اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

کرونا و کارگاه کوچک الیمون/ از کارآفرینی با 7 میلیون تومان تا کمک به نیازمندان

خانم یوسفی خود شاغل است و مسؤولیت بسیج جامعه زنان سپاه ناحیه جویبار برعهده دارد اما همواره دلش برای اشتغال زنان روستا می‌تپد و در حال تلاش برای اشتغال بیشتر آنان و گسترش اشتغال خانگی در این روستا است.

کرونا و کارگاه کوچک الیمون/ از کارآفرینی با 7 میلیون تومان تا کمک به نیازمندان

خبرگزاری فارس مازندران ـ سارا امید وندچالی| اشتغال همواره یکی از دغدغه‌های افراد جامعه است و با توجه به رشد جمعیت در دهه‌های اخیر توانایی تولید شغل از سوی دولت‌ها نیز تا حدودی غیرممکن شده است، اما نیاز به شغل برای امرار معاش امری مهم بوده که نمی‌توان براحتی از آن عبور کرد.

یکی از راه‌های رفع نیاز به شغل در جامعه کارآفرینی است، امری که در کشور ما این روزها از سوی  افراد زیادی انجام می‌شود که نه تنها خود بلکه چندین نفر را نیز تحت پوشش قرار داده و به نوعی علاوه بر ایجاد شغل برای خود در امرار معاش برای همنوعان و گرفتن دست دیگران نیز ثوابی می‌برند.

اما هستند افرادی در شهر و دیارمان که با وجود داشتن شغل از روی خیرخواهی و کمک به همنوع برای دیگران نیز ایجاد شغل می‌کنند تا بتوانند گره‌ای مشکلات زندگی‌شان را باز کنند.

مهری یوسفی یک از آن افرادی‌ست که در روستای کوچک الیمون شهرستان جویبار دغدغه شغل بانوان روستا را داشته و با ایده خود برای تعدادی از بانوان این روستا سبب خیر شده و موقعیتی را برای آنان جهت رفع مشکلات اقتصادی‌شان ایجاد کرده است.

خانم یوسفی خود شاغل است و مسؤولیت بسیج جامعه زنان سپاه ناحیه جویبار برعهده دارد اما همواره دلش برای اشتغال زنان روستا می‌تپد و در حال تلاش برای اشتغال بیشتر آنان و گسترش اشتغال خانگی در این روستا است.

وی از ایجاد شغل برای بانوان روستای کوچک خود به ما می‌گوید: همواره دغدغه بیکاری بانوان روستا که برخی همسران‌شان بیکار و یا شغل آزاد و یا همچنین زنانی که بدسرپرست بوده‌اند را داشتم، شغل‌های زیاد و متعددی را بررسی کردم و به این نتیجه رسیدم که بهتر است شغلی ایجاد شود که بانوان هم به زندگی خود برسند هم از طرفی منبع درآمدی داشته باشند.

در سال ۹۶ با هزینه شخصی به مبلغ ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان چند چرخ خیاطی خریدم چرا که ایده‌ام تولید لباس یکبار مصرف بیمارستانی بود، با همان سرمایه اندکی که خودم داشتم توانستم سه چرخ خیاطی صنعتی را خریداری و ۶ نفر از بانوان روستا را مشغول به کار کنم، از ابتدا کارمان را در محل ساختمان پایگاه مقاومت خواهران سپاه روستا شروع کردیم، در کنار شروع کار و تولید لباس به دنبال بازار خرید رفتیم، برای بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها نمونه کار بردیم و با تلاش زیادی که داشتیم توانستیم نظر آنان را جلب کنیم تا تولیدات کارگاه خیاطی ما را بخرند.

در کنار کار، آموزش‌های لازم را به مبتدی‌ها دادیم و توانستیم همه بچه‌ها را توانمند کنیم در مدت یک سال بانوان توانمند شدند و در حال حاضر برخی از بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و درمانگاه‌ها را در استان مازندران تحت پوشش داریم، حتی تولیدات خود را به استان‌های دیگر هم انتقال داده ایم.

در حال حاضر ۱۶ نفر به شکل مستقیم و ۱۷ نفر هم به صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند که در مجموع ۳۳ نفر در طریق این کارگاه رزق و روزی خود را در می‌آورند، دو نفر از آنان مددجوی کمیته امداد و بهزیستی هستند.

خانم یوسفی در ادامه مهم‌ترین مشکل کارگاه خیاطی روستای کوچک الیمون را نداشتن پشتوانه مالی عنوان می‌کند و می‌گوید: اگر حمایت مالی داشته باشیم می‌توانیم کار خود را گسترده‌تر کنیم و بانوان بیشتری را به کارگیری کرده و بیشتر ایجاد اشتغال کنیم، متاسفانه جز بانک رسالت که در دو مرحله به ما کمک کردند و وام کوتاه مدت دادند با وجود همه پیگیری‌هایی که کردیم هنوز از هیچ نهادی کمک و خدماتی ندیدیم و هنوز موفق به گسترش کار خود نشدیم.

ما سفارش‌های بسیار زیادی داریم اما مشکل عمده نداشتن ساختمان بزرگتر و فضای بیشتر برای گسترش کارمان است چراکه از آن زمان تاکنون همچنان از فضای کوچک پایگاه مقاومت خواهران روستا استفاده می‌کنیم، ما نیاز داریم که سوله بزرگتری ایجاد کنیم تا هم امکانات بیشتری تهیه کنیم و هم خیاط‌های بیشتری را به کارگیری کنیم.

*کرونا و کارگاه کوچک الیمون

بانوی کارآفرین روستای الیمون به اقدامات این کارگاه در بحران کرونا می‌گوید: از اواخر سال ۹۸ که بیماری کرونا وارد کشور شد بانوان کارگاه، شبانه‌روز مشغول کار شدند، لباس و ماسک تولید کردند و حتی به افرادی که بیماری خاص داشتند و کسانی که توانایی مالی برای تهیه ماسک را نداشتند به صورت رایگان ماسک دادند.

این کارگاه خیاطی کوچک ما در کنار همه ارگان‌ها و سازمان‌ها و افرادی که در بحبوحه کرونا در حال خدمت‌رسانی بودند به برخی ارگان‌ها مانند هلال احمر و مراکز بهداشت کمک کردند، بانوان کارگاه در خانه‌های خود شبانه‌روز ماسک دوختند بسته‌بندی و استریل کردند و در اختیار اقشار مختلف مردم قرار دادند.

*اشتغالی دیگر در کنار کارگاه خیاطی 

خانم یوسفی در ادامه بیان می‌کند: در کنار کارگاهی که برای دوخت لباس یکبار مصرف بیمارستانی ایجاد کردیم از سال ۹۷ کارهای کوچک و اشتغالزایی خانگی دیگری را نیز دنبال کرده ایم.

تولید عرقیجات و ترشیجات از دیگر اقدامات ما در کنار کارگاه کوچک خیاطی‌مان است، بانوانی که نتوانستند در کارگاه خیاطی مشغول شوند آموزش‌های لازم را برای تولید عرقیجات گیاهان دارویی از طریق کاشت، برداشت و تولید عرق دیدند و در حال حاضر ۴ نفر از بانوان در تهیه ترشیجات و عرقیجات مشغول به کار هستند، محصولات ما در استان و خارج از استان مانند تهران، قم و استان‌های دیگر نیز به فروش می‌رسد.

همچنین در تهیه سبزی‌های خشک و غذاهای خانگی که مخصوص مازندران است، نیز در کنار کار خیاطی انجام می‌شود و به فروش می‌رسد.

*صندوق کوچک خیریه کارگاه خیاطی الیمون

خانم یوسفی در ادامه می‌گوید: ما یک صندوق خیریه نیز تشکیل دادیم که ۵ درصد سود کارگاه را برای کارهای عام‌المنفعه قرار دهیم، برای نوعروسان یتیم جهیزیه تهیه می‌کنیم و همچنین برای درمان بیماران صعب‌العلاج تا جایی که توان داریم اقدام می‌کنیم، در طول دوران کرونا در این روستا سه مرحله پخت غذای گرم برای افراد نیازمند را داشتیم همچنین برای بهزیستی و کمیته امداد در ماه محرم غذای گرم پخت کردیم.

از همین صندوق کارگاه، ۶۵ سبد کالا هر کدام به ارزش ۵۰۰ هزار تومان در اختیار خانواده‌های بی بضاعت محل و محل‌های اطراف قرار دادیم، همچنین توانستیم ۲۰ بسته حمایتی دانش آموزی شامل کیف و لوازم‌التحریر در اختیار دانش آموزان کم و بی‌بضاعت قرار دهیم.

*اقدامات خوب دیگر در روستا

خانم یوسفی می‌گوید: ما یک صندوق قرض‌الحسنه خانوادگی در سال ۹۵ داشتیم که در بانک رسالت به صورت سهام بوده است که با راهنمایی‌ها و کمک بانک توانستیم این صندوق را تقویت کنیم تا در کنار صندوق با کمک اندوخته اعضا، اشتغالزایی را هم انجام دهیم.

کم کم تعداد اعضای این صندوق را اضافه کردیم و تقریبا کل اعضای محل از کوچک و بزرگ و پیر و جوان عضو صندوق شدند که حدود ۲۵۰ نفر هستند، همچنین در کنار این صندوق یک کانون اجتماعی وحدت تشکیل دادیم و توانستیم از اندوخته‌های اندک اعضای این صندوق پشتوانه مالی بر‌ی اشتغالزایی خانگی و بانوان ایجاد کنیم، در طول کار این صندوق،  همچنین به افرادی که مشکل بیماری، تحصیل، ساخت خانه، نیاز به لوازم خانگی و ... دارند از ذخیره اندوخته‌ها وام قرض الحسنه کم‌بهره می‌دهیم.

به گزارش فارس، به نظر می رسد افرادی مانند مهری یوسفی و از این دست که دغدغه این را دارند تا با ایجاد شغل برای همنوعان خود کمی باری از مشکلات مردم در این شرایط اقتصادی کشور را کم کنند بیشتر باید مورد توجه ارگان‌ها و سازمان‌های مربوط قرار گیرند. 

امید است تا سازمان‌ها و افراد که دستی در کار خیر دارند و می‌توانند، حتی با پرداخت وام به کارگاه‌های تولیدی که ایجاد اشتغال برای مردم را در پی دارد، برای کمک به آنها گامی بردارند.

 

 

 

 

انتهای پیام/۸۶۰۴۱/ج/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول