اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

دخالت سیاسیون؛ چالش پیش روی رسانه‌های محلی

رسانه‌های محلی در صورت دارا بودن شرایطی چون آزادی در عمل، نیروی انسانی حرفه‌ای و متخصص می‌توانند حوزه جغرافیای انتشار خویش را در مدار توسعه قرار دهند.

دخالت سیاسیون؛ چالش پیش روی رسانه‌های محلی

خبرگزاری فارس مازندران، یادداشت ـ سینا قربانی| در فرایند جهان‌محلی‌شدن، مطبوعات و رسانه‌های ملی و سراسری به میزان زیادی کارایی خود را از دست می‌دهند؛ هر روز ضعیف‌تر می‌شوند و به تدریج از مخاطبان آنها کاسته می‌شود.

این امر به مثابه فرصتی برای رسانه‌های فراملی نظیر شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و رسانه‌های بین‌المللی در بعد جهانی و نیز مطبوعات محلی در بعد محلی قلمداد می‌شود که می‌توانند در فضای بین‌المللی و فضای محلی به بازنمایی رویدادها، نگرش‌ها، هنجارها و ایدئولوژی خود بپردازند.

آنچه در جهان‌ محلی ‌شدن رسانه برای مطبوعات محلی اهمیت دارد اشاعه و توسعه فرهنگ بومی محلی در گستره جغرافیایی محدود است، رسانه‌های محلی در صورت دارا بودن شرایطی چون آزادی در عمل، نیروی انسانی حرفه‌ای و متخصص، شرایط مساعد اقتصادی، امکانات و تجهیزات مطلوب و در نهایت توزیع مناسب و به‌هنگام قادر خواهند بود ضمن ایفای نقش اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی، مناطق حوزۀ انتشار خود را بر مدار توسعۀ پایدار قرار دهند. 

با توجه به گسترش روزافزون فن‌آوری‌های نوین ارتباطی و همه‌گیر شدن امکان بهره‌برداری از این فنآوری‌ها، رسانه‌های محلی می‌توانند با تکیه بر اشتراکات محلی و ایجاد همدلی بیشتر با مردم و نهادهای بومی، افزایش سرمایه اجتماعی، فرصتی فراهم آورند که در آن بتوانند به گونه‌ای مطلوب‌تر به بازنمایی واقعیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مناطق خود بپردازند!

متاسفانه وضعیت مطبوعات محلی در بیشتر استان‌ها به گونه دیگری است؛ و در ابعاد اقتصادی، مدیریتی، حقوقی، آموزشی، جذب مخاطبین، تولید محتوا و غیره همواره همراه با چالش‌هایی بوده است، از طرف دیگر رسانه‌های محلی، تشکل رسانه‌ای فراگیر استانی نداشته‌اند که بتوانند با مرجعیت آن، چالش‌ها و نقاط ضعف خود را مرتفع سازند. 

در همین راستا به‌منظور کمک به ارتقای کمی و کیفی مطبوعات محلی که از طریق حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی، بهبود وضع اقتصادی، اجتماعی، توسعه دانش فنی و امنیت شغلی - حرفه‌ای اصحاب جراید و شناسایی امکانات بالقوه و بهره‌گیری از افکار،‌ اندیشه، تجارب و اراده جمعی اصحاب مطبوعات و فعالان این عرصه خانه مطبوعات به عنوان موسسه‌ای فرهنگی، صنفی، غیردولتی و غیرتجاری و مستقل از میان دست‌اندرکاران مطبوعات و رسانه‌های استانی تشکیل شد و خانه مطبوعات دارای ظرفیت‌های کارکردی زیادی در افزایش سرمایه اجتماعی و کارایی و اثربخشی رسانه‌های محلی دارد که در ماده دو اساسنامه این تشکل صنفی به آن اشاره شده است.

این در حالی است که با توجه به رویکرد و ماموریت آسیب‌شناسانه خانه مطبوعات، مطبوعات محلی در بعد نهادینگی" با عدم حمایت نهادی، عدم رقابت با مطبوعات سراسری فعال در استان‌ها و عدم رقابت با رسانه‌های نوین خبری" و در بعد مدیریتی "عدم وجود روزنامه‌نگاران و خبرنگاران حرفه‌ای و متخصص برای تولید محتوا، عدم وجود مدیر رسانه‌ای توانمند، تولید، چاپ و توزیع، اضمحلال رسانه‌نگاری و شکل‌گیری رسانه‌داری" و در بعد سیاسی "چالش آزادی مطبوعات و انفعال سیاسی مطبوعات و دخالت مقامات دولتی هر استان و در بعد اقتصادی" وابستگی به آگهی دولتی و یارانۀ و اقتصاد ضعیف با چالش‌های جدی مواجه هستند.

نبود ساختار مناسب در خانه‌های مطبوعات خانه مطبوعات استان‌ها در ماهیت شکل‌گیری و رویه انتخابات، رویه عضوگیری و کنشگری هیئت مدیره خانه مطبوعات همراه با نقاط ضعف است، خانه مطبوعات در حوزه اقتصادی کاملاً به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد وابسته است و به همین دلیل نتوانسته به صورت مستقل اقدامات توسعه‌ای اقتصادی در راستای توسعه رسانه‌های محلی داشته باشد.

وابستگی خانه مطبوعات به اداره کل ارشاد استان و بی‌اعتمادی اصحاب رسانه به خانه مطبوعات و احساس رهاشدگی خانه مطبوعات در فضای رسانه‌ای استان از مهم‌ترین پیامدهای عدم نهادینگی این تشکل صنفی است که هر چه از زمان تاسیس آن بیشتر می‌گذرد مشکلات پیش روی آن بیشتر خواهد شد و این تشکل صنفی در واقع از ماهیت اصلی خود دور شده است و تبدیل به یک کرسی برای به‌دست آوردن منافع فردی گشته است.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول