اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

پس از ۳ سال، «سرپل‌ذهاب» گرما و صفای دوباره را بازیافت/ فرماندار: ویرانی‌ها تبدیل به آبادانی شد

فرماندار سرپل‌ذهاب با اشاره به تخریب بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در جریان زلزله سه سال پیش در این شهرستان، گفت: روند بازسازی واحدهای تعمیری بیش از یک‌سال است به پایان رسیده و ساخت واحدهای تخریبی هم در مراحل پایانی است.

پس از ۳ سال، «سرپل‌ذهاب» گرما و صفای دوباره را بازیافت/ فرماندار: ویرانی‌ها تبدیل به آبادانی شد

محبت جمالی‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، در تشریح اقدامات صورت گرفته پس از زلزله ۲۱ آبان‌ماه سال ۹۶ شهرستان سرپل‌ذهاب، اظهار داشت: زلزله ۷.۳ ریشتری سال ۹۶ در حوزه شهرستان سرپل‌ذهاب ۵۵۹ نفر فوتی، ۷ هزار و ۵۰۰ مصدوم و بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی آسیب‌دیده علاوه بر از بین بردن تمامی زیرساخت‌های آموزشی، درمانی، ورزشی، کشاورزی، راه، صنعت دام و طیور برجای گذاشت.

وی ادامه داد: بیش از ۱۸ هزار واحد از تعداد واحدهای آسیب‌دیده از نوع تعمیری تشخیص داده شد که عملا روند بازسازی آن‌ها با مشارکت ویژه مردم و دولت به پایان رسیده و بیش از یک سال است مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

فرماندار سرپل‌ذهاب با اشاره  به ۱۷ هزار واحد مسکونی تخریبی در شهرستان، افزود: بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد بازسازی و آباد شده‌اند.

وی تصریح کرد: قبل از زلزله تراکم ساخت و ساز در حوزه شهرستان ۱.۲ طبقه بود امروز به ۳.۹ طبقه در حوزه ساخت و ساز رسیده‌ایم یعنی عملا آسیب را به فرصت تبدیل کردیم.

جمالی‌نیا اضافه کرد: در این زلزله به ۱۰ هزار و ۸۰۹ واحد در حوزه روستایی آسیب وارد شد که در جریان بازسازی ۲ هزار ۱۲۴ واحد اضافه‌تر شد و به بیش از ۱۲ هزار و ۹۳۳ واحد رسید که خوشبختانه ۲۰ درصد افزایش مهاجرت معکوس در حوزه روستایی را شاهد بودیم.

وی در خصوص مقاوم‌سازی واحدهای ساخته شده، گفت: تمام استانداردسازی‌های ویژه شهرسازی و ابنیه در جریان بازسازی و ساخت و سازها به صورت ویژه رعایت شده است.

جمالی‌نیا اظهار داشت: ایمنی ساختمان‌ها و ابنیه‌ها در حوزه زلزله واقعا با زلزله‌های جدید و رعایت آئین‌نامه‌های ۲۸۰۰ با نظارت و طراحی بیش از ۲۷۵ مهندس و بیش از هشت بنیاد مسکن که اکثرا نیروهای فنی و تخصصی شهرسازی بودند، انجام شده است.

وی ادامه داد: در جریان زلزله بیش از ۵ هزار پس‌لرزه اتفاق افتاد که می‌توان به شدت زلزله ۶.۳ ریشتری پنجم آذرماه سال ۹۷ یک‌سال بعد از زلزله ۷.۳ ریشتری اشاره کرد که حتی یکی از واحدهای احداثی، تعمیری و مقاوم‌سازی شده دچار خسارت و آسیب نشدند، این نشان از ایمن‌سازی شهر و دیار سرپل‌ذهاب است.

جمالی‌نیا در توضیح اقدامات صورت گرفته برای وضعیت کسب و کار مردم شهرستان، گفت: بیش از ۳ هزار و ۱۵۰ واحد صنفی از مشاغل مختلف در حوزه زلزله دچار آسیب و خسارت شدند که روند خسارت از محل اعتبارات زلزله با ۱۷۵ میلیارد و ۹۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای بیش از ۶ هزار و ۱۳۵ طرح غیر از اصناف شهرستان، اقدام شده و ۶ هزار و ۶۷۴ نفر هم در حوزه زلزله کمک تسهیلاتی و اعتباری دریافت کردند.

وی در حوزه اعتبارات روستایی و عشایری هم، اضافه کرد: در این حوزه برای اشتغال جدید با اجرای ۷۲ طرح با ۱۲ میلیارد و ۴۱۵ میلیون تومان برای 180 نفر اشتغال ایجاد شده است.

فرماندار سرپل‌ذهاب در پایان، گفت: روند نرخ بیکاری از ۲۲ درصد به ۱۵ درصد در حوزه شهرستان رسیده که عدد قابل توجهی است.

انتهای پیام/پ/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول