اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تشدید درگیری‌ها در اتیوپی؛ از بازداشت 150 «مزدور» تا رفع مصونیت سران حزب حاکم تیگرای

منابع آگاه خبری از تشدید درگیری‌ها در اتیوپی با دستگیری 150 «مزدور» در سراسر این کشور، رفع مصونیت قانونی رهبران حزب حاکم در تیگرای و عدم توجه نخست‌وزیر این کشور به درخواست‌های جامعه بین‌الملل برای آتش‌بس خبر می‌دهند.

تشدید درگیری‌ها در اتیوپی؛ از بازداشت 150 «مزدور» تا رفع مصونیت سران حزب حاکم تیگرای

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، درگیری‌های خونین میان ارتش اتیوپی و نیروهای جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای (تی.پی.ال.اف) که حزب حاکم در منطقه  نیمه‌خودمختار تیگرای به شمار می‌آید، همچنان ادامه دارد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که «آبی احمد علی» نخست‌وزیر اتیوپی در پی تشدید اختلافات قدیمی با منطقه تیگرای، چهارم نوامبر جاری نیروهای ارتش و هواپیماهای جنگی خود را به این منطقه  اعزام کرد و ارتش آن تصریح کرد که ناچار شده است «جنگی ناخواسته و بی‌فایده» را در منطقه تیگرای آغاز کند. نخست‌وزیر اتیوپی رهبران تیگرای را به  تضعیف اصلاحات دموکراتیک خود متهم می‌کند. 

 

هرچند که هر یک از دو طرف درگیری در تیگرای از دستاوردهای‌ خود در این درگیری خبرهایی منتشر می‌کنند و دولت اتیوپی بیش از طرف مقابل بر روی موفقیت‌های خود در این نبرد مانور می‌دهد اما واقعیت این است که به دلیل مجهز بودن هر دو طرف به سلاح‌های سنگین و ذخایر قابل توجه مهمات و نیز عدم دسترسی به اطلاعات مستقیم این منطقه، نمی‌توان صحت این ادعاها را تایید کرد.

به عنوان مثال روز چهارشنبه، یک مقام نظامی در منطقه «امهره» در مجاورت ایالت تیگرای اتیوپی گفت که درگیری‌ها در تیگرای به کشته شدن قریب به پانصد نفر از نیروهای تیگرای منجر شده است. در مقابل نیز جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای تصاویری از کنترل کل گردان سامانه‌های «S-300PMU1» و همچنین چندین سامانه دفاع هوایی «S-125 » ارتش اتیوپی را منتشر کرد.

 

به نوشته العربی الجدید، به نظر می‌رسد که اتیوپی به طور ناگهانی به سوی یک جنگ داخلی سوق یافته است اما واقعیت این است که نشانه‌های این درگیری چند ماه پیش نمایان شده بود.

آبی احمد پس از تصدی نخست‌وزیری در سال ۲۰۱۸، از اصلاحات سیاسی فراگیری خبر داد که همین اصلاحات دستیابی او به جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۹ را تضمین کرد اما گویا این اصلاحات موجب به حاشیه رانده شدن حزب حاکم در تیگرای شد که پیشتر کنترل حاکمیت در اتیوپی را در دست داشت.

 

به همین دلیل نیز جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای از ائتلاف دولت آبی احمد خارج شد و در ماه سپتامبر انتخاباتی محلی برگزار کرد. پس از آن هر یک از دو طرف دیگری را غیرقانونی اعلام کردند و هر یک، طرف مقابل را به آغاز درگیری و جنگ متهم کرد.

درخواست‌های مکرر بین‌المللی برای توقف درگیری‌ها در تیگرای

سازمان ملل، امروز هشدار داد که در سایه تداوم درگیری‌های شدید میان دو طرف، که آژانس‌های امدادرسانی که در منطقه تیگرای فعالیت دارند نمی‌توانند انبارهای مواد غذایی و بهداشتی و سایر کمک‌های فوق‌العاده و اضطراری را پر کنند.

دفتر هماهنگی‌های امور انسانی سازمان ملل نیز در جدیدترین گزارشهای خود درباره این بحران اعلام کرد که کلیه خطوط ارتباط تلفنی با این منطقه هنوز قطع است و این امر به ضرر روند امدادرسانی به قربانیان این منطقه تمام می‌شود. ورود و خروج از تیگرای ممنوع است و سازمانهای امدادرسان نگران وضعیت کودکان، زنان، معلولان و سالمندان در این درگیریهای نظامی هستند.

اما تا کنون آبی احمد ۴۴ ساله که جوان‌ترین رهبر آفریقایی به شمار می‌رود درخواست‌های سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و سایر طرف‌ها برای آتش‌بس و آغاز مذاکره را رد کرده است.

شرط نخست‌وزیر اتیوپی برای توقف جنگ در تیگرای

در سایه افزایش نگرانی‌های بین‌المللی از احتمال وقوع یک جنگ داخلی خونبار در دومین کشور پرجمعیت آفریقا و به خطر افتادن ثبات شاخ آفریقا، نخست‌وزیر اتیوپی درخواست‌های بین‌المللی برای مذاکره و کاهش را تنش را رد می‌کند و می‌گوید که این امر بدون کنار زدن حزب حاکم در تیگرای، دستگیری اعضای آن و نابودی زرادخانه پر از اسلحه آن میسر نیست.

وی طی پستی در توئیتر نوشت: به محض خلع سلاح شورای نظامی، بازگشت دولت مشروع به منطقه [تیگرای] و بازداشت فراری‌ها و تحویل آنها به دستگاه قضایی عملیات نظامی متوقف می شود.

آبی احمد معتقد است که این نگرانی‌ها بی‌مورد است و هدف از عملیات دولت در تیگرای، حاکمیت قانون و تضمین صلح و ثبات است.

سخنگوی نخست وزیر اتیوپی  نیز تصریح می‌کند که آبی احمد مخالفتی با درخواست‌های بین‌المللی برای برقراری آرامش در منطقه ناآرام تیگرای ندارد اما به هرحال اتیوپی دارای حاکمیت ارضی است و در نهایت این دولت اتیوپی است که تصمیماتی را به نفع کشور و مردمش خواهد گرفت.

دولت اتیوپی از دستگیری ۱۵۰ «مزدور» در سراسر کشور خبر داد

در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد که دامنه درگیری‌های خونین در اتیوپی میان نیروهای ارتش دولت فدرال با نیروهای جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای (تی.پی.ال.اف) از این منطقه فراتر رفته است.

امروز (پنج‌شنبه - ۱۲ نوامبر)، دولت فدرال اتیوپی از دستگیری نزدیک به ۱۵۰ «مزدور» با قومیت‌های مختلف متهم به تلاش برای گسترش ترس و وحشت و ارعاب در سراسر کشور خبر می‌دهد. 

دولت اتیوپی در حالی از دستگیری ۱۵۰ مزدور در سراسر کشور خبر می‌دهد که احتمال می‌رود، امروز، یک راهپیمایی در این کشور در حمایت از حمله نظامی دولت فدرال به نخست‌وزیری «آبی احمد» -برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۹- علیه حکومت منطقه شمالی تیگرای برگزار شود.

ادعای پیدا شدن اجساد سربازان اتیوپی در تیگرای

پایگاه خبری «اسکای نیوز» نوشت که « آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی، امروز اعلام کرد که ارتش او اجساد سربازانی را که با دستهای بسته و با شلیک گلوله کشته شده بودند را در اقلیم تیگرای یافته است. تیگرای یک هفته‌ای است که شاهد درگیری شدید میان نیروهای ارتش دولت مرکزی و نیروهای جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای (تی.پی.ال.اف) است.

نخست وزیر اتیوپی هیچ اشاره‌ای به شمار سربازان کشته شده در این‌درگیری‌ها نکرد و تاکنون جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای نیز موضعی در این‌باره اتخاذ نکرده است. این در حالی است که  هنوزکلیه شبکه‌های اینترنتی و ارتباطی با منطقه تیگرای کاملا قطع است.

رفع مصونیت از رئیس منطقه تیگرای

خبرگزاری رسمی اتیوپی، امروز  اعلام کرد که پارلمان این کشور با رفع مصونیت از ۳۹ عضو آن از جمله «دبرتسیون گبرمیکائیل» رئیس منطقه تیگرای موافقت کرد. 

 

بنا بر این گزارش، «جیتاشیور رضا» مسئول برجسته در جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای نیز رفع مصونیت شد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول