اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

سود 20 برابری دلال‌ها از فروش زعفران ایرانی/ حال و روز زعفران‌کاران خراسان‌جنوبی خوش نیست

همچنان که با حرکات و گفتار شیرینش همراهان را در برداشت محصول روحیه می‌دهد، بیان می‌کند: با جان و دل کار می‌کنیم اما پول دسترنج ما به جیب دلالان و دیگران می‌رود؛ نه کسی به قیمت عادلانه از ما گل تر و نه زعفران خشک را می‌خرد، از دلالان هم چه بگویم...

سود 20 برابری دلال‌ها از فروش زعفران ایرانی/ حال و روز زعفران‌کاران خراسان‌جنوبی خوش نیست

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ پاییز که از راه می‌رسد گیاهان و درختان به خواب زمستانی فرو می‌روند، در اوج برگ‌ریزان و پاییز هزار رنگ، گیاهی جادویی گیاهی با گل‌های بهاری سر از خاک بر می‌دارد.

مزرعه‌ای چشم‌نواز و دل‌انگیز با گل‌های ارغوانی و نگین‌های سرخ و پرچم‌های زرد که لمس کردنشان هم احساس خوبی به آدم منتقل می‌کند، گلبرگ‌های لطیف زعفران بر دستان کشاورزان بوسه می‌زنند انگار مادر طبیعت با تمام دارایی‌اش به یاری کشاورزان کویر آمده است.

صفای زیر نور فلق، اقامه نماز بر سجاده زمین، دسته دسته گل‌های ارغوانی روییده بر فرش مزارع، سپیده دمان سرد پاییزی، بوی ناب زعفران، رقص گل‌های ارغوانی در نسیم صبحگاهی، دست‌های پینه بسته زعفران‌کاران حال و هوای این روزهای کشاورزی در خطه خراسان‌جنوبی است.

دشت‌های کویری این خطه در سرمای سحرگاهان پذیرای دست‌های پینه بسته مردان و زنانی است که این روزها برای چیدن حاصل دسترنجشان سپیده دم قبل از طلوع خورشید عازم مزارع خود شده و نماز صبح را به شکرانه برکت در سجاده طبیعت اقامه می‌کنند.

اینجا در دل کویر، پاییز در سحرگاهانش نظاره‌گر تلاش ستودنی کشاوزران است که علی‌رغم سرمای جان سوز، دسترنج‌شان را قبل از اینکه پژمرده شده و آفتاب چیدنش را سخت کند، برداشت کنند، گل‌های کوچک از روی ساقه‌های کوچک و ترد زعفران در دستان زبر و خشن آنان می‌لغزد و در میان انبوه گل‌های چیده شده، فرو می‌ریزد.

برشی از یک روز زندگی زعفران‌کاران

چتر سیاه شب در حال جمع شدن از سر شهر است که به همراه گروهی عازم مزرعه می‌شوند. یکی با خودروی سواری، یکی با کامیون، یکی با تراکتور، دیگری با موتورسیکلت و «ملا محمد» هم پیاده کوچه‌ها و خیابان‌های خلوت صبحگاهی را یکی پس از دیگری طی می‌کنند تا به مزارع ارغوانی «طلای سرخ» برسند.

این روزها در فصل برداشت از هر کوی و برزنی از این خطه زرخیز، بوی زعفران به مشام می‌رسد. دشتی پوشیده از گل‌های ارغوانی چشم نوازی می‌کرد، دشتی ۲۰ هکتاری که در طلوع خورشید چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کرد و تلاش کشاورزان در این دشت مناظر زیبایی خلق کرده بود.

«ملا محمد» با دیدن گل‌های بنفش از سر شوق سجده شکری به جا می‌آورد و آهسته آهسته در مزارع زیبای «طلای سرخ» گام برمی‌دارد  

بعد از طی مسافتی دشت‌های ارغوانی خودنمایی می‌کند. «ملا محمد» با دیدن گل‌های بنفش از سر شوق سجده شکری به جا می‌آورد و آهسته آهسته در مزارع زیبای «طلای سرخ» گام برمی‌دارد، در حالی که لبخند بر لب‌هایشان گل کرده آستین همت را بالا می‌زند و با یاد خدا شروع به چیدن گل‌ها می‌کنند.

ردیف به ردیف جا خوش کرده‌اند و در این همه نیمه تاریک به سختی می‌توان غنچه‌های گل زعفران را دید، حدود ۱۵ نفر هستند به ردیف، قسمتی از طول زمین زیر کشت را پیش می‌روند اما هنوز گل نچیده زیاد است، گاهی از سوز سرمای هوا دست‌هایشان را با آتشی که برپا شده گرم می‌کنند تا توان بیشتر برای گل چیدن داشته باشند و مجدد مشغول به چیدن می‌شوند.

«ملا محمد» در حالی که مشغول چیدن گل‌های بنفش مزرعه ارغوانی‌اش است، می‌گوید: گل‌های زیبا و اعجاب‌انگیز زعفران باید قبل از طلوع آفتاب چیده شود چرا که هر چه آفتاب بر گل‌های غنچه زعفران بتابد جدا کردن رشته از گل سخت‌تر می‌شود.

امان از دست دلالان...

 

با جان و دل کار می‌کنیم اما پول دسترنج ما به جیب دلالان و دیگران می‌رود؛ نه کسی به قیمت عادلانه از ما گل تر و نه زعفران خشک را می‌خرد، از دلالان هم چه بگویم...

همچنان که با حرکات و گفتار شیرینش همراهان را در برداشت محصول روحیه می‌دهد، بیان می‌کند: با جان و دل کار می‌کنیم اما پول دسترنج ما به جیب دلالان و دیگران می‌رود؛ نه کسی به قیمت عادلانه از ما گل تر و نه زعفران خشک را می‌خرد، از دلالان هم چه بگویم...

در حالی که باکیفیت‌ترین زعفران جهان و به عبارتی گران‌ترین ادویه جهان را تولید می‌کند اما حاصلش در جیب دلالان می‌رود  و با دلی پر،  تبیین می‌کند: اگر زعفران نکارم هزینه یک سال امرار و معاش را چه کنیم؟ و اگر هم زعفران بکارم دلال‌ها از دستمان به راحتی در می‌آورند دولت هم کاری برای ما نمی‌کند...

  از دل زمین‌های خاکی گنج برداشت می‌کند ولی دسترنج یک ساله‌اش به جیب دلالان می‌رود دلالانی نه‌تنها از داخل استان و کشور بلکه از کشورهای خارجی...

«ملامحمد» سالیان سال است که در کاشت و برداشت «طلای سرخ» فعالیت می‌کند. سختی‌های زیادی را در این مسیر تحمل کرده. از دل زمین‌های خاکی گنج برداشت می‌کند ولی دسترنج یک ساله‌اش به جیب دلالان می‌رود، دلالانی نه‌تنها از داخل استان و کشور بلکه از کشورهای خارجی...

از قیمت کنونی زعفران به‌شدت گلایه‌مند است و می‌افزاید: قیمت زعفران به هیچ عنوان منصفانه و عادلانه نیست، در حالی که شاهد تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی و رشد ۴۰ درصدی دلار هستیم، زعفران توسط برخی از سودجویان به تاراج برده می‌شود‌ و به قیمت سال ۹۷ و حتی پایین‌تر معامله می‌شود‌.

کلاهی به سر دارد و صورتش را با پارچه‌ای بسته که تنها چشم‌هایش پیداست. همان‌طور‌که نشسته‌نشسته پیش می‌رود گل‌ها را می‌چیند، همراهش می‌شوم و می‌گوید: یک سال تمام در سرما، گرما و کم‌آبی چشم‌انتظار شکوفه دادن این محصول در فصل پاییز هستیم ولی وقتی فصل برداشت می‌رسد باز هم مانند هر سال، نبود نظارت و خریدار ثابت برای این محصول، باعث می‌شود که دلال‌ها زعفران را به کمترین قیمت ممکن از کشاورز خریداری کنند.

زحمتش برای ما؛ رنگ و بویش برای خارجی‌ها

وی ادامه می‌دهد: همیشه گل زعفران را به کمترین قیمت ممکن به‌صورت عمده از کشاورز خریداری می‌کنند و با قیمت بالاتر در بازار می‌فروشند یا هم به‌صورت عمده به کشورهای همجوار صادر می‌کنند، در یک کلام؛ رنگ و بویش برای خارجی‌هاست، بدبختی‌ها و بیدارخوابی‌هاش برای ما.

  تاکنون حمایت از بخش کشاورزی فقط در حد حرف بوده و هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است

این زعفران‌کار خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه تاکنون حمایت از بخش کشاورزی فقط در حد حرف بوده و هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته، تصریح می‌کند: استان خراسان مهد زعفران مرغوب دنیا است و خراسان‌جنوبی حرف اول را در تولید مرغوب‌ترین زعفران تولیدی از دیرباز تاکنون زده است ولی حمایت‌ها گویای چیز دیگری است!

وی به بی‌ارزش شدن «طلای سرخ» اشاره و عنوان می‌کند: از زمان‌های گذشته، قیمت هر سه مثقال زعفران حدوداً با یک گرم طلا برابری داشت در حالی که اکنون قیمت سه مثقال زعفران به صد هزار تومان نمی‌رسد و قیمت طلا از رشد ۱۰ برابری برخوردار شده است.

گلایه از متولیان با برنامه‌ریزی‌های ضعیف

 

در حالی که باید سود واقعی این محصول به جیب کشاورزان برسد نصیب جیب دلالان، تجار و یا کشورهای دیگر می‌شود

موسوی ضمن گلایه از ضعف در برنامه‌ریزی‌ها توسط متولیان، تبیین می‌کند: در حالی که باید سود واقعی این محصول به جیب کشاورزان برسد نصیب جیب دلالان، تجار و یا کشورهای دیگر که نسبت به برندسازی و تبلیغات در این حوزه اقدام کرده‌اند، می‌رسد.

خورشید همانند چشمه‌ای از میان ابرهای قرمز رنگ می‌جوشد و با بازتاب نورش بر گل‌های بنفش صحنه‌ای زیبا از جلوه‌های طبیعت ایجاد می‌کند و گرما را به وجود افراد خانواده می‌دهد و هر چه گرما بیشتر می‌شود کم کم گل‌های غنچه که تارهای با ارزش را در درون خود نهفته‌اند از هم می‌شکفند و تارهای «طلای سرخ» رخ از غنچه بیرون می‌کشند.

هوا که روشن می‌شود  تلاش روستائیان برای چیدن گل‌های بنفش شدت می‌گیرد، چیدن گل‌های زعفران بسیار سخت است و در مدت برداشت محصول به اجبار همه روی دو پا نشسته و حرکت می‌کنند. گل‌های زعفران پس از چندین ساعت کار مداوم و پر زحمت، جمع‌آوری می‌شود. گل‌ها را از سبدها و زنبیل‌ها خالی و به کیسه‌های بزرگ منتقل می‌کنند.

قیمت پایین زعفران و سختی کار

همه آماده بازگشت به خانه هستند، آبی به سر و صورت می‌زنند و با چای داغ و استراحتی کوتاه آماده صرف صبحانه می‌شوند، پس از جمع شدن سفره صبحانه، سفره دیگری پهن می‌شود، زیرانداز بزرگی مخصوص پاک کردن زعفران پهن می‌شود و اعضای خانواده و کارگران دور تا دور حیاط می‌نشینند و با لمس کردن گل‌های ظریف مشغول پر کردن می‌شوند.

مریم یکی از بانوانی است که مشغول پر کردن زعفران است، می‌گوید: جمع‌آوری و تمیز کردن گل‌های زعفران بسیار پر زحمت است و امسال هم با شیوع ویروس کرونا بر سختی‌هایمان افزوده شده است.

وی ضمن گلایه از قیمت پایین زعفران، مطرح می‌کند: زعفران نسبت به سایر محصولات از قیمت پایین برخوردار است که حتی پول کارگری و آبیاری را هم جواب نمی‌دهد،  این همه عذاب به خودمان می‌دهیم برای این است که دلمان نمی‌آید رنج و زحمتمان روی زمین پلاسیده شود وگرنه کی برای سودی که نیست به خودش زحمت می‌دهد.

خطابه‌ای به آقایان مسئول پشت میز نشین!

دل‌ها پر است از بی‌برنامگی مسئولان و قول‌های بر زمین مانده آنان! عقیده دارند دیگر نباید به زعفران «طلای سرخ» گفت چطور طلایی است که با التماس‌ هم از ما نمی‌خرند، محصولی که در اقتصاد خانوارهای روستایی مناطق زعفران‌خیز حکم طلا را دارد این روزها در زمین دلالان و مسئولان بازی ‌کند.

گلایه‌مندند از مسئولان چه مقامات کشوری چه استانی، با اوضاع کرونا افراد کمتری به استقبال گل پَرکنی می‌آیند و محصول روی دست بیشتر کشاورزان می‌ماند و مجبور می‌شوند به قیمت خیلی پایین‌تر آن را به دلالان بدهند.

آقایان مسئول که پشت میز نشسته‌اید! این روزها از وضعیت کیمیاگرانی که از رخسار زرد کویر، سرخی طلا برگرفته و بر طراوت زندگی می‌افزایند خبر دارید؟

زعفران یا همان «طلای سرخ» همواره زینت‌بخش اقلیم خشک و نیمه‌خشک کشورمان بوده است. سطح کشت زعفران در کشورمان حدود ۱۱۰ هزار هکتار و با عملکرد چهار و نیم کیلو در هکتار ۹۵ درصد از تولید جهانی آن را به خود اختصاص می‌دهد، صادرات فله‌ای زعفران در سال ۱۳۹۸ حدود ۳۵۰ تن و درآمد ارزی آن حدود ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

تولید ۹۵ درصد زعفران جهان با در آمد فقط یک بیستم!

در شرایطی که زعفران را به مبلغ هر کیلوگرم هزار دلار صادر کرده‌اند که قیمت همین کالا پس از فرآوری‌های تجاری در بازار‌های بین‌المللی بین سه تا چهار هزار دلار بوده است. در سال‌های اخیر و در نوسانات شدید ارزش پول ملی، درآمد کشاورزان از فروش این محصول تا کیلویی ۵۰۰ دلار هم کاهش داشته است.

در شرایطی که سهم اسپانیا در تولید جهانی زعفران کمتر از نیم درصد است اما ۳۰ درصد صادرات جهانی این محصول را در اختیار داشته و زعفران ایرانی را بعضا به ۲۰ برابر قیمت خرید آن صادر می‌کند

 

در شرایطی که سهم اسپانیا در تولید جهانی زعفران کمتر از نیم درصد است اما ۳۰ درصد صادرات جهانی این محصول را در اختیار داشته و زعفران ایرانی را بعضا به ۲۰ برابر قیمت خرید آن صادر می‌کند، جالب اینجاست که سهم بیش از ۹۰ درصدی ایران در تولید جهانی زعفران این توانایی را می‌دهد که سیاست قیمت‌گذاری و کنترل تمامی بازار این محصول در دنیا را در اختیار داشته باشیم.

ایران به‌عنوان تولیدکننده منحصر به‌فرد و بی‌رقیب زعفران در دنیا مطرح است اما مقایسه ارزش و حجم صادرات این قلم ارزشمند صادراتی مبین این واقعیت تلخ است که از نظر وزنی تغییر چندانی حاصل نشده و اگر هم در ارزش دلاری و ریالی آن تغییراتی ایجاد شده آن هم به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی بوده است.

سهم اندک ایران از تجارت طلای سرخ در جهان در عین تولید حدود ۹۵ درصدی این محصول، گویای عمق فاجعه است و شکوه‌هایی که هرازگاهی از کشت و تولید زعفران در کشورهایی مانند افغانستان شنیده می‌شود و داد و فغان از اینکه زعفران ما را در اسپانیا به نام این کشور بسته‌بندی و به فروش می‌رسانند.

به داد کشاورزان خراسان جنوبی برسید

«سلمان اسحاقی» نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه ۲۹ مردادماه سال‌جاری در تذکری شفاهی با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی؛ صدای مظلومیت مردم استان را بشنود و به داد کشاورزان برسد گفته بود: مردم استان خراسان‌جنوبی بغضی در گلو دارند، هنوز زرشک‌های سال گذشته‌ زرشک‌کاران منطقه، در انبار و بارگاه‌ها مانده است، استدعا دارم صدای مردم مظلوم را از استان خراسان‌جنوبی بشنوید.

وی افزود: دلخوشی من این است که مقام معظم رهبری صدای ما را از مجلس می‌شنوند، حضرت آقا؛ برای کشاورزان استان خراسان‌جنوبی دعا بفرمایید، بیش از ده‌ها هزار نفر از کشاورزان کنج خانه نشسته‌اند و محصولشان در حال از بین رفتن است و یک سال را باید در فقر زندگی کنند. باید به داد آن‌ها برسیم.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: وزرا، مسئولان و مدیران این گره را باز کنند.

«کاظم خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی از آغاز خرید حمایتی زعفران از کشاورزان خراسان‌جنوبی با قیمت ۱۳ تا ۱۱ میلیون تومان از شنبه، ۱۷ آبان‌ماه خبر داده بود و اعلام کرد: شیوه خرید زعفران حمایتی از کشاورزان خراسان‌جنوبی به این صورت خواهد بود که ۳۰ درصد از مبلغ کل قرارداد در زمان انعقاد قرارداد و ۷۰ درصد باقی‌مانده طی سه ماه آینده به کشاورزان پرداخت می‌شود.

  گروه‌هایی که قیمت ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان برای زعفران تعیین کردند، هیچ کدام برای خرید ورود پیدا نکردند و یک سردرگرمی برای کشاورزان به وجود آورده‌اند

وی قیمت تعیین شده را قیمت کارشناسی سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد و گفت: گروه‌هایی که قیمت ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان برای زعفران تعیین کردند، هیچ کدام برای خرید ورود پیدا نکردند و یک سردرگرمی برای کشاورزان به وجود آورده‌اند.

خاوازی تصریح کرد: اگر همان کسانی که قیمت‌های یاد شده را اعلام کردند، آمادگی برای خرید داشته باشند، سازمان برنامه و بودجه، تسهیلات یک هزار میلیارد تومانی با سود ۱۵ درصد در نظر گرفته که ارائه آنان خواهیم کرد تا با همان قیمت‌های اعلامی، زعفران کشاورزان را خریداری کنند و عملا دولت خود را کنار خواهد کشید.

وی درباره برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای پرهیز از خام‌فروشی زعفران گفت: بخش صنایع وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری ورود ماشین‌آلات و راه‌اندازی کارخانه فرآوری کروسین هست.

«غلامرضا قوسی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از آغاز خرید حمایتی زعفران از 11 آبان‌ماه داده بود و افزود: خرید حمایتی «طلای سرخ» از امروز 11 آبان‌ماه آغاز و تا ۳۰ آذرماه ادامه خواهد داشت!

هزار وعده خوبان، یکی وفا نکند!

در حالی که وزیر جهاد کشاورزی خبر از آغاز خرید حمایتی زعفران از 17 آبان‌ماه داده بود و رئیس جهادکشاورزی استان هم اعلام کرده بود خرید حمایتی زعفران از 17 آبان‌ماه آغاز می‌شود اما خبری از خرید در مراکز تعیین شده نبود و حتی یک مثقال زعفران هم از مردم نشد و اعلام کردند؛ دلیل این امر اعلام نشدن قیمت آنالیز زعفران از سوی آزمایشگاه‌ها است!

 

سال گذشته محصول زعفران تحویلی از کشاورزان در ۴ رده‌ خریداری شد اما امسال کشاورزان از این گلایه‌مندند که چرا فقط دو نوع زعفران نگین و پوشال مرغوب را می‌خرند!؟

سال گذشته محصول زعفران تحویلی از کشاورزان براساس کیفیت محصول در ۴ رده‌ پوشال معمولی با قیمت هر کیلوگرم ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پوشال مرغوب هر کیلوگرم ۹ میلیون تومان، شبه نگین هر کیلوگرم ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و زعفران نگین هر کیلوگرم ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دسته‌بندی و خریداری شده است اما امسال کشاورزان از این گلایه‌مندند که چرا فقط دو نوع زعفران نگین و پوشال مرغوب را می‌خرند!؟

هر چند این روزها جراید و سایت‌های خبری، خبر از آغاز خرید حمایتی زعفران می‌دهند اما در گفت‌وگویی که با زعفران‌کاران استان خراسان‌جنوبی داشتیم بیان کردند که حتی یک مثقال زعفران را نتوانسته‌اند به فروش برسانند.

حال و روز زعفران‌کاران خوش نیست

به‌گفته این کشاورزان هر چند قیمت خرید حمایتی زعفران توسط دولت در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته اما با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه‌های تولید، هزینه برداشت و پر کردن زعفران، مقرون به صرفه نیست و برداشت و پر کردن هر کیلو زعفران برایشان چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان آب می‌خورد و گاها بسیاری از زعفران‌کاران از پر کردن محصول با توجه به نبود نیرو برای پر کردن محصول، قیمت پایین تعیین شده از سوی دولت، اکتفای دولت تنها به دو نوع زعفران، نبود صنایع فرآوری و بسته‌بندی، نبود دستگاه زعفران خشک‌کن و هزار مشکل بر زمین مانده  محبور می‌شوند برای اینکه گل‌های ارغوانی روی دستشان کبود نشود و حاصل دسترنج یک ساله‌شان بر باد نرود این طلای گرانبها را با قیمت‌های پایین به دلالان بفروشند.

آقایان مسئولً! از ضعف دست‌های زخم خورده کشاورزان استان خبر دارید؟ یک‌یک کلام؛ حال زعفران‌کاران خراسان‌جنوبی خوب نیست آنان را دریابید

به گفته بسیاری از کشاورزان این خطه کویری قیمت هر کیلو گل زعفران مرغوب از ۱۳۰ تا ۹۰ هزار تومان به نرخ‌های ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان طی روزهای گذشته افت داشته است، آقایان مسئول از ضعف دست‌های زخم خورده کشاورزان استان خبر دارید؟ یک یک کلام بگویم؛ حال زعفران‌کاران خراسان‌جنوبی خوب نیست آنان را دریابید.

آمادگی ۴ مرکز خرید حمایتی زعفران در استان

«غلامرضا قوسی» رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی در تشریح خبر خرید حمایتی زعفران، می‌گوید: مراکز خرید زعفران در شهرستان‌های بیرجند، قاین و سرایان، فردوس محصول استراتژیک زعفران امسال را از زعفران‌کاران استان خریداری می‌کنند.

امسال خرید حمایتی زعفران به دو روش بورس کالا و فیزیکی انجام می‌شود و سقف خرید از هر زعفران‌کار ۱۰ کیلوگرم اعلام شده است

 

وی بیان می‌کند: امسال خرید حمایتی زعفران به دو روش بورس کالا و فیزیکی انجام می‌شود؛ در روش بورس کالا زعفران با معرفی مدیریت‌های جهاد کشاورزی تحویل انبارهای بورس قرار می‌گیرد و از طریق نمادهای بورسی زعفران قابل عرضه است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه می‌دهد: در روش خرید فیزیکی کشاورزان با مراجعه به مراکز خرید تعاون روستایی با معرفی‌ جهاد کشاورزی زعفران را در اختیار مراکز خرید قرار می‌‌دهند و کارشناسان از لحاظ ظاهری زعفران را بررسی و ۳۰ درصد قیمت زعفران به‌صورت وجه نقد و مابقی پس از اعلام نتایج آزمایشگاهی طی مدت سه ماه قابل پرداخت است.

قوسی سقف خرید زعفران از هر کشاورز را ۱۰ کیلوگرم اعلام و مطرح می‌کند: ۱۶ هزار و ۸۰۷ هکتار از مزارع استان  زیر کشت زعفران است و پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۰ تن زعفران از اراضی زیر کشت این محصول در استان برداشت شود و میزان تولید 3.5 درصد افزایش یابد.

دولت در چند سال گذشته برای حمایت زعفران‌کاران اقدام به خرید حمایتی این محصول به‌صورت نگین و پوشال کرده و این در حالی است که کشاورزان خراسان‌جنوبی زعفران تولید شده را به صورت دختر پیچ (دسته) خشک و به بازار عرضه می‌کنند.

متأسفانه با توجه به مسائل مطرح شده زعفران خراسان‌جنوبی در قالب دسته‌های «دخترپیچ» عرضه می‌شود و این موضوع مؤید این است که ورود دولت برای خرید توافقی محصول مزیت‌دار برای خراسان‌جنوبی عایدی چندانی نداشته و درآمد و سودی را عاید زعفران‌کاران نمی‌کند.

در خراسان‌جنوبی اکثر کشاورزی به‌صورت خرده مالکی و سنتی است به همین علت کشاورز توان خرید ماشین‌آلات برای خشک کردن زعفران به‌صورت نگین را ندارد. مگر نه اینکه ورود دولت برای خرید تضمینی، توافقی و حمایتی هر محصول با هدف حل مشکلات تعادل بازار و کوتاه شدن دست واسطه‌ها انجام می‌شود اما این ورود نتیجه عکسی را در خراسان‌جنوبی رقم می‌زند.

خبرهای جدید از خرید حمایتی زعفران!

«مهدی جعفری» معاون سازمان تعاون روستایی خراسان‌جنوبی می‌گوید: برخی نسبت به تعیین قیمت خرید حمایتی زعفران از کشاورزان گلایه دارند در حالی که امسال رقم افزایش یافته از طرفی سه ماه به کشاورز فرصت داده شده تا زمانی که محصول به صورت امانی در اختیار سازمان قرار دارد در صورت امکان محصول را با قیمت بالاتر به مشتری به فروش برساند.

وی در خصوص عدم آغاز خرید حمایتی زعفران، بیان می‌کند: درست است که ابلاغ خرید حمایتی زعفران توسط دولت ۱۰ روز پیش انجام شد اما ساز و کار خرید مشخص نبود و باید آزمایشگاه‌ها فهرست آنالیز قیمت‌ها را به سازمان اعلام می‌کردند که تا لحظه تنظیم گزارش انجام نشده بود و خرید حمایتی زعفران از ۳۰ آبان آغاز می‌شود.

معاون سازمان تعاون روستایی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه اگر چه تیم‌ها و مراکز خرید همه مهیا هستند اما تا آنالیز قیمت آزمایشگاه‌ها انجام نشود نمی‌توان خریدی انجام داد، تصریح می‌کند: برای صادرات و کیفیت بالاتر زعفران، امسال خرید محدود به دو نوع زعفران نگین و پوشال مرغوب است.


جعفری ادامه می‌دهد: از آنجا که عمده زعفران استان دسته‌های دخترپیچ و پوشال معمول است درخواست برای خرید رقم پوشال معمولی هم داده شد که امیدواریم با این موضوع موافقت شود!

و اما...

رهبر معظم انقلاب اسلامی همزمان با هفته دولت امسال دیدار با اعضای هیأت دولت به موضوع «خام‌فروشی و صادرات فله‌ای مواد خام» اشاره و فرمودند: خام‌فروشی سنگ‌های معدنی قیمتی، فرآوری آن‌ها در خارج و بازگرداندن به کشور با چندین برابر قیمت، فروش خاک جزیره هرمز، فرآوری نشدن زعفران خراسان و خرمای مناطق گرمسیری از جمله مواردی است که نشان می‌دهد باید در این زمینه کار جدی صورت گیرد.

کمای صنایع تبدیلی زعفران هم این روزها بلای جان زعفران شده است. در کنار وضعیت خام‌فروشی طلای سرخ و ساده گذشتن از کنار فرآوری این محصول، توجه نداشتن به نقش درمانی، بهداشتی، غذایی و تنوع بسیار قابلیت محصولات جانبی زعفران، معضلی است که به‌رغم وجود صدها واحد فرآوری زعفران در کشور هنوز هم شاهد ضعف در این بخش هستیم.

تا زمانی که نسبت درآمد حاصل از صادرات محصول زعفران به درآمد حاصل از فروش نفت اختلاف زیادی داشته باشد و مسئولان مربوط به این محصول استراتژیک و ارزآور بی‌توجه باشند هرگز نمی‌توان امید به افزایش ظرفیت‌های تولید صادرات «طلای سرخ» داشت.

انتهای پیام/69039/ج/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول