌های مرزی، مشکلاتی را برای تأمین گوساله پایه پروار واحدهای پرواربندی استان به وجود آورده که با توجه به احتمال رکود کاری واحدهای مزبور و خسارات ناشی از این امر، موجب وارد نمودن شوک به بازار و افزایش قیمت گوشت قرمز شده است.

وی خاطرنشان کرد: مکاتبه ای با امضای استاندار کردستان خطاب به دبیر  ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور جهت صدور مجوز حمل دام به استان، صورت گرفته است. 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اضافه کرد: در روزهای اخیر با توجه به کاهش تقاضا و وجود دام پرواری زیاد، قیمت گوشت قرمز روند کاهشی داشته است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر، با توجه به واگذاری مسئولیت تنظیم بازار گوشت سفید و قرمز به وزارت جهاد کشاورزی، صدور مجوز صادرات گوشت قرمز به صورت محدود، می‌توان موجب کاهش انگیزه قاچاق و تعادل‌بخشی به دامپروری کشور و حمایت از تولیدکنندگان شد. 

توقیف 11 هزار راس دام قاچاق در کردستان

علیرضا مرزبانی فرمانده مرزبانی کردستان نیز اظهار کرد: از ابتدای امسال بیش از  ۱۱ هزار راس دام به ارزش ۲۵۰ میلیارد ریال، مهار و از خروج غیرقانونی آن‌ها توسط مرزبانی استان جلوگیری شده است.

از خروج ۲۵۰ میلیارد ریال دام قاچاق فاقد مجوز از مرزهای کردستان جلوگیری شد

 

وی گفت: در راستای مبارزه قاطع  با قاچاق، مرزبانان این فرماندهی با اجرای چندین ماموریت، گله‌های بزرگ احشام در مناطق مرزی بانه و مریوان توقیف شده است.

مرزبانی قیمت بالای گوشت در آن سوی مرزها را یکی از مهمترین دلایل افزایش قاچاق دام بیان کرد و افزود: به علت اختلاف قیمت بالا و تفاوت نرخ ارز در عراق قاچاقچیان رو به قاچاق احشام آورده و با این کار قصد اختلال در بازار داخلی دارند.

قیمت دام زنده با نرخ دلار سه برابر قیمت آن با تومان است 

محمد کرمی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز، مرغ و ماهی سنندج می‌گوید: یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در استان کردستان قاچاق دام زنده است و علت، قاچاق دام زنده هم اختلاف نرخ ریال و دلار است.

وی افزود: تمایل چوبداران به فروش دام خود به خارج از مرزها یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار قاچاق دام زنده است.

به گفته وی، اختلاف قیمت بین ریال، دینار و دلار باعث شده که برخی تولیدکنندگان از استان‌های مرزی همچون کردستان دام خود را از طریق قاچاق از کشور خارج کنند.

 اختلاف قیمت بین ریال، دینار و دلار عامل اصلی گرایش دامپروران به سمت قاچاق دام شده است

 

کرمی تصریح کرد: قیمت دام زنده با نرخ دلار سه برابر قیمت آن با ریال و تومان است بنابراین بیشتر چوبداران و فروشندگان دام بدنبال راه‌هایی برای کسب سود بیشتر هستند.

وی تصریح کرد: روزانه چندین راس دام قاچاق در مرزهای استان کشف و سپس با حکم مراجع قضایی به کشتارگاه ها انتقال داده می‌شود و در این بین امکان دارد محموله‌هایی هم دور از چشم مرزبانان از مرز خارج شود.

تشکیل 127 پروند قاچاق دام در کردستان

نجیم حسینی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کردستان هم در این باره اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون 127 پرونده در رابطه با قاچاق دام در استان کردستان تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا 5 هزار و 696 راس دام سبک و سنگین به نفع دولت مصادره شده که 253 راس آن سنگین و مابقی سبک بوده است.

5 هزار و 696 راس دام سبک و سنگین به نفع دولت مصادره شده که 253 راس آن سنگین و مابقی سبک بوده است

 

به گفته وی، سال گذشته ۸۳۸ رأس دام سبک به ارزش ۲۴ میلیارد ریال و ۱۳۲ رأس دام سنگین به ارزش ۱۳ میلیارد ریال کشف شد.

حسینی افزود: ۳۹ پرونده برای دام‌های مذکور تشکیل شد که از این تعداد ۱۹ پرونده مربوط به دام سبک به ارزش ۲۴ میلیارد ریال و ۲۰ پرونده مربوط به دام سنگین به ارزش ۱۳ میلیارد ریال بود.

وی گفت: قاچاق دام در کردستان نسبت به سال گذشته رشد زیادی داشته که مهمترین دلیل آن بالا بودن قیمت گوشت در آن سوی مرزها است.

و اما...

 قاچاق در هر زمینه‌ای تاثیر زیادی در افزایش قیمت‌ها در داخل کشور دارد. گوشت قرمز که به نسبت گوشت سفید در یکی دو ماه گذشته خیلی نوسان قیمت نداشت، حالا با افزایش قیمت قابل توجهی روبروست، اما این سوال مطرح است که، چه عواملی در بالا رفتن قیمت گوشت قرمز دست دارند؟

بالا بودن قیمت گوشت در آن سوی مرزها، کاهش گوشت قرمز در سبد غذایی مردم به دلیل مشکلات اقتصادی، انباشت دام پرواری در واحدهای دامداری و عدم جبران هزینه‌های دامدار موجب شده که بسیاری از دامداران در استان ریسک و خطر قاچاق را به جان می‌خرند.

انتهای پیام/2330/71/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول