اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

موفقیت کارآفرین گلستانی در تولید نسل جدید عایق‌های رطوبتی/ وقتی فعال‌سازی یک کارگاه راکد زمینه اشتغال 15 نفر می‌شود

یک کارآفرین گلستانی با اجرای طرح «دانش‌بنیان موفق» به تولید نسل جدید عایق‌های رطوبتی با برند «مکسان» شد و علاوه بر این موفقیت با حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان، یک واحد راکد را فعال و برای 15 نفر اشتغالزایی کرد.

موفقیت کارآفرین گلستانی در تولید نسل جدید عایق‌های رطوبتی/ وقتی فعال‌سازی یک کارگاه راکد زمینه اشتغال 15 نفر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، محمدصاحب باقری کارآفرین گلستانی است که با هدف بومی‌سازی و کمک به صنعت ساختمان توانست با اجرای یک طرح دانش‌بنیان؛ نسل جدید عایق‌های رطوبتی با برند «مکسان» را تولید کند، محصولی که با داشتن ژل ایزولاسیون الیاف‌دار جایگزین خوبی برای ایزوگام است، با توجه به پایه آب بودن این ژل و داشتن قدرت چسبندگی بالا به سطح زیرکار اجازه نفوذ رطوبت به داخل ساختمان را نمی‌دهد، اصلا سمی نیست، آتش نمی‌گیرد، مشکلات تنفسی ایجاد نمی‌کند، مشکلات زیست‌محیطی ندارد و قبل از اینکه تحریم‌ها علیه ایران شکل بگیرد ماده اولیه این محصول از کشورهای مالزی، سنگاپور و ترکیه وارد ایران می‌شد و همزمان با افزایش ارز، این اجناس دیگر وارد کشور نشدند و حالا این موفقیت نصیب یک کارآفرین گلستانی و تیم تخصصی‌اش شده تا در ساخت این محصول در سال جهش تولید گام مهمی بردارند و به عنوان تنها شرکتی در ایران باشند که ژل ایزولاسیون را تولید می‌کند و گواهینامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و ساختمان دارد، علاوه بر این موفقیت با حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان، یک واحد راکد را فعال و برای ۱۵ نفر اشتغالزایی کردند.

* تولید محصولات جدید در صنعت ساختمان/ احیای واحد راکد تولیدی در سال جهش تولید

این کارآفرین گلستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عزم شرکت شهرک‌های صنعتی استان را در حمایت از احیای واحدهای تولیدی راکد قابل تحسین خواند و گفت: محمدصاحب باقری مدیرعامل شرکت «کاسپین شیمی تجارت» رادکان هستم، شرکت ما در سال ۱۳۹۸ ثبت شد، برای اینکه علاقه‌مند بودیم در زمینه شیمی ساختمان کار کنیم با ارتباطات با دوستانی که در خارج از کشور در این زمینه فعالیت می‌کردند تصمیم گرفتیم یک شرکت شیمیایی در ایران ثبت کنیم و محصولات جدیدی که در صنعت ساختمان استفاده می‌شود را در اینجا تولید کنیم.

 

باقری افزود: پس از اینکه با دوستان‌مان هماهنگی و مشورت کردیم تصمیم بر این شد این کار را در استان گلستان انجام دهیم، به همین دلیل در گام بعدی با شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان وارد مذاکره شدیم آنها شهرک صنعتی کردکوی را پیشنهاد دادند تا در زون شیمیایی کار کنیم.

وی گفت: اگر می‌خواستیم شرکت را تاسیس کنیم و به دنبال خریداری زمین باشیم و ساخت و ساز کنیم تا کارمان شروع شود علاوه بر آنکه زمانبر بود، هزینه‌های زیادی به ما تحمیل می‌کرد، به همین منظور یکی از واحدهایی که سال‌ها راکد بود و در تملک بانک قرار داشت برای شروع فعالیت به ما معرفی شد.

* ظرفیت تولید سالانه این واحد چیزی حدود ۳ هزار تن است

این کارآفرین گستانی بیان کرد: پس از رایزنی با بانک توانستیم این واحد را به صورت اقساطی از بانک خریداری کنیم و پس از آنکه واحد را اورهال کردیم و مقداری تغییرات در شرکت دادیم تا با کار ما همخوانی داشته باشد، ماشین‌آلات را خریداری کردیم و مواد اولیه را آوردیم.

باقری با اشاره به اینکه یکسری مواد اولیه وارداتی است، گفت: براساس برنامه‌ریزی که کرده بودیم می‌خواستیم در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ تولید را انجام دهیم اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که به وجود آمد تولید آزمایشی ما به اردیبهشت سال ۱۳۹۹ منتهی شد و موفق شدیم تولید آزمایشی را انجام دهیم و خدا را شکر توانستیم محصول خوبی تولید کنیم.

باقری ظرفیت تولید سالانه این واحد را چیزی حدود ۳ هزار تن عنوان کرد و افزود: البته هنوز به ظرفیت کامل نرسیدیم و فعلاً با یک سوم ظرفیت تولید کار می‌کنیم و این یک مسئله طبیعی است با توجه به اینکه شروع کارمان است و هنوز در بازار خیلی از مناطق کشور نتوانستیم ورود کنیم.

به گفته وی؛ این واحد تولیدی در شمال کشور مانند رشت، مازندران، تهران، شیراز، تبریز و مشهد فروش خوبی دارد، محصولات استراتژیک این واحد «ژل ایزولاسیون الیافدار» است که جایگزین خوبی برای ایزوگام محسوب می‌شود و در ساختمان‌ها می‌توانند از این به بعد به‌جای ایزوگام از این ژل استفاده کنند.

* برای ۱۵ نفر اشتغال ایجاد شده است

این کارآفرین گلستانی؛ هزینه تمام شده این ژل را در مقایسه با ایزوگام تقریباً برابر دانست و ابراز کرد: با توجه به اینکه این ژل، پایه آب است، دیگر مشکلات زیست محیطی ندارد، آتش‌سوزی در ساختمان ایجاد نمی‌شود، اجرایش هم بسیار آسان است و کم کم این محصول جای خودش را در صنعت ساختمان کشور باز می‌کند.

باقری در خصوص اشتغالزایی این واحد تولیدی بیان کرد: حدود ۱۲ نفر به صورت دائم و حدود سه نفر به صورت پاره‌وقت با ما همکاری می‌کنند و مجموعاً برای ۱۵ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی تقویت صادرات را مهم خواند و گفت: در زمینه صادرات علاقه‌مند به فعالیت هستیم، در نمایشگاه صنعت ساختمان تهران که شهریورماه برگزار شد شرکت کردیم، غرفه ما با استقبال بسیار خوبی از هیئت‎های تجاری که از عراق و افغانستان به نمایشگاه آمده بودند قرار گرفت، نمونه محصول برای آنها ارسال کردیم و در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم در بازار افغانستان و عراق حضور داشته باشیم.

* به دنبال ایجاد یک شبکه توزیع در کشور هستیم

این کارآفرین گلستانی در خصوص بازرسازی برای این محصول تولیدی بیان کرد: با کشورهای عراق و افغانستان وارد مذاکره شدیم مشکل اصلی ما انتقال پول است و چون تحریم هستیم از طریق بانک‌ها نمی‌توانیم پول را جابجا کنیم بیشتر از طریق صرافی‌ها این کار انجام می‌شود و هزینه‌های زیادی به ما تحمیل می‌کند این یک مشکل بالفعل در زمینه صادرات است.

باقری با بیان اینکه در حال حاضر به دنبال ایجاد یک شبکه توزیع در کشور هستیم، گفت: می‌خواهیم محصول ما در تمام نقاط کشور حضور داشته باشد در این زمینه نمایندگانی فعال کردیم، در حال حاضر در ۶ شهر بزرگ کشور این کار انجام شده است و تا ۶ ماه دیگر می‌توانیم بازارمان را در کل کشور داشته باشیم و جنس‌مان را بفروشیم.

* حجم سرمایه‌گذاری در این کارخانه ۳ میلیارد تومان است/ ۲۰ نوع محصول در این واحد تولید می‌شود

این کارآفرین گلستانی با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری در این کارخانه حدود ۳ میلیارد تومان بوده است، افزود: محصولات ما یک محصول پایه آب است و از حلال به هیچ‌وجه استفاده نمی‌‌کنیم، از مواد نفتی استفاده نمی‌شود، سال‌های سال است که در کشورهای اروپایی و پیشرفته دیگر به دلایل مسائل زیست‌محیطی و آلودگی‌های تنفسی که این گونه مواد ایجاد می‌کند از پایه حلال استفاده نمی‌شود و ما هم به تبع این موضوع؛ این تکنولوژی را وارد کشور کردیم.

به گفته باقری؛ تمام مواد، رنگ‌ها و حتی افزودنی‌هایی که برای ژل ایزولاسیون و مواد مکمل استفاده می‌شود همه از مواد پایه آب استفاده است، که اصلاً سمی نیست، آتش نمی‌گیرد، مشکلات تنفسی ایجاد نمی‌کند، بو ندارد، ماندگاریش در طبیعت زیاد نیست و اگر ضایعاتی از این مواد در طبیعت ریخته شود بعد از مدت کوتاهی جذب طبیعت می‌شود و هیچ مشکل زیست‌محیطی ایجاد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ نوع محصول در این واحد تولید می‌شود، تصریح کرد: این ظرفیت را داریم که محصولات متنوع‌تری را تولید کنیم البته این کار ضامن ایجاد سرمایه‌گذاری جدید در واحد صنعتی ما است.

* اشتغال بیشتر و تنوع محصول با حمایت مسوولان امکان‌پذیر است

این کارآفرین گلستانی افزود: باید ماشین‌آلات جدید و مواد اولیه جدید خریداری شود با توجه به اینکه توان و بضاعت ما در زمینه سرمایه‌گذاری محدود است فعلاً نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

باقری گفت: اگر مسوولان بتوانند از ما حمایت کنند و مبلغی را به صورت تسهیلات کم بهره در اختیار بگذارند تا ما آن را به شرکت تزریق کنیم و خط تولید را گسترش دهیم، نیروهای کار بیشتری جذب و می‌توانیم محصولات جدید تولید کنیم تا بسیاری از نیازهایی که کشور هم اکنون در زمینه ساخت و ساز دارد در داخل تولید کنیم.

وی با اشاره به توان و ظرفیت داخل در تولید ابراز کرد: ژل ایزولاسیون قبل از اینکه تحریم‌ها بر کشور تحمیل شود از کشورهای مالزی، سنگاپور و ترکیه وارد ایران می‌شد، با بالا رفتن قیمت ارز این اجناس دیگر وارد نشدند و ما خودمان توانایی ساخت این ژل را پیدا کردیم.

* تنها شرکتی در ایران هستیم که ژل ایزولاسیون تولید می‌کند

این کارآفرین گلستانی گفت: تنها شرکتی در ایران هستیم که ژل ایزولاسیون را تولید می‌کنیم و گواهینامه مرکز تحقیقات ساختمان را توانستیم اخذ کنیم همچنین تنها شرکتی هستیم که ژل تک جزئی ایزولاسیون را تولید و دارای گواهینامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و ساختمان هستیم.

باقری بیان کرد: استانداردهایی که مرکز تحقیقات روی محصول اعمال می‌کنند و تست‌هایی که می‌گیرند دقیقا براساس تست‌های روز دنیاست و تست‌هایی که روی محصولات آمریکا و اروپا با آن حساسیتی که دارند اعمال می‌کنند روی محصولات ما نیز اعمال می‌شود و خدا را شکر همه تست‌ها را پاس کردیم.

وی با اشاره به اینکه مشکلی در زمینه تامین مواد اولیه نداریم، گفت: بخش اعظمی از مواد اولیه که استفاده می‌کنیم در داخل کشور تولید می‌شود یک سری از مواد اولیه وارداتی است که آن هم موجود است، فقط بحث افزایش قیمت ارز بود که باعث رشد قیمت‌ها شد و ما برای خرید در زمینه نقدینگی دچار مشکل بودیم که با همکاری بانک صنعت معدن همچنین شرکت شهرک‌های صنعتی توانستیم وام سرمایه در گردش بگیریم و مقدار کوچکی از مشکلات ما حل شد.

باقری در خصوص برندسازی این محصول تولیدی ابراز کرد: با توجه به اینکه سال‌های متعددی در زمینه تبلیغات کار کرده بودیم در همان ابتدا برندی را تحت عنوان «مکسان» ثبت کردیم، می‌خواهیم این برند را جا بیندازیم.

* می‌توانیم مواد صادراتی را در داخل کشور با کیفیت رقابتی تولید کنیم

به گفته این کارآفرین گلستانی؛ وقتی برند محصول شناخته شود آن وقت هر محصول دیگری که تولید کنیم با توجه به سابقه‌ای که محصول در ذهن مخاطب ایجاد کرده، فروش و پذیرفتن آن از سوی مشتری خیلی راحت‌تر می‌شود.

باقری در خصوص استفاده از سیاست‌های دانش‌بنیان در اجرای طرح بیان کرد: طرح ما یک طرح دانش بنیان است طرحی که هنوز جا برای کار کردن دارد، خیلی از مشکلاتی که در زمینه ساخت و ساز کشور است و بابت آن داریم موادی را از خارج کشور وارد می‌کنیم و ارز می‌دهیم، می‌توانیم در داخل کشور با کیفیت رقابتی تولید کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلی از لحاظ دانش و تکنولوژی وجود ندارد، گفت: مشکل ما بیشتر در زمینه نقدینگی است و برای اینکه بتوانیم آن نقدینگی مد نظر را تامین کنیم بیشتر به کمک بانک‌ها نیاز داریم و قادر هستیم نیاز داخلی کشور را تولید و مشکلات تحریم را پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/83001/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول