اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

مصائب کارآفرینی در لرستان

یکی از مهم‌ترین مشکلات تمامی دولت‌ها، بیکاری جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که حل آن تنها با اعتبارات دولتی کاری سخت خواهد بود اما می‌توان با توسعه کسب و کارهای نوین از این وضعیت خارج شد.

مصائب کارآفرینی در لرستان

خبرگزاری فارس لرستان- سمیرا عزیزی، سال‌هاست که پیدا کردن شغل، دغدغه و کابوس جوانان شده و متاسفانه خیل عظیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند. این موضوع یکی از چالش‌های بزرگ کشور است که با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی محدود، جوابی برای آن نیست.

در همین راستا شناخت و بها دادن به کسب و کارهای نوین امری ضروری و مهم است که می‌تواند سبب پاسخ‌گویی به نیازهای اشتغال، رونق تولید، رشد صنعت و بکارگیری ظرفیت نیروهای جوان بالاخص در استانی با درصد بیکاری بالا مانند لرستان باشد.

البته چالش‌هایی بر سر راه‌اندازی این نوع کسب و کارها وجود دارد که باید مورد بررسی و پیگیری بیشتری قرار گیرند.

 

در همین خصوص سعید میر، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد به خبرنگار فارس از خرم‌آباد با اشاره به مهم‌ترین موانع و نقاط ضعف در عدم گرایش جوانان لرستانی به کسب و کارهای نوین گفت: واردات محصولات بی کیفیت خارجی، فقدان تجربه، قاچاق بی رویه محصولات خارجی، عدم آموزش صحیح و ناتوانی در ایجاد تحولات مبتنی بر کارآفرینی از جمله این موارد هستند.

وی با اشاره به اینکه عدم قطعیت در درآمد و نبود آگاهی از دیگر عوامل محسوب می‌شوند، افزود: روال پیچیده ثبت ایده و اخذ مجوز، عدم صلاحیت‌های مدیریتی، نبود برنامه ریزی صحیح، بروکراسی پیچیده اداری، فرهنگ ضعیف مشارکت، مشکلات بازاریابی، ریسک از دست دادن پول سرمایه گذاری شده، نگرش‌های نامناسب و فرهنگ ضعیف خلاقیت نیز از دیگر موارد هستند.

این دکترای مدیریت بازرگانی ترس از ناتوانی در تهیه منابع مالی کافی برای راه اندازی کسب وکار و شکست مالی را از دیگر دلایل عنوان کرد و افزود: همچنین نگرانی از غیرممکن بودن تأمین الزامات قانونی، ترس از بدهی و نداشتن تجربه کاری را می‌توان به عنوان مهم‌ترین عوامل ضد انگیزشی دانشجویان و دانش‌آموختگان جوان در تاسیس بنگاه کسب و کار معرفی کرد.

میر بیان کرد: مؤلفه‌های کمبود آموزش‌ها و مهارت‌های کارآفرینی، تأمین نشدن منابع مالی، نبود نگرش‌های اجتماعی و فرهنگی مثبت به کارآفرینی، عدم دسترسی به دانش و فناوری، ضعف سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی دولتی، باز نبودن بازار و قوانین و مقررات نیز به عنوان عوامل محیطی بازدارنده جوانان در تأسیس بنگاه کسب و کار شناسایی شده‌اند.

وی ادامه داد: در همین راستا ضروری است که استراتژی‌هایی برای ایجاد و راه‌اندازی کسب و کارهای نوین در استان مطرح و بر اساس آن‌ها راهکارهای مرتبط ارائه شوند. 

این پژوهشگر علم بازاریابی در ادامه بیان کرد: ارائه تسهیلات حمایتی از سوی دولت با سود کم و زمان بازپرداخت طولانی، پایین آوردن نرخ تورم، جلوگیری از واردات بی‌رویه محصولات بی کیفیت خارجی به بازار داخلی از جمله این راهکار‌ها هستند.

 

میر خاطرنشان کرد: همچنین جلوگیری از قاچاق بی رویه محصولات خارجی به بازار داخلی، افزایش میزان نظارت‌ها در گمرکات و بازارچه‌های مرزی، تامین منابع مالی کافی برای راه اندازی کسب و کار، تبیین و ارتقای فرهنگ کارآفرینی در بین مدیران اقتصادی استان، ساماندهی بازار کار نیاز سنجی و تقاضای بازار از شیوه‌های مهم هستند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد لرستان افزایش امنیت قضایی و ساده‌تر کردن رسیدگی به دعاوی و شکایات را نیز از راهکارهای موثر دانست و گفت: همچنین در این رابطه دسترسی به دانش و فناوری، انگیزه و داشتن ایده مناسب برای شروع کسب و کار، تجربه کاری، خلاقیت و نوآوری، ایجاد تعامل سازنده میان نظام دولتی و کسب و کارهای بخش خصوصی، تسهیل فرایندهای مرتبط با کسب و کارهای نوین از سوی دولت باید به طور جدی پیگیری شوند.

وی ایجاد ثبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی- فرهنگی حاکم بر کشور را از دیگر موارد اعلام کرد و ادامه داد: ایجاد تغییرات مثبت در نظام آموزشی کشور با تاکید بر استقرار مفهوم کارآفرینی، الزام دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به آموزش مفاهیم مرتبط با کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای نوین و ایجاد ارتباط و تعامل مناسب میان دانشگاه‌ و صنعت یا بخش‌های مختلف بازار نیز باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

میر با اشاره به مهمترین عوامل اثرگذار در گرایش جوانان به کسب و کارهای نوین در استان اظهار کرد: سیاست‌های حمایتی دولت، ایجاد ارتباط و تعامل مناسب میان دانشگاه و صنعت، تجربه کاری، چابک‌سازی کسب و کار، سهولت در فضای کسب و کار و ایجاد و ارتقای فرهنگ کارآفرینی از جمله این موارد هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی لرستان بیان کرد: تصویب قانون حق کپی رایت، بازارشناسی و تحقیقات بازار حرفه‌ای، تحریک و پرورش انگیزه‌ها، فرهنگ استقلال طلبی و قبول مسئولیت، فرهنگ مخاطره‌پذیری، فرهنگ درک تغییر و کشف فرصت، هم خلقی ارزش و تسهیل، فرایندهای مرتبط با کسب و کارهای نوین هستند.

به گفته وی توجه به عوامل بازاریابی، طرح کسب و کار، حمایت دولت، شبکه‌سازی، آمادگی کارآفرینی، تکنولوژی، دسترسی به اطلاعات، سرمایه و قانونمندی از عوامل زمینه‌ای موفقیت کسب و کار هستند. 

میر یادآور شد: همچنین فرهنگ‌سازی کارآفرینانه، ظرفیت‌سازی کارآفرینانه و توانمندسازی کارآفرینانه از مهم‌ترین پیشران‌های توسعه کسب وکارها محسوب می‌شوند که ضروری است پیگیری و مورد توجه قرار گیرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول