اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

افتتاح دومین کتابخانه بزرگ آذربایجان‌شرقی با 3 هزار متر مربع/آمار تکان‌دهنده مطالعه در ایران

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی از افتتاح دومین کتابخانه بزرگ استان در شهر جدید سهند با 3 هزار متر مربع در دهه فجر امسال خبر داد.

افتتاح دومین کتابخانه بزرگ آذربایجان‌شرقی با 3 هزار متر مربع/آمار تکان‌دهنده مطالعه در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، شهرام خدایی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: از ۲۴ آبان، هفته کتاب، کتابخوانی و کتابخانه آغاز می‌شود به‌طوریکه در حال حاضر ۱۱۵ کتابخانه نهادی استان و ۳۴ کتابخانه مشارکتی وجود دارد. 

وجود 3 میلیون جلد کتاب

وی افزود: در کتابخانه‌های استان بیش از 3 میلیون جلد کتاب وجود دارد و البته آرزو چشم‌انداز ما رسیدن به مرز بیش از 4 میلیون جلد کتاب است تا هر آذربایجانی یک جلد کتاب داشته باشد. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، خاطرنشان کرد: امید است با جذب اهداگران و کتاب‌هایی که مردم نیاز ندارند، بتوان تا پایان سال به سه میلیون و ۱۰۰ جلد کتاب رسید. 

وی با بیان اینکه همه از ارزش‌های فرهنگی در دنیا اطلاع دارید و می‌دانید که رشد و ارتقاء فرهنگی با ۱۰ شاخص ارزیابی می‌شود، گفت: کتاب و مطبوعات اندیشه بشری یکی از این شاخص‌های ده‌گانه می‌باشد.

خدایی بیان داشت: کتاب محصول مکتوب اندیشه بشری است و اگر انسانی بخواهد، اندیشه خود را ماندگار کند، باید این اندیشه را در قالب کتاب جاودان سازد.

وی با تاکید بر اساسی بودن خواندن کتاب و نشر و چاپ کتاب، گفت: با توجه به اینکه با رشد و گسترش فضای مجازی و دنیای دیجیتال روبه‌ رو هستیم ولی ارزش و جایگاه کتاب هیچ‌گاه از بین نمی‌رود و کتاب همچنان در کشورهای پیشرفته چاپ و نشر و گسترش می‌یابد. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در تشریح برنامه‌های هفته کتاب، توضیح داد: برگزاری نشست و همایش روز کتاب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌صورت مجازی و پخش از شبکه ۴، نشست صمیمانه با کتابداران سطح استان آذربایجان‌شرقی، برگزاری همایش کتابداران استان با استاندار آذربایجان‌شرقی به صورت مجازی، بازگشایی کتابخانه پروین اعتصامی در تبریز  با حضور امام جمعه تبریز به صورت نمادین (این کتابخانه به علت تعمیرات و نیاز به بهسازی اساسی تعطیل بود) از جمله کارهای هفته کتاب است.

وی با اشاره بر اینکه کتابخانه و قرائت‌خانه‌ها از جمله مراکز تجمع است، از این‌رو از اسفند سال ۹۸ مقرر شد تا جلوی این تجمعات گرفته شود، تصریح کرد: اوایل با ظرفیت ۵۰ درصد در کتابخانه‌ها خدمات ارائه کردیم ولی با شیوع کرونا این روند به حالت مجازی درآمد و در حال حاضر معرفی کتاب، چکیده کتاب توسط ۱۵۰ کتابخانه استان در فضای مجازی انجام می‌گیرد. 

خدایی ابراز داشت: اهدای کتاب یکی از افتخارات تبریز است به طوریکه از سال‌ها پیش یک طرح با عنوان اهدای کتاب، اهدای دانایی ارائه شد زیرا از دهه‌های ۲۰ و ۳۰ فرهنگ اهدای کتاب در تبریز جاری بود، از این‌رو این طرح به عنوان مسئله فرهنگ دینی تبیین شد. 

وی یادآور شد: موضوع اهدای کتاب و وقف کتاب با نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی مطرح شد و او نیز در تریبون نماز جمعه بارها تکرار کرد و حتی تاکنون خود امام جمعه تبریز یک‌هزار و۶۲۳ جلد کتاب با قیمت بیش از ۸۰ میلیون تومان در چند مرحله اهدا کرده است. 

 آذربایجان‌شرقی در امر کتابداری و کتابخانه‌ای جزو ۵ استان برتر و ممتاز کشور

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه استان‌های مختلف به جهت برخورداری و کم برخورداری در تمام عرصه‌ها ارزیابی و طبقه‌بندی می‌شود، افزود: آذربایجان‌شرقی در امر کتابداری و کتابخانه‌ای جزو پنج استان برتر و ممتاز کشور می‌باشد. 

وی با اشاره بر اینکه قدیمی‌ترین کتابخانه ایران، کتابخانه تربیت تبریز است، ادامه داد: کتابخانه مرکزی تبریز با متراژ ۱۴ هزار مترمربعی بزرگترین کتابخانه ایران است همچنین تعداد نسخ خطی تبریز نسبت به سایر استان‌ها برتری دارد. 

فعالیت 115 کتابخانه عمومی در آذربایجان‌شرقی

خدایی متذکر شد: با اینکه ۱۱۵ کتابخانه در استان وجود دارد ولی ۱۱۵ کتابخانه دیگر نیاز است زیرا کتاب و کتابخانه می‌تواند در تحکیم خانواده و، کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کند.

وی اضافه کرد: امید است روزی دویستمین کتابخانه استان را جشن بگیریم و حتی نسل آینده جشن هزارمین افتتاح کتابخانه را ببینند. 

مطالعه 23 دقیقه در شبانه‌روز

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه سرانه مطالعه کتاب به چند سازمان مربوط است و یکی از این دستگاه‌ها ما هستیم، یادآور شد: سرانه مطالعه ارزیابی شده سال گذشته، ۲۳ دقیقه در طول شبانه‌روز است که این رقم برای کشور ما خوب نیست ولی رشد چند درصدی نسبت به سال‌های گذشته دیده می‌شود. 

وی گفت: شعار هفته کتاب با حال خوش کتاب‌خوانی از تئوری "لذت دانستن" بیان می‌شود، از این‌رو تلاش می‌کنیم از طریق دستگاه‌های مرتبط، موضوع کتابخوانی را گسترش دهیم. 

خدایی پروژه‌های متنوع ساخت کتابخانه در استان را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: این کتابخانه‌ها توسط سازمان‌های مختلف از جمله راه و شهرسازی و خیران در حال ساخت است که برخی از آنها جزو همان مصوبات سال‌های گذشته می‌باشد. 

وی توضیح داد: ساخت کتابخانه در شهرستان بستان‌آباد با طرح ملی وجود دارد که یکی از کتابخانه‌های بزرگ استان خواهد بود که البته نقشه بسیار زیبا و شکیلی نیز برای آن پیش‌بینی شده است. 

وی ادامه داد: یک کتابخانه در محله ملازینال تبریز از محل بازآفرینی شهری شروع شده همچنین در منطقه ۱۰ شهرداری تبریز در قبرستان ستارخان عملیات احداث کتابخانه‌ای آغاز شده است. 

دومین کتابخانه بزرگ آذربایجان‌شرقی در شهر جدید سهند با 3 هزار متر مربع

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه دومین کتابخانه بزرگ استان با بیش از ۳ هزار مترمربع زیربنا در شهر جدید سهند در دست تکمیل است، افزود: امید است تا پایان هفته کتاب یا دهه مبارک فجر مورد بهره‌برداری قرار گیرد، چراکه این کتابخانه در سال ۹۹ که آخرین سال این قرن می‌باشد، بزرگترین پروژه فرهنگی کشور خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد:کتابخانه‌های خیّرساز از جمله کتابخانه در شهرستان بناب (از طرف آرد اطهر)، ساخت کتابخانه‌ای در  ملکان توسط مهندس حمیدیه، کتابخانه در محله مارالان تبریز توسط پروفسور سعادت‌جو از این دست می‌باشد. 

18 کتابخانه در روستاهای آذربایجان

خدایی با تاکید بر اینکه هم اکنون ۱۸ کتابخانه روستایی داریم و به صورت خوب نیز خدمات ارائه می‌کنند، اضافه کرد: آخرین کتابخانه روستایی در روستای شیرامین در سال ۹۸ افتتاح شد. 

وی متذکر شد: البته تمهیداتی برای روستاهای استان در نظر گرفته شده است تا از طریق سه دستگاه کتابخانه سیار بتوان موضوع کتابخوانی را در روستاهای استان که تعدادشان خیلی زیاد است، بهره‌مند سازیم. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ادامه داد: البته پیشنهاد داده‌ایم تا به‌جای ساخت کتابخانه‌های روستایی از دستگاه‌های سیار استفاده کنیم که قطعا برای سال‌های آینده این پروژه را پیگیری خواهیم کرد. 

87 هزار متر مربع فضای کتابخانه

خدایی خاطرنشان کرد: زیربنای کل کتابخانه‌های استان در پایان سال گذشته، ۸۷ هزار و ۶۸۶ متر مربع در سطح استان است که برای هر ۱۰۰ نفر در سطح استان، دو متر و ۲۲ سانتی‌متر می‌باشد. 

وی افزود: بیش از ۲۰ هزار جلد کتاب اهدایی در استان داریم به‌طوریکه اهدای یک کتاب تا هزاران کتاب برای ما جزو آمار اهدای کتاب محسوب می‌شود، چراکه باید این موضوع به فرهنگ تبدیل شود. 

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول