اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

نخست وزیر اتیوپی: شورشیان تیگرای ظرف 3 روز تسلیم شوند

نخست وزیر اتیوپی از محاصره شدن شورشیان منطقه تیگرای توسط نیروهای دولتی این کشور پس از چند روزی درگیری خبر داد و از شورشیان خواست ظرف سه روز تسلیم شوند.

نخست وزیر اتیوپی: شورشیان تیگرای ظرف 3 روز تسلیم شوند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس،  نخست وزیر اتیوپی روز جمعه از شورشیان شمال این کشور خواست ظرف سه روز خود را تسلیم کنند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، «آبی احمد» طی نطقی در تلویزیون رسمی این کشور گفت: «نیروهای جبهه خلق برای آزادی تیگرای در همه جبهه‌ها در محاصره قرار دارند و نمی‌توانند به شبه نظامیانشان فرمان دهند.»

او ضمن درخواست از اهالی منطقه تیگرای برای نفرستادن فرزندانشان به جنگ با نیروهای دولتی اتیوپی، از شورشیان جبهه خلق خواست ظرف دو تا سه روز خود را تسلیم کنند.

دولت اتیوپی  امروز جمعه  یک رئیس اجرایی را به عنوان رئیس دولت موقت تازه تشکیل شده برای منطقه تیگرای شمالی منصوب کرد، جایی که درگیری‌های مسلحانه همچنان ادامه دارد.

«آدیس آبابا»،  «مولو نگا» را به عنوان رئیس جدید منطقه منصوب کرد تا با این کار به سه دهه کنترل این منطقه توسط جبهه خلق پایان دهد.

دفتر نخست وزیری اتیوپی در بیانیه‌ای گفت که رئیس اجرایی تیگرای قرار است روسای ارگا‌‌ن‌های اجرایی این منطقه را از میان احزاب سیاسی که به طور قانونی فعالیت‌های خود را در این منطقه انجام می‌دهند، استخدام و منصوب کند.

از یک هفته پیش درگیری مسلحانه بین ارتش اتیوپی و جبهه آزادی بخش مردم تیگرای در  این منطقه آغاز شد.

جبهه مردمی قبل از روی کار آمدن ابی احمد در سال ۲۰۱۸ که اولین نخست وزیر از قوم اورومو اتیوپی است، حدود ۳ دهه حیات سیاسی در این کشور را در کنترل خود داشت.

«اورومو» بزرگترین قوم در اتیوپی با ۳۴.۹ درصد جمعیت ، یعنی حدود ۱۰۸ میلیون نفر است ،در حالی که تیگرای با ۷.۳ درصد سومین قوم بزرگ این کشور است.

درگیری‌های خونین میان ارتش اتیوپی و نیروهای جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای (تی.پی.ال.اف) که حزب حاکم در منطقه  نیمه‌خودمختار تیگرای به شمار می‌آید، همچنان ادامه دارد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که «آبی احمد علی» نخست‌وزیر اتیوپی در پی تشدید اختلافات قدیمی با منطقه تیگرای، چهارم نوامبر جاری نیروهای ارتش و هواپیماهای جنگی خود را به این منطقه  اعزام کرد و ارتش آن تصریح کرد که ناچار شده است «جنگی ناخواسته و بی‌فایده» را در منطقه تیگرای آغاز کند. نخست‌وزیر اتیوپی رهبران تیگرای را به  تضعیف اصلاحات دموکراتیک خود متهم می‌کند. 

آبی احمد پس از تصدی نخست‌وزیری در سال ۲۰۱۸، از اصلاحات سیاسی فراگیری خبر داد که همین اصلاحات دستیابی او به جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۹ را تضمین کرد اما گویا این اصلاحات موجب به حاشیه رانده شدن حزب حاکم در تیگرای شد که پیشتر کنترل حاکمیت در اتیوپی را در دست داشت.

انتهای پیام/.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول