اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وزیر سابق صهیونیستی: نمی‌توان به فلسطینی‌ها بی توجه بود و به سمت امارات و بحرین رفت

یک وزیر و ژنرال سابق صهیونیستی در خصوص بی توجهی به فلسطینی‌ها و راه‌حل دو دولتی هشدار داد و گفت که این مسیر امنیت این رژیم را به خطر می‌اندازد.

وزیر سابق صهیونیستی: نمی‌توان به فلسطینی‌ها بی توجه بود و به سمت امارات و بحرین رفت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تا کنون مقامات و صاحبنظران صهیونیستی متعددی در خصوص سیاست دولت تل آویو برای صلح با کشورهای عربی و بی توجهی به فلسطینیان هشدار داده و این مسیر را برای موجودیت رژیم صهیونیستی خطرناک قلمداد کرده‌اند.

به نوشته القدس العربی، «متان ویلنای» وزیر و ژنرال سابق صهیونیستی و رئیس سازمان «رهبری برای امنیت اسرائیل» که ۳۰۰ فرمانده نظامی بازنشسته در آن عضویت دارند، در گفت‌وگویی به این مسأله پرداخته و در خصوص عدم حل و فصل بحران فلسطین با فلسطینیان ابراز نگرانی کرد. او در این مصاحبه سیاست دولت صهیونیستی برای تشکیل یک کشور یکپارچه بدون شناسایی راه‌حل دو دولتی را موجب نابودی هویت یهودی اسرائیل دانست و گفت که باید فکری به حال آن کرد.

این شخصیت صهیونیستی به روزنامه معاریو گفت که مؤسسه تحت رهبری وی اهداف انتخاباتی ندارد و صرفا نگران امنیت اسرائیل است.

او ضمن بیان اینکه بهترین گزینه «راه‌حل دو دولتی» است، در خصوص تشکیل یک کشور یکپارچه با اکثریت فلسطینی هشدار داد و گفت: «آیا این چیزی است که پدران ما هنگامی که به این کشور مهاجرت کردند می‌خواستند؟ آیا این چیزی است که می‌خواهیم؟ یعنی کشوری با میلیون‌ها فلسطینی؟»

«متان ویلنای» در خصوص طرح اشغال کرانه باختری نیز گفت که الحاق شهرهای فلسطینی به اسرائیل میزان شکنندگی جامعه فلسطینیان را افزایش خواهد داد و این طرح نامعقولی است و هر طرح الحاقی در خاورمیانه نهایتا به جنگ منتهی شده است.

او با ابراز تأسف از اینکه کشمکش‌ها و فضای ملتهب سیاسی در اسرائیل مانع از دیدن واقعیت‌ها و تهدیدات از سوی مقامات این رژیم می‌شود؛ افزود: «با بسیاری از رهبران احزاب اسرائیلی دیدار کرده و هر بار نیز از اینکه تا چه میزان موافق نظرات ما هستند، متعجب شده‌ام و همه آن‌ها معترف هستند که راه‌حل دیگری [جز دو دولتی] وجود ندارد. اما رهبران راستگرا اقدامی در عمل انجام نمی‌دهند.»

این وزیر سابق صهیونیستی در پاسخ به اینکه آیا انتخاب جو بایدن موجب از سرگیری مذاکرات اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها می‌شود، گفت که به طور شخصی بایدن را می‌شناسد و او از دوستان بسیار مهم اسرائیل است و احساس می‌کند که در صورت انتخاب وی، مذاکرات از سر گرفته شود و مواضع بایدن با مواضع سازمان «رهبری برای امنیت اسرائیل» تطابقت دارد.

«متان ویلنای» در پاسخ به این سؤال که توافقات سازش امارات و بحرین با رژیم تل آویو تا چه میزان مهم است، مدعی شد که هر کشور عربی که اسرائیل را به رسمیت بشناسد، یک پیروزی محسوب می‌شود. او اما به دغدغه دیگری اشاره کرد و گفت که نمی‌توان به فلسطینی‌ها ی توجهی کرد و به سمت عادی‌سازی روابط با دیگر کشورهای عربی پیش رفت. به گفته وی رهبران اسرائیلی از مذاکره با فلسطینیان رویگردان شده و به سمت تشکیل یک کشور یکپارچه بدون راه‌حل دو دولتی پیش می‌روند.

او افزود: «تشکیل یک کشور با دو قومیت یعنی پایان اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی. ممکن نیست که به مسأله فلسطین بی توجه باشیم و از آن فرار کنیم. نمی‌توان جمعیت را نادیده گرفت. هنگامی که می‌گوییم امنیت در اولویت قرار دارد، منظورمان این است که باید از فلسطینی‌ها جدا شد تا این مسأله پیچیده‌تر نشود.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول