اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

از افتتاح اولین پیش‌خوان کتاب استان در لردگان تا ایجاد کتابخانه در نافچ به همت یک خیر

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری با اشاره به طرح‌های قابل افتتاح استان در هفته کتاب و کتابخوانی گفت: افتتاح پیش‌خوان کتاب در لردگان و دو کتابخانه در شهرهای نافچ و پردنجان از مهمترین این طرح‌ها است.

از افتتاح اولین پیش‌خوان کتاب استان در لردگان تا ایجاد کتابخانه در نافچ به همت یک خیر

فرهاد خلیل‌مقدم امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: در استان تعداد ۸ کتابخانه مشارکتی و ۵۵ کتابخانه نهادی وجود دارد و بیش از ۸۷۰ هزار عنوان منبع در کتابخانه‌های استان در دسترس است، همچنین ۱۶۴ کتابدار در سطح استان  خدمات‌رسانی می‌کنند و فعالیت‌های ترویجی کتابخوانی پس از کرونا به سمت فضای مجازی رفته است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری افزود: در هفته کتاب و کتابخوانی تعداد ۳ پروژه در دستور کار قرار دارد که پروژه لردگان افتتاح یک پیشخوان کتاب یا کانکس کتاب بود که این کانکس‌ها در مناطق حاشیه‌نشین شهرستان‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی افتتاح می‌شود، کتابخانه شهید مطهری شهرستان لردگان این کانکس را پشتیبانی می‌کند و این طرح برای اولین‌بار در کشور و در استان چهارمحال و بختیاری انجام شده است.

وی با بیان اینکه برای کتابخوان شدن مردم هم مسوؤلان و هم مردم وظیفه دارند، عنوان کرد: وظیفه مسوؤلان این است که دسترسی به کتاب را برای همگان آسان کنند که نمونه آن ایجاد پیشخوان خدمات کتاب در حاشیه مناطق شهرستان‌هاست.

خلیل‌مقدم ادامه داد: وظیفه دیگر بر عهده مردم است که با ایجاد شرایط و تبلیغ ما از شرایط موجود استقبال کنند، به عنوان مثال پیشخوان کتاب در شهرستان لردگان می‌تواند مشکلات دانش‌آموزان در دسترسی به شبکه شاد را حل کند زیرا اینترنت رایگان در این پیشخوان وجود دارد.

ایجاد کتابخانه در شهر نافچ به همت یک خیر

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اظهار داشت: شهر نافچ از شهر‌های فاقد کتابخانه استان بود که ساختمانی از طریق خیر الیاس رئیسی در اختیار نهاد کتابخانه‌ها قرار گرفت و با هزینه ۱۵۰ میلیون تومانی آماده افتتاح شده است که ۴۵۰ متر زیربنا دارد و بیش از ۳۵ هزار منبع در آن وجود دارد و یک نفر در این کتابخانه مشغول به کار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در کتابخانه شهر پردنجان ساختمان از طریق مرکز خیریه در اختیار نهاد کتابخانه‌ها قرار گرفت و بازسازی و تجهیز آن انجام شده است و افتتاح خواهد شد.

خلیل‌مقدم با اشاره به سرانه مطالعه استان عنوان کرد: آمار سرانه مطالعه استان در دست نهاد کتابخانه‌های عمومی نیست چراکه نهاد کتابخانه‌ها از دستگاه‌های زیرمجموعه‌ شورای فرهنگ عمومی است و در زمینه کتابخوانی اداره کل ارشاد، دانشگاه‌ها، سازمان تبلیغات، کانون فرهنگی هنری مساجد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری فعالیت دارند و در زمینه ادبیات پایداری و نشر کتاب در دفاع مقدس فعالیت‌های خوبی انجام می‌دهند.

۴۵ هزار نفر از اعضای کتابخانه‌های استان فعال هستند

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اینکه بیش از ۴۵ هزار نفر از اعضای کتابخانه‌های استان فعال و حدود ۲۰۰ هزار نفر عضو کتابخانه‌های استان هستند، افزود: در حدود ۹۰ درصد از کتابخانه‌های عمومی استان بازسازی، تغییر چیدمان، روشنایی، رنگ‌آمیزی و بروزرسانی سیستم داخلی انجام شده است که آمار خوبی در زمینه کتاب و خدمت‌رسانی است و ما به سمت کتابخانه‌های استاندارد کشوری در حرکت هستیم.
 
وی اضافه کرد: تلاش بر این است که در شهرهای لردگان، بروجن، شهرکرد و فارسان که شهرداری‌ها در زمینه درآمدها همکاری خوبی دارند بروزرسانی انجام شود و نسبت به مناطق روستایی و کم برخوردار هم بی‌تفاوت نیستیم  و تا رسیدن به نقطه مطلوب از نظر مردم راه زیادی وجود دارد.

انتهای پیام/۶۸۰۳۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول