اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

عروس و داماد با کتاب‌ها غافلگیر شدند/ آرامش لابه لای کتاب‌ها

دختر بچه 10، 12 ساله ای که کتاب« قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» را برای اولین بار در دستش گرفت و خواند، شاید فکر نمی‌کرد روزی به بانوی فرهنگ‌سازی تبدیل می‌شود که در طی 28 سال یک‌هزار جلد کتاب به افراد مختلف هدیه دهد.

عروس و داماد با کتاب‌ها غافلگیر شدند/ آرامش لابه لای کتاب‌ها

گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، معصومه درخشان- معمولا نویسندگان را با کتاب‌هایشان می‌شناسند در تبریز هم خانم اعظم آقام علیلو، بانوی فعال فرهنگی را با کتاب‌هایی که به افراد هدیه می‌دهد، می‌شناسند.

این بانوی تبریزی در عرصه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی 28 سال است که تلاش می‌کند تا در راستای افزایش فرهنگ کتابخوانی و هم‌اندیشی  با کتاب گام‌های موثری بردارد.

در یک عصر پائیزی دل‌انگیز به دیدارش رفتم تا از هم‌نشینی با کتاب و هدیه‌هایش سخن بگوید از اولین کتابی که خوانده، خاطراتی که در ذهنش ماندگار شده، حرف و حدیث‌هایی که شنیده و زحمت‌هایی که برای  گسترش و ترویج فرهنگ کتاب  و کتابخوانی کشیده است.

با «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب » به دنیای کتاب رفتم

خانم اعظم علیلو نیز مانند بسیاری از نوجوانان این کشور اولین هم‌نشینی با کتاب را از کتاب « قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» مهدی آذریزدی تجربه کرده  و به مرور با دنیای قصه‌ها، ناشناخته‌ها و اعجاز کتاب‌ها آشنا شده و از سن 21 سالگی  مطالعه کتاب را به‌صورت حرفه‌ای آغاز کرده است.

این بانوی فرهنگی و فعال شهر تبریز، تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد فقه و حقوق ادامه داده و اکنون دارای دو فرزند دختر است، وی که لذت کتاب و مطالعه را درک کرده بود یک تصمیم مهم در زندگی شخصی خود می‌گیرد و آن هدیه دادن کتاب به افراد در مناسبت‌های مختلف است.

آن چنانکه خودش می‌گوید: در جهت ترویج کتاب و کتابخوانی 28 سال است برای تمامی مناسبت‌های خانوادگی اعم از سفر حج، جشن عقد و عروسی، جشن فارغ‌التحصیلی، تولد، چشم‌روشنی فرزند،  چشم‌روشنی خرید خانه و ... کتاب هدیه می‌برم.

اولین مناسبتی که این بانوی فرهنگی کتاب اهداء کرده است، مشرف شدن یکی از اقوام به سفر حج بود که خودش علل و انگیزه این کار را چنین توضیح داد «28 سال قبل یکی از اقوام به سفر حج مشرف شد، متوجه شدم  دوست، فامیل برای او لوازم خانگی هدیه آوردند که اغلب نیز تکراری بود و مورد استفاده صاحب‌خانه نبود و فقط جای او را اشغال می کرد.

بعد از این موضوع  بود که تصمیم گرفتم، مانند سایر اقوام و فامیل رفتار نکنم و برای همیشه عهد کردم برای تمامی مناسبت‌ها و در جهت ترویج کتابخوانی، کتاب هدیه ببرم در طی این 28 سال برای هر مناسبتی که شما فکرش را بکنید، کتاب هدیه برده‌ام. از سفر حج عمره و سایر سفرهای زیارتی گرفته تا مراسم جشن عروسی دختران و پسران فامیل دوست و آشنا، جشن تولد، هدیه زایمان، هدیه چشم‌روشنی خرید خانه، جشن فارغ‌التحصیلی  و بقیه مناسبت‌ها.

 

کتاب‌هایم مناسبتی هستند

هدیه‌های این بانوی فرهنگی، متناسب با نوع  مراسمی است که به آن دعوت شده است، مثلا برای فردی که به سفر حج مشرف می‌شود کتاب " حج" دکتر شریعتی یا کتاب " صهبای حج" آیت‌الله جوادی‌آملی را هدیه می‌برد.

برای افرادی که صاحب فرزند شده‌اند، کتاب‌هایی در زمینه تعلیم و تربیت، کتاب‌های استاد سید مهدی شجاعی، کتاب‌های رمان رضا امیرخانی از جمله (ارمیا، بی‌وطن) ،کتاب‌هایی در مورد سیره زندگانی ائمه اطهار، کتاب " سقای آب و ادب"، کتاب" ماه در آب" و بسیاری از کتاب‌های دیگر را در این حوزه هدیه می‌برد و برای جوانانی که در آستانه ازدواج یا دوران نامزدی  و نوعروس هستند نیز کتاب « تا ساحل آرامش»، « تفسیر تسنیم » و « مفاتیح‌الحیات» کتاب اهدایی اوست.

کتاب‌های رمان  تقدیم  دانش‌آموزان و دانشجویان

در جشن تولد دوستان، اقوام و نوه‌هایش نیز می‌توان آثاری از کتاب‌های دوست‌داشتنی را مشاهده کرد به‌طوریکه می‌گوید: معمولا در جشن تولدها سن افراد را در نظر می‌گیرم اگر فرد مورد نظر دانشجو یا دانش‌آموز دبیرستانی باشد، معمولا کتاب رمان  و اگر کوچک‌تر باشد، کتاب " قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" استاد آذریزدی را هدیه می‌برم البته این کتاب را به‌صورت کامل هفت یا هشت جلدی با  کادوبندی  مناسب به او تقدیم می‌کنم.

برای جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان مجموعه آثار استاد مطهری گزینه بسیار خوبی برای هدیه دادن است و برای قبولی  پسران دوست و آشنا در کنکور یا دانش‌آموزانی که به خوبی درس می‌خوانند، کتاب« استاد عشق» که به گوشه‌ای از زندگی پروفسور حسابی اشاره می‌کند، هدیه می‌دهم.

پای ثابت نمایشگاه‌های کتاب هستم

وقتی از او می‌پرسم کتاب‌ها را چگونه و از کجا تهیه می‌کنید، می‌گوید: در طی همه این سال‌ها من به همراه دو دخترم پای ثابت نمایشگاه‌های کتاب هستیم، کتاب‌ها را از نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاه کتاب تبریز خریداری می‌کنیم، علاوه بر آن به انتشاراتی‌های استان قم نیز سفارش خرید کتاب داریم که در کارتن‌های مجزا کتاب‌ها را به در خانه ارسال می‌کنند.

 علاوه بر همه این موارد از کتابفروشی‌های سطح شهر تبریز نیز کتاب‌های فراوانی در طی این سال‌ها خرید کرده‌ام و به  نوعی نام‌آشنای بسیاری از کتابفروشی‌ها هستم، البته امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا نمایشگاه‌های کتاب برگزار نشد و من تا حد امکان کتاب‌های مورد نظر را به صورت خرید آنلاین انجام می‌دهم.

ارزش ریالی این کتاب‌ها سوال بعدی است که وی در پاسخ می‌گوید:کتاب هدیه‌ای است که نمی‌توان آن را با قیمت روی جلدش مقایسه کرد، هدف ما برای اهدای کتاب ترویج فرهنگ است و من طی این سال‌ها هر کادویی که برای خرید می‌خواستم در نظر بگیرم حد متوسط آن را لحاظ کرده و به‌جای آن کتاب خریده‌ام، ممکن است یک‌سال برای تمام کتاب‌هایی که هدیه داده‌ام مبلغ پنج میلیون ریال صرف شده‌باشد، سال بعد مقداری کمتر یا بیشتر شده باشد.

شنیدن واکنش‌های اطرافیان نیز در جای خود جالب است چنانکه به این موضوع اشاره کرد و گفت: برای اینکه این موضوع در بین دوستان و آشنایان به یک فرهنگ تبدیل شود، حرف‌های زیادی شنیده‌ام، بعضی‌ها مرا سرزنش کرده‌اند که با این کارها وجهه خودت را خراب می‌کنی، افراد فکرهای دیگری می‌کنند و حرف‌هایی از این قبیل که من به هیچ‌کدام از این حرف‌ها اعتنا نمی‌کنم و معتقدم همیشه یک سری افراد هستند که برای انجام دادن یا ندادن هر کاری حرفی در آستین دارند که بزنند.

در کنار این حرف‌ها برخی از بانوان نیز بودند که مرا تشویق و حمایت کرده و آنها نیز سعی می‌کنند این کار فرهنگی را در خانواده خود گسترش دهند.

برگزاری جلسات کتابخوانی در پارک‌های شهر یکی از طرح‌ها و ایده‌های جالب این بانوی فرهنگی بود که در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آن اشاره کرد و متذکر شد: در ابتدا باید یک مقدمه عرض کنم، یکی از طرح‌های مفید و فوق‌العاده خوب موسسه مهد قرآن آذربایجان‌شرقی اجرای طرح مطهر است که تقریبا  از ۱۵ سال پیش این طرح آغاز شد.

 

در این طرح سیر مطالعاتی، کتاب‌های استاد مطهری متفکر و اندیشمند جهان اسلام را آغاز کردیم

در حین اجرای این طرح برخی از خانم‌ها اشاره کردند که به علت دوری مسیر نمی‌توانند به صورت مرتب در کلاس‌ها حاضر شوند، بنابراین تصمیم گرفته شد این طرح در مکان‌های مختلف شهر اجرا شود.

در این راستا طی سال‌های گذشته و در روزهای بلند تابستان ما جلسات مطالعاتی خود را در پارک بانوان برگزار می‌کردیم ولی امسال به‌علت جلوگیری از شیوع کرونا و تجمع و شلوغی برنامه کتابخوانی در پارک‌ها اجرا نشد.

سال‌های گذشته در پارک همزمان که بچه‌هایمان مشغول بازی کردن در پارک بودند ما نیز مطالعه می‌کردیم در واقع ما در تلاش هستیم، بگوییم همه این اقدامات در کنار هم انجام شدنی است، البته در جلسات کتابخوانی ما در پارک برخی افراد به صورت مستمع آزاد نیز شرکت می‌کردند.

اهدای هزار جلد کتاب در 28 سال

وقتی از وی می‌پرسم در این 28 سال  چند جلد کتاب هدیه داده‌اید؟ با لبخند نگاهم کرده و می‌گوید: «خودت حساب کن در طی این همه سال مناسبت‌هایی  چون عروسی، عقد، تولد،جشن تکلیف، زایمان، قبولی دانشگاه، سفر حج، چشم‌روشنی منزل، هدیه کتاب به کودکان در مساجد مختلف شهر در این 28 سال قابل شمارش باشد ولی روی هم رفته فکر کنم به یک‌هزار جلد کتاب برسد.

آرامش  لابه لای کتاب‌ها

کتابخانه این بانوی فرهنگی پر از غنی‌ترین کتاب‌هاست، وقتی از آشوب‌ها و سر و صدای روزانه خسته و کلافه می‌شود به آن پناه می‌برد به‌طوریکه یادآور می‌شود: وقتی به کتابخانه می‌روم مثل این است که از یک زندگی پر سر و صدا جدا شده و در کنار چند دوست دوست‌داشتنی و همراه می‌خواهم به آرامش برسم.

او با آرامش در کتابخانه شخصی خود گذر زمان را احساس نمی‌کند، روزانه ممکن است دو ساعت در دنیای جذاب کتاب‌ها سیر کند و روزی دیگر این دو ساعت به پنج ساعت افزایش می‌یابد، هم‌نشینی چند ساعته با کتاب‌ها در روز بهترین تفریح و سرگرمی  است که لحظه‌های عمرش را به خوبی سپری می‌کند.

او کتاب‌های زیادی هدیه داده و کتاب‌هایی را نیز هدیه گرفته است که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های « قرآن و علم روز، قرآن کریم، نظام حقوق زن در اسلام، همراه با آل‌علی تا اربعین، 40 گناه زبان، مفایتح‌الحیات، دیوان حافظ چند جلد تفسیر تسنیم و ... اشاره کرد.

عروس و داماد با کتاب‌ها غافلگیر شدند

در پایان این گفت‌وگو بانوی فرهنگی تبریز مرا به ذکر  این خاطره‌ها مهمان کرد.

«جشن عروسی دختر یکی از دوستان بود، برای هدیه جشن عروسی او یک سری کامل "صحیفه انقلاب" حضرت امام خمینی (ره) را که با روبان‌های توری سبز به صورت بسیار زیبا تزیین کرده بودیم، هدیه برده و در تالار عروسی  روی میز عروس و داماد گذاشتم.

خیلی از مهمانان از این کار و نوع هدیه تعجب کردند، بعضی‌ها گفتند این چه نوع هدیه‌ای است، شاید عروس و داماد این کادو را دوست نداشتند و بعضی‌ها می‌گفتند این چه کاری است که می‌کنید.

در آن جشن عروسی  به شوخی می‌گفتم از عروس و داماد بعد از مطالعه کتاب‌ها امتحان می‌گیرم.

در خاطره‌ای دیگر هم در مراسم عقد دختر یکی از اقوام یک‌سری کامل کتاب برای عروس و داماد  هدیه بردم، مادر عروس‌خانم تعریف می‌کرد بعد از اینکه مراسم به پایان رسید و عروس و داماد مشغول بازکردن کادوهای دریافتی خود بودند وقتی داماد کتاب‌ها را به عنوان هدیه باز کرد و دید یک نفر برای جشن عروسی کتاب هدیه آورده است بسیار از این کار تعجب کرده و خطاب به عروس‌خانم گفته بود، ارزشمندترین این هدایا این کتاب است، این کتاب برای من و باقی هدایا برای شما.»

انتهای پیام/60020/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول