اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

بازگشت رونق کشت کلزا به مزارع مازندران/صرفه اقتصادی کشت کلزا

مهرماه هر سال زنگ آغاز کشت پاییزه محصولات کشاورزی در مازندران به صدا در می‌آید و کشاورزان سختکوش مازندرانی با طلوع آفتاب به دنبال زیرکشت بردن زمین‌های کشاورزی خود هستند.

بازگشت رونق کشت کلزا به مزارع مازندران/صرفه اقتصادی کشت کلزا

خبرگزاری فارس سرویس اقتصادی|هر ساله وقتی که به فصل خزان نزدیک می‌شویم  برگ‌ریز درختان را شاهد هستیم زمین جلوه خاصی به خود پیدا می‌کند به طوری‌که زیبایی‌هایش وصف‌ناپذیر است و مردمان سرزمین را سر شوق می‌آورد.

اما در این میان افرادی هستند که بیشتر از همه با رسیدن فصل پاییز خوشحالی آنان دوچندان می‌شود که آنان را می‌توان جزو سختکوشان جامعه نام برد همان‌هایی که بدون تلاش و زحمت آنان امنیت غذایی جامعه دچار خدشه می‌شود.

پاییز که می‌شود کشاورزان بذر محصولات خود را در دل خاک می‌کارند و امسال هم به برکت بارش‌های خوبی که داشتیم عزم کشاورزان  برای کشت محصولات پاییزه جزم شد تا در مزارع خود به کشت محصولات کشت پاییزه بپردازند.

مهرماه هر سال زنگ آغاز کشت پاییزه محصولات کشاورزی در مازندران به صدا در می‌آید و کشاورزان سختکوش مازندرانی با طلوع آفتاب به دنبال زیرکشت بردن زمین‌های کشاورزی خود هستند.

 

تقریبا نیمی از زمین‌های کشاورزی استان زیرکشت محصولات کشاورزی پاییزه می‌رود و هیچ موقع از سال نمی‌توان در مازندران زمین خالی از کشت پیدا کرد که این امر نشان از همت والای کشاورزان این مرز و بوم دارد.

با وجود شرایط کرونا، شرایط سخت اقتصادی هم نتوانست عزم کشاورزان مازندرانی را در کشت و کار کشاورزی از بین ببرد و آنان را مصمم‌تر از گذشته برای فعالیت‌های کشاورزی کرد تا بتوانند امنیت غذایی را در هر شرایطی حفظ کنند.

افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سخت‌ترین شرایط تحریمی، انگیزه‌ای برای کشاورزان شد که پاییز را با تلاش و کوشش مضاعف آغاز کنند.

با توجه به نگرانی از محدودیت منابع و نهاده‌هایی تولید مانند بذر و کود که وجود داشت اما خرید تضمینی کلزا با قیمت حداقل ۷ هزار و ۸۰۰ تومان فرصت مناسبی را برای بهبود اوضاع اقتصادی کشاورزان استان رقم زد تا کشاورزان دلگرمی برای رونق و کشت این محصول بسیار اساسی داشته باشند.

نیازمندی شدید کشور به واردات روغن می‌طلبد کشاورزان به سمت کشت کلزا در زمین‌های کشاورزی ترغیب شوند چرا که هم از لحاظ اقتصادی دارای صرفه است و هم از لحاظ تناوب با گندم، سبب بهبود ساختمان خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها و افزایش عملکرد گندم خواهد شد.

گندم نیز در کنار کلزا با افزایش قیمت خرید تضمینی همراه بود و بسیاری از کشاورزان اقدام به کشت این محصول استراتژیک در مزارع خود کردند و بر اساس آمار بخش کشاورزی روند افزایشی سطح زیرکشت این محصول به حدی در برخی از شهرستان‌ها زیاد بود که با کمبود بذر گندم مواجه بودند و با افزایش تقاضا از سوی کشاورزان بذر برای آنان تامین و توزیع شد.

غروری که با تولید عاید کشاورز می‌شود

آقای حسینی از کشاورزان با تجربه استان مازندران که از دوران نوجوانی در مزارع کشاورزی پدر خود مشغول فعالیت بود و اکنون که حدود ۶۰ سال از عمرش می‌گذرد و سال‌های زیادی را در مزارع کشاورزی خود اقدام به تولید می‌کند اینگونه صحبت‌های خود را آغاز می‌کند؛ کار کردن در مزارع کشاورزی درست است که سختی‌های زیادی دارد اما لذت‌های خص خودش را دارد.

او می‌گوید: همین که می‌توانیم کشور خود را از تولید انواع محصولات کشاورزی خودکفا کنیم تا دست‌مان جلوی بیگانگان دراز نباشد به ما غرور خاصی می‌دهد.

هیچ‌وقت مزارع خود را خالی از کشت نمی‌گذارم و در هر فصل از سال محصولی را در مزارع خود می‌کارم و سال های زیادی است که اقدام به کشت کلزا در مزارع پنج هکتاری خود می‌کنم چرا که کلزا از لحاظ سوددهی با گندم و جو قابل رقابت نیست.

 

این کشاورز کهنه‌کار توضیح می‌دهد: هیچ‌وقت مزارع خود را خالی از کشت نمی‌گذارم و در هر فصل از سال محصولی را در مزارع خود می‌کارم و سال های زیادی است که اقدام به کشت کلزا در مزارع پنج هکتاری خود می‌کنم چرا که کلزا از لحاظ سوددهی با گندم و جو قابل رقابت نیست.

او یکی از دلایلی که کشاورزان کمتر اقدام به کشت کلزا می‌کنند را عدم به موقع پرداخت بهای محصول و در دسترس نبودن نهاده‌های کشاورزی بیان کرد که این موارد سبب می‌شود کشاورزان ترغیب کمتری به کشت کلزا داشته باشند.

این کشاورز می‌گوید اگر مراکز خرید در زمان تحویل محصول افت رطوبت کمتری را لحاظ کنند نه تنها سطح زیرکشت این محصول در استان کم نمی‌شود بلکه کشاورزان رغبت بیشتری برای کشت این محصول می‌کنند چراکه تجربه چندین ساله ا‌م نشان داد کشت این محصول نیاز کمتری به آب دارد و در برابر آفات مقاومت زیادی دارد.

وی کشت کلزا را برای مقاومت خاک در مزارع بسیار مفید دانست و گفت: حتی کنجاله سویا را می‌توان برای خوراک دام تبدیل کرد.

مدیر شرکت کشت دانه‌های روغنی مازندران هم می‌گوید: کارخانه‌های روغن‌کشی از هم‌اکنون آمادگی خود را برای خرید دانه‌های این محصول ارزشمند با ۵ درصد بیشتر از قیمت خرید تضمینی اعلام کردند تا انگیزه کشاورزان برای کشت این محصول افزایش پیدا کند.

فرهنگ‌آسا با بیان اینکه دانه روغنی کلزا با کمترین دغدغه و مصرف آب کم نسبت به برنج تولید می شود، اظهار کرد: با توجه به نیاز ضروری کشور به تولید دانه‌های روغنی، تامین بذر گواهی شده و خرید تضمینی درآمد حاصل از کشت این محصول برای کشاورزان توجیه اقتصادی خواهد داشت.

کارشناس زراعت جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌و‌گو با فارس گفت: کلزا یک گیاه روغنی است که ۴۸ تا ۵۰ درصد دانه آن را روغن تشکیل می‌دهد و یکی از محصولات روغنی با ارزش است و به دلیل اینکه در فصل پاییز قابلیت کشت دارد و برای زراعت آن از بارش باران استفاده می‌شود نیاز آبی آن از طریق بارندگی تامین می‌شود.

به گفته کارشناسان بخش کشاورزی عدم بارندگی اول فصل، روند توسعه کشت کلزا در استان را کمی با کندی همراه کرد اما بارندگی‌های چند روز گذشته سبب شد کشاورزان زمین‌های خود را برای تولید این محصول اقتصادی آماده کنند.

کلزا محصولی است که از روغن بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند در صورت توسعه کشت بخشی از نیاز کشور به واردات روغن را برطرف کند و چرخ کارخانه‌های روغن‌کشی را به گردش درآورد.

کشت کلزا در ۲۷ هزار هکتار زمین

سیدجعفر ساداتی با بیان اینکه سال گذشته استان مازندران متعهد به کشت ۴۰ هزار هکتار کلزا شد، ادامه داد: سال زراعی جاری به مازندران ۲۷ هزار هکتار سطح کشت ابلاغ شد که از غرب تا شرق استان به شهرستان‌ها ابلاغ شد.

وی به زمان کشت محصول کلزا در مازندران اشاره کرد و افزود: بر اساس توصیه مرکز تحقیقات، در مراکز کوهستانی از دهه سوم شهریورماه و در مناطق دشت تا ۳۰ آبان ماه زمان کشت کلزاست.

ساداتی حداقل قیمت خرید تضمینی دانه روغنی کلزا را امسال ۷ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: این مبلغ می‌تواند مشوقی برای توسعه کشت از سوی کشاورزان باشد و افزایش قیمت می‌تواند کشاورزان را ترغیب به کشت کلزا کند.

کارشناس زراعت جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کلزا دارای ارقام "زمستانه و بهاره" است، گفت: ارقام زمستانه خارجی در مناطق بالادست و کوهستانی و ارقام بهاره در مناطق میان‌بند و دشت قابلیت کشت دارند.

ساداتی اظهار کرد: با توجه به بارش بارانی که شاهد بودیم کشاورزان مراجعات زیادی برای انعقاد قرارداد کشت کلزا داشتند که امیدواریم به سطح ابلاغی وزارتخانه دست پیدا کنیم.

کارشناس زراعت جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: هایولا ۵۰، هایولا ۴۸۱۵، آرجی اس، ظفر، مهتاب، تراپر و دراگو جزو ارقامی هستند که برای کشت در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.

ساداتی اظهار کرد: یکی از دلایلی که در زمان تحویل محصول شاهد رطوبت بالا هستیم، وجود علف‌های هرز در بذر کلزاست و همین امر سبب می‌شود رطوبت بذر بالا رود و به همین منظور امسال به کشاورزان توصیه کردیم از علف‌کش‌های مناسب برای کشت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه امسال علف‌کش بوتیزان استار در اختیار کشاورزان قرار خواهیم داد که دوز مصرف علف‌کش برای کشت کلزا ۲.۵ لیتر در هکتار است، ادامه داد: زمان مصرف این علف‌کش برای زراعت کلزا بعد از کاشت و قبل از سبز شدن است.

به گزارش فارس، کشاورزی در مازندران به صورت یک زنجیره است و افزایش یا کاهش یک محصول به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر دیگر محصولات استان تاثیر می‌گذارد و کلزا که به عنوان یک محصول استراتژیک با صرفه اقتصادی بالا است می‌تواند جایگزین محصولاتی باشد که هر ساله با رکود بازار مواجه می‌شود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول