اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

داغ‌ترین مطالبات مردمی «فارس من» در برنامه پایش بحث و بررسی شد + فیلم

مهم‌ترین دغدغه‌های اقتصادی مخاطبان «فارس من» در برنامه پایش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

داغ‌ترین مطالبات مردمی «فارس من» در برنامه پایش بحث و بررسی شد + فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس، نرگس دادایی ناظری: مطالبات پرامضای مردمی ثبت شده در سامانه «فارس من» طی یک هفته اخیر مورد بحث و بررسی برنامه پایش قرار گرفت. نگاهی به تازه‌ترین برآوردهای آماری از مطالبات مردمی، شاهد فعالیت ۱۷۹ هزار کاربر از مجموع ۴۳۶ هزار مطلب ثبت شده در شبکه‌های اجتماعی هستیم. بنابراین با این حساب مهمترین دغدغه‌های اقتصادی مردم در شبکه‌های اجتماعی به موضوعات بورس، سران آ‌مریکا و مسؤولان اقتصادی اختصاص دارد.

 

 

طبق برآورد آمارها با توجه به نمودار زیر مشاهده می‌شود، ۲۹ درصد دغدغه‌های مردم مربوط به قیمت ارز، سکه و طلا، ۱۶ درصد نابسامانی‌های بازار بورس، ۱۴ درصد تأثیرات اقتصادی انتخابات آمریکا به گونه‌ای که خیلی از مردم اقتصاد آینده کشورمان را خواسته یا ناخواسته متأثر از انتخابات آمریکا می‌دانند، ۱۲ درصد کمبود روغن، ۱۱ درصد انتقاد از عملکرد ضعیف مسؤولان اقتصادی، ۱۰ درصد اعتراض به گرانی گوشت و مرغ و ۸ درصد نگرانی از تأثیر کرونا بر اقتصاد را دربرمی‌گیرد.

اما در سامانه «فارس من» هم تعداد کل مطالبات مردمی ۴۹۶ مورد بود که برای این تعداد ۱۴۰.۷۲۷ نفر حمایت کردند. بنابراین داغ‌ترین موضوعات‌ نیز به ترتیب شامل «مشکلات خریداران بورس (پالایش یکم) با ۴۰۰۰۰ حمایت، ممنوعیت واردات محصولات تراریخته با ۳۳۰۰۰ حمایت و بلاتکلیفی خریداران خودرو با ۲۰۰۰۰ حمایت است. همچنین سوژه‌های سهام عدالت و ممنوعیت واردات پارچه رومبلی هم در رده‌های بعدی قرار دارند.

 

مطالباتی که در برنامه پایش مورد بررسی قرار گرفت عبارتند از:

* مشکلات خریداران بورس (پالایش یکم)

در طی نوسانات اخیر بازار بورس، سهامداران صندوق پالایش یکم از اصل پول خود متضرر شده و به دنبال آن با قفل شدن نماد به مدت دو ماه، صندوق پالایشی در بورس بازگشایی نمی‌شود.

 

* ممنوعیت واردات محصولات تراریخته

کشمکش‌های موافقان و مخالفان تولید و مصرف محصولات تراریخته همچنان ادامه دارد. به گونه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی از ممنوعیت ورود محصولات دستکاری شده ژنتیکی به داخل کشور خبر می‌دهد اما گزارش‌ها حکایت از وجود این محصولات بر سر سفره مصرف‌کنندگان دارد.  از سوی دیگر قانونی مبنی بر برچسب‌گذاری محصولات تراریخته برای احترام به انتخاب مصرف‌کننده تصویب شده است در صورتی که شاهدیم این قانون هم به درستی رعایت نمی‌شود.

 

* بلاتکلیفی خریداران خودرو

حدود 20 هزار از مشتریان ایران خودرو و سایپا نسبت به اقدام این دو شرکت در افزایش قیمت حواله نسبت به قرارداد و نرخ شورای رقابت، تأخیر در ارسال دعوت‌نامه و تحویل خودرو، تأخیر در پرداخت سود خودروهای تحویلی همچنین جایگزینی اجباری خودرو با مورد ثبت‌نامی معترض هستند. امیدواریم خودروسازها هر چه زودتر به اعتراض مردم پاسخ داده و مشکلات‌ را از سر راه خریداران خودرو بردارند.

 

* مشکلات مردم در مورد سهام عدالت

مهمترین مطالبات مردمی ثبت‌شده در سامانه «فارس من» در بحث سهام عدالت به وضعیت جاماندگان این سهام، مشکلات فروش سهام عدالت و تأخیر در پرداخت از سوی کارگزاری‌ها و تقاضای اضافه شدن سهام عدالت به پرتفوی‌شان اختصاص دارد.

 

* ممنوعیت واردات پارچه های رومبلی

از دیگر موضوع داغ هفته، مربوط به خواسته بیش از هزار نفر از تولیدکنندگان پارچه رومبلی است. خواسته این تولیدکنندگان ممنوعیت واردات غیرقانونی پارچه‌های رومبلی مشابه خارجی تولید داخل است. در این راستا، با توجه به تصمیم وزارت صمت بر ممنوعیت پارچه‌های رومبلی با کد تعرفه‌ای و رونق تولید داخل، اما باز هم واردکنندگان با استفاده از کد تعرفه‌های دیگر و اظهار خلاف واقع به گمرک، اقدام به واردات این کالا می‌کنند.

این در حالی است ظرفیت تولید پارچه رومبلی در کشور ۶۰ میلیون متر است که به دلیل واردات، آسیب جدی به صنعت نساجی وارد آمده و رمقی برای تولید داخل نمانده است. با این اوصاف بنا بر اعلام آمارهای رسمی گمرک در ۵ سال گذشته سالانه ۵۰ میلیون متر پارچه وارد کشور شده است.

 

در بخش بعدی مینو مهرنوش کارآفرین و کارشناس ارشد اقتصاد دیجیتال و عباس باباگل‌زاده معاون امور شرکت‌های سرمایه‌گذاری در گروه توسعه ملی در برنامه پایش حضور یافته و به چند مطالبه مهم و پرامضای مطالبات مردمی در بحث مسائل اقتصادی پاسخ دادند.

 

* سوءمدیریت، شرکت ایران پوپلین را به تعطیلی کشاند

شرکت ایران پوپلین بزرگترین صنعت نساجی در استان گیلان و منتسب به شرکت سرمایه‌گذاری تولید و متعلق به بانک ملی است. این شرکت از سال ۱۳۷۹ بالغ بر ۱۲۰۰ کارگر داشت که از این سال به بعد بر اثر برف سال ۱۳۸۳ تخریب و با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد. عدم سرمایه‌گذاری مناسب در راستای به روزرسانی دستگاه‌ها و نبود مدیریت صحیح و متمرکز، نیمی از این کارخانه را به تعطیلی کشاند. 

بنابراین در راستای اعمال قانون اصل ۴۴ و مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید این شرکت باید تا پایان مهر ماه توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی در قالب مزایده به فرد دارای اهلیت واگذار شود که تاکنون اقدامی در این باره صورت نگرفته است.

 

* احیای بزرگترین کارخانه نساجی گیلان با واگذاری به بخش خصوصی 

در این باره عباس بابا‌گل‌زاده معاون امور شرکت‌های سرمایه‌گذاری در گروه توسعه ملی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا وقتی مجموعه بانکی در امور بنگاه‌داری عملکرد موفقی ندارد به کار خود ادامه می‌دهد و شرکت را به بخش خصوصی واگذار نمی‌کند، اظهار داشت: واگذاری شرکت به بخش خصوصی با توجه به قوانین حاکم بر شرکت‌‌های زیرمجموعه بانک‌ها، در دستور فروش قرار دارد در واقع با توجه به ماده ۱۶، قوانین رفع موانع تولید ما را به این کار الزام کرده است. 

 

وی ادامه داد: مذاکراتی با خریداران بالقوه با صدور مجوز فروش از بانک ملی انجام شده اما واقعیتی که در این میان وجود دارد بحث مبالغ نقدی برای تحصیل این شرکت توسط هر خریدار و مشتری دارای اهلیت، است زیرا هر خریدار با توجه به مبلغ این شرکت، توان پرداخت نقدی آن را ندارد.

 

* واگذاری شرکت ایران پوپلین چه زمانی نهایی می‌شود؟

معاون امور شرکت‌های سرمایه‌گذاری در گروه توسعه ملی درباره زمان رفع موانع تولید استان و اینکه چه زمانی این اقدام نهایی می‌شود، اظهار داشت: متأسفانه در سنوات گذشته در موضوع واگذاری‌ها چند تجربه ناموفقی را پشت‌سر گذاشته‌ایم. بنابراین ما هم یکسری الزاماتی را در مجموعه بانک ملی و شرکت‌ها مبنی بر رعایت یکسری قوانین و مقررات در دستور کار داشته و از زمان برگزاری جلسات فشرده، اقدامات لازم برای واگذاری شرکت پوپلین صورت گرفته است.

 

باباگل‌زاده اضافه کرد: ما به مشکلات کارگران اشراف داریم و همواره در تلاش برای واگذاری این شرکت به منظور تأمین منابع نقدینگی تولید و افزایش بهره‌‌وری بوده‌ایم از این رو هیچ گونه چشم‌داشتی با نگهداری این سرمایه‌گذاری در گروه توسعه ملی وجود ندارد.

 

وی به پرداخت معوقات کارگران اشاره کرد و گفت: پرداخت‌ها به روز است، معوقات مرداد، شهریور و مهر واریز شده که انشاءالله مابقی حقوق و سنوات نیز از محل فروش خود شرکت پرداخت خواهد شد و تا دو، سه ماه آینده اولین آگهی واگذاری شرکت ایران پوپلین هم ارسال می‌شود. 

 

و اما مینا مهرنوش کارآفرین و کارشناس ارشد اقتصاد دیجیتال در پایش کسب‌وکارهای مجازی در دوران کرونا به مطالبات شهروندان پاسخ داد.

 

* رشد کسب و کارهای مجازی، همگام با روزهای کرونایی

 مینا مهرنوش کارآفرین و کارشناس ارشد اقتصاد دیجیتال با اشاره به حقوق مصرف‌کننده در فروشگاه‌های اینترنتی، فرصت اشتغالزایی جوانان در بستر کسب و کارهای اینترنتی و نحوه افزایش درآمد از طریق فروشگاه‌های اینترنتی، اظهار داشت: یکی از بهترین راهکارهای خوب برای افرادی که دچار آسیب اقتصادی ناشی از کرونا شده‌اند، کسب و کار فضای مجازی است.

 

* کرونا فرصتی نوین برای رشد تجارت الکترونیک فراهم کرد

وی اضافه کرد: مزیت تجارت الکترونیک، سرعت و سادگی راه‌اندازی و استفاده از خدمات آن است. به گونه‌ای که در در فضای مجازی ارتباط‌گیری همه‌جانبه با مشتریان فراهم و در عرض چند دقیقه به صورت آنلاین خدمات ارائه می‌شود لذا یکی از مهمترین مسأله موفقیت در دنیای کسب و کار و رقابت، آگاهی به قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های کسب و کار اینترنتی است.

 

مهرنوش بیان داشت: گسترش فعالیت‌های اینترنتی و توسعه تجارت الکترونیکی سبکی جدید در کسب و کار دوران کرونا را به وجود آورد به نحوی که مشاغل سنتی جای خود را به مشاغل اینترنتی داده و  راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی رو به افزایش است. 

 

* تولید محتوا یکی از پررونق‌ترین کسب‌وکارهای اینترنتی است

این کارآفرین و کارشناس ارشد اقتصاد دیجیتال بیان داشت: تولید محتوا یکی از مهمترین و ضروری‌ترین کسب‌وکارهای فضای مجازی است از این رو هر فرد به اندازه دانش خود تولید محتوا کرده و بسیاری از کاربران برای استفاده از این تولیدات محتوایی به فضای مجازی مراجعه می‌کنند. بنابراین یکی از کسب‌وکارهای پررونق، تولید محتواست.

 

مهرنوش افزود: همه انسان‌های داخل فضای مجازی پابرهنه و به دنبال محتوا هستند بنابراین اگر هر فردی کار با وب سایت‌ها، صفحات شبکه‌های اجتماعی و کانالها در این فضا را آموزش ببیند، می‌تواند تولید محتوا کند.

 

* فرصت‌ها و تهدیدات کسب‌وکار در فضای مجازی 

وی با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدات فضای مجازی در توسعه مشاغل  و کسب و کارها، اظهار داشت: ما باید قبول کنیم که با ورود تکنولوژی، ساختار شغل‌ها تغییر و افراد به دنبال یک فضای جدیدتر سوق پیدا می‌کنند از این رو مردم باید قابلیت‌های جدیدی برای خود تعریف کنند.

 

مهرنوش خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باید آرایش ورود به بازار کار را تغییر دهند، در دنیای جدید باید بازیگرها و حاکمان فضای مجازی را شناخت و بر اساس آن از الزامات، ابزارها و مهارتهای لازم بهره برد.

 

این کارآفرین و کارشناس ارشد اقتصاد دیجیتال در پایان گفت: شبکه‌سازی در حد اعلاء یکی از مهمترین عامل توسعه و پیشرفت است. از این رو شبکه‌سازی در فضای مجازی بهترین راهکار برای هم‌افزایی در جهت رشد و نمو مردم و جامعه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول