اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

«عملکرد ضعیف» تیم اقتصادی در استان/ شاخص‌های به سود معیشت کرمانشاهیان نیست!

بررسی آمارهای اقتصادی در استان عملکرد مثبتی را نشان نمی‌دهد. وضعیت بیکاری همچنان بغرنج است و شاخص فلاک و نرخ تورم همچنان بالاست. از سوی دیگر بودجه تخصیص یافته دولت به کرمانشاه نیز چشمگیر نیست به طوری که کرمانشاهیان مالیاتی که سالانه به خزانه دولت واریز می کنند از بودجه تخصیصی دولت به آن‌ها بیشتر است یعنی مردم کرمانشاه بیشتر مالیات می‌دهند اما کمتر بودجه می‌گیرند!

«عملکرد ضعیف» تیم اقتصادی در استان/ شاخص‌های به سود معیشت کرمانشاهیان نیست!

خبرگزاری فارس-کرمانشاه-زینب خالوندی*: شاخص فلاکت یک نشانگر اقتصادی مفید برای توصیف وضعیت رفاه و معیشت است که از جمع جبری نرخ بیکاری و نرخ تورم بدست می آید. علاوه بر آن از آنجایی که که این شاخص دارای رابطه مستقیمی با جرم و جنایت در جامعه‌ است بنابراین نه تنها بر وضعیت رفاه اقتصادی بلکه بر آسیب های اجتماعی نیز تأثیر مستقیم خواهد داشت.

با نگاهی به تازه ترین آمار نرخ بیکاری در می یابیم که کرمانشاه با ۱۵.۲ درصد رتبه دوم نرخ بیکاری را نسبت به ۱۰ کلانشهر در تابستان ۱۳۹۹ به خود اختصاص داده و بیش از یک و نیم برابر بیشتر از میانگین کشوری است.

طبق «سند جامع اشتغال استان کرمانشاه» نرخ بیکاری این استان در سال ۹۸ باید سه درصد، در سال ۹۹، ۲ درصد و در سال ۱۴۰۰ یک درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد. این در حالی است که نرخ بیکاری تابستان سال ۱۳۹۸ در کشور ۱۰.۵ درصد بوده و یک درصد کاهش پیدا کرده اما در کرمانشاه نرخ بیکاری از ۱۴.۲ درصد درتابستان سال ۱۳۹۸ به ۱۵.۲ درصد در تابستان سال ۱۳۹۹ افزایش پیدا کرده است. 

 
در رابطه با نرخ تورم نیز استان کرمانشاه با ۳۲.۵۷ درصد سومین استان گران کشور در بین کلانشهرها در تابستان ۱۳۹۹ محسوب می‌شود و بیش از ۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

 
در نهایت طبق آخرین آمار منتشره از مرکزآمار ایران، کرمانشاه در مقایسه با ۱۰ کلان شهر (رسمی) موجود و همچنین در مقایسه با  شاخص کل کشور، فلاکت بارترین استان کشور به حساب می آید. تورم شتابان در کنار بیکاری رو به افزایش، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی بسیاری را در برخواهد داشت. به منظور بهبود این شرایط در گام نخست می بایست سرمایه گذاری داخلی و خارجی را افزایش داد. اما نگاهی به بودجه اعتبارات سال ۱۳۹۹، چشم انداز مساعدی را برای استان ترسیم نمی‌کند.

 
تلاش‌های مسئولین استان برای جذب بودجه در سال ۱۳۹۹ تنها به مقدار ۸۴۶ میلیارد تومان (بخش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) بوده که جزو کمترین بودجه‌های کلان شهرها محسوب می‌شود، این در حالی است که کرمانشاه بیشترین پروژه‌های ملی نیمه تمام در کشور را داراست که از همین طریق می‌توان چانه‌زنی‌هایی برای افزایش بودجه و فرصت های اشتغالزایی را افزایش داد و در جهت رفع فقر فزاینده در استان کوشید. از طرفی این بودجه، کمتر از میزان مالیات پرداختی اصناف استان هست و چشم انداز مالیاتی کرمانشاه در سال پیش رو نیز بیش از هزار میلیارد تومان است، در واقع کرمانشاهی‌ها بیشتر مالیات می‌دهند و کمتر بودجه می‌گیرند.

در همین خصوص مدیرکل امور مالیاتی در یک نشست خبری با اشاره به وضعیت پرداخت مالیات و مودیان مالیاتی در کرمانشاه، اظهار داشت: سال گذشته (۹۸) میزان مالیات وصول شده در استان کرمانشاه ۸۶۲ میلیارد تومان بود که تحقق ۱۰۱ درصدی را داشتیم و جزو استان‌های میانی کشور از نظر میزان مالیات وصول شده بودیم.

به گفته این مسئول، سهمیه مالیاتی در نظر گرفته شده برای امسال استان کرمانشاه نیز ۱۰۴۲ میلیارد است!

در نهایت اگر تلاش‌ها برای بهبود فضای کسب و کار، اشتغالزایی، مهار تورم و جذب سرمایه به همین ترتیب ادامه داشته باشد نمی‌توان امیدی به خروج اقتصاد کرمانشاه از وضع نامطلوب کنونی داشت و صحبت از هرگونه بهبود شرایط معیشتی ساکنین استان، ساده انگاری است. 

*دانش آموخته دکتری اقتصاد

انتهای پیام/ح

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول