اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

ماجرای یک خیریه همه فن حریف/ مستمندان روستا را از کمیته امداد بی‌نیاز کردیم + فیلم و عکس

این گزارش روایت یک مرکز نیکوکاری در یک روستای محروم در چهارمحال و بختیاری است که موفق شده کارهای مهم و تاثیرگذاری را در روستا انجام دهد.

ماجرای یک خیریه همه فن حریف/ مستمندان روستا را از کمیته امداد بی‌نیاز کردیم + فیلم و عکس

خبرگزاری فارس، چهارمحال و بختیاری - محمد حیدری. معتقدم ویروس کرونا با تمام بدی‌ها و نحوستش، برکاتی هم داشته است؛ یکی از آن موارد شکفتن غنچه‌های ایثار و از خودگذشتگی در کشور بود؛ موجی که امروز به برکت فرمان رهبر حکیم انقلاب در حوزه از خودگذشتگی ایجاد شده که از آن به مواسات یا رزمایش کمک مؤمنانه یاد می‌کنند، جزو زیبایی‌ها و خبرهای خوبی است که بخشی از تلخی اخبار این روزها را خنثی می‌کند مانند موردی که اتفاقی به آن برخورد کردیم "مرکز نیکوکاری سیدبهاءالدین محمد شیخ شبان"

روستای شیخ‌شبان روستای نمونه ایثارگری است نه در استان چهارمحال و بختیاری بلکه در سراسر کشور و در مقایسه با تمام روستاها بیشتری شهید و ایثارگر را در دوران دفاع مقدس تربیت کرده است که همین دو سه سال گذشته رهبر معظم انقلاب هم پیامی خاصه مردم این روستا صادر فرمودند.

امروز هم روستایی تقریبا محروم در چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود که ظاهرا مردمانش از نگاه بعضی از خودفروخته‌ها نتوانسته‌اند سهم‌شان را آنطور که باید از سفره انقلاب بردارند! شاید به همین دلیل است که پیشه کشاورزی، دامداری و تعداد قابل توجهی هم صنایع دستی را انتخاب کرده و روزگار می‌گذرانند.

موضوع این گزارش روایت یک مرکز نیکوکاری است که از دل خانواده‌های شهدای همین روستا برآمده است و اوایل دهه نود کارش را آغاز کرده ولی با فرمان مواسات رهبر انقلاب مجددا کار خود را از سر می‌گیرند؛ تقریبا تمام روستا را پوشش داده‌اند و به اعتراف خود مردم در این روستا بی نیاز از حضور کمیته امداد و سایر مجموعه‌های حمایتی دیگر شده‌اند؛ ماموریت‌ این گروه هیچ محدودیتی ندارد، از تهیه جهیزیه تا تامین ماسک و وسایل ضدعفونی، از کارهای عمرانی برای مردم روستا تا ایجاد شغل برای نیازمندان!

خلاصه کلام این بچه‌ها همچون پدران وهم ولایتی‌های شهیدشان لباس رزم پوشیده‌اند، لباس سربازی ولی فقیه و لبیک به فرمانش، با این تفاوت که اینبار کمر همت بسته‌اند که در روستایشان هیچ نوعروسی بی‌جهیزیه نماند، هیچ کودکی سرگرسنه بر بالین نگذارد و هیچ پدری شرمنده زن و بچه‌اش نشود.

این بار نیز در این جنگ اقتصادی تمام عیار، با تلاش های شبانه روزی ثابت کردند می‌شود درد مردم را فهمید و با تکیه بر نیروی خود یاعلی گفت و بلند شد.

حتی در استانی که شاخص فقر و بیکاری بیداد می‌کند، اگر همتی باشد و چراغی روشن شود، حماسه‌ای آفریده خواهد شد و نام مردمش در تاریخ ثبت شده تا آیندگان ببینند در کشوری که استوار بر خون سلیمانی‌ها و چمران‌هاست با قدرت مردم می‌شود بر همه مشکلات غلبه کرد.

گفت‌وگویمان با حجت الاسلام سید مهدی هاشمی مسؤول هیئت امنای عامل مرکز نیکوکاری سیدبهاءالدین محمد روستای شیخ شبان بارقه‌ امیدی است که نشان می‌دهد حتی در استانی که شاخص فقر و بیکاری بیداد می‌کند، اگر همتی باشد و چراغی روشن شود، حماسه‌ای آفریده خواهد شد و نام مردمش در تاریخ ثبت شده تا آیندگان ببینند در کشوری که استوار بر خون سلیمانی‌ها و چمران‌هاست با قدرت مردم می‌شود بر همه مشکلات غلبه کرد.

 

 

فارس: این مرکز نیکوکاری از چه زمانی فعالیت خود را گسترش داد؟

این مرکز نیکوکاری در سال 1392 تاسیس شد و کار خود را رسما از همان روزها آغاز کرد، ولی پس از اولین فرمان رهبر انقلاب مبنی بر مواسات و کمک مؤمنانه در سال جاری، خانواده‌ و فرزندان شهدا، ریش‌سفیدان و جوانان  این روستا به دور هم گرد آمدند و تصمیم گرفتند برای رفع مشکلات معیشتی نیازمندان روستا، کمک به ازدواج جوانان، اشتغال و درمان بیماری‌های صعب العلاج فعالیت خود را گسترش دهند و اینگونه شد که موج دوم فعالیت این مؤسسه آغاز شد.

این مرکز نیکوکاری به نام سید بهاءالدین محمد که نام امام‌زاده روستای شیخ‌شبان است تاسیس شد که خوشبختانه با همت اهالی روستا و جمع‌آوری کمک‌های مالی به غیر از خود روستا کمک‌هایی به روستاهای هم‌جوار در راستای اشتغالزایی، تهیه جهیزیه، کمک به ازدواج، تامین هزینه‌های درمانی بیماران صعب‌العلاج، تهیه و توزیع لوازم التحریر و لباس گرم زمستانه در بین کودکان، توزیع گوشت‌گرم و بسته‌های معیشتی داشته‌.

فارس: جزییاتی از فعالیت این مرکز نیکوکاری در ایام کرونایی در دست دارید؟

تاکنون 1000 بسته معیشتی  450 عدد کیسه آرد، 2 هزار 500 کیلوگرم گوشت مرغ، بیش از 500 کیلوگرم گوشت گرم و تامین بیش از 20 میلیون تومان کمک مالی برای کمک به درمان بیماران خاص در این روستا در چندین مرحله صورت گرفته است.

در راستای اشتغال‌زایی مردم محروم این روستا نیز اقدامات خوبی در حال اجراست که می‌توان به تهیه دار قالیبافی و مواد اولیه برای ایجاد یک درآمد ثابت و پایدار برای اشتغال زنان خانواده‌های کم بضاعت اشاره کرد

در راستای اشتغال‌زایی مردم محروم این روستا نیز اقدامات خوبی در حال اجراست که می‌توان به تهیه دار قالیبافی و مواد اولیه برای ایجاد یک درآمد ثابت و پایدار برای اشتغال زنان خانواده‌های کم بضاعت اشاره کرد که در حال حاضر با کمک اهالی روستا تعداد 5 دار قالی که به همراه هر کدام 5 میلیون تومان پول نقد برای تهیه مواد اولیه قالی‌بافی بود در اختیار تعدادی از خانواده‌ها قرار گرفته است.

تعداد 200 بسته لوازم التحریر،50 دست لباس کامل زمستانی و تعداد 3 دستگاه گوشی هوشمند موبایل برای آموزش دانش‌آموزان محروم این منطقه خریداری شده است که در صدد خریداری تعداد دیگری گوشی مبایل برای آموزش مجازی آن‌ها هستیم.

در زمینه ازدواج جوانان این منطقه نیز پویشی توسط این مرکز نیکوکاری برای خرید جهیزه نوعروسان این روستا ایجاد شد که تا کنون به 12 نوعروس اقلامی شامل یخچال، فرش، اجاق گاز، بخاری گازی و اتو داده شد.

از جمله فعالیت دیگر جوانان این روستا که زیر نظر مرکز نیکوکاری شکل گرفت کمک به تعمیر خانه‌های خانواده‌های کم بضاعت روستا بود که هزینه کافی برای تعمیر منزل خود را نداشتن، بدین صورت که مصالح از طرف مرکز نیکوکاری خریداری و توسط جوانان جهادی در جهت تعمیرات منازل مسکونی به کار گرفته می‌شد.

فارس: چه انتظاری از مسؤولان دارید؟

با تلاش، همت و دغدغه مردم شهیدپرورشیخ‌شبان توانسته‌ایم تمامی نیازمندان روستا را شناسایی کنیم و حمایت‌های جدی و موثری از آن‌ها داشته باشیم که با دست‌یابی به این الگوی موفق قصد گسترش فعالیت در روستاهای هم‌جوار را داریم که امیدواریم در این راستا حمایت‌هایی از سوی مسؤولان صورت پذیرد.

انتهای پیام/68033/م/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول