اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

روش جدید مدیریت شهری برای حفظ باغات شهر/چه کسانی قرار است به کمک بیایند؟

قرار است باغات در تهران با راه اندازی پویشی حفظ شوند. مدیران شهری در حال تدوین برنامه هستند و به گفته عضو شورای شهر تهران بزودی کار آغاز می شود.

روش جدید مدیریت شهری برای حفظ باغات شهر/چه کسانی قرار است به کمک بیایند؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، برخی از باغات تهران در حال نابودی هستند بسیاری از باغ ها تخریب و به جای آنها برج‌های سر به فلک کشیده ساخته شده است، هر چند مدیران فعلی معتقدند که اجازه این کار را نمی‌دهند اما برخی از باغات در حال تخریب است. تعدادی از مالکان باغات در حال خشک کردن درختان هستند تا ملک خود را از حالت باغ  خارج کنند.

حفظ باغات در دستور کار مدیریت شهری است و بارها تأکید کرده‌اند که باغات تهران را شناسنامه‌دار می‌کنند و برای این منظور برنامه‌هایی در دست اجرا است. 

شناسنامه دار شدن 3 هزار باغ خصوصی/هنوز 2 هزار باغ شناسنامه دار نیستند

علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران تأکید دارد که برای 3 هزار باغ خصوصی در تهران شناسنامه صادر شده است و به شورای شهر تقدیم شده است. 

وی در ادامه گفت: باغات خصوصی بالای 5 هزار مترمربع یا 10 هزار مترمربع هستند این باغات جزو سرمایه‌های طبیعی محسوب می‌شوند که برای آنها شناسنامه تهیه شده و نوع گونه، محیط گونه و تعداد درخنان در آن ثبت شده است. تاکنون برای 3 هزار و 400 باغ خصوصی شناسنامه صادر شده و در حال تهیه شناسنامه برای 2 هزار باغ دیگر هستیم. 

وی در ادامه تأکید کرد: معارض‌هایی وجود داشت که در حال برطرف کردن آن هستیم و باید لکه‌های سبز و باغات در تهران حفظ شود. شهرداری تهران در حال حاضر وضعیت مالی خوبی برای تملک باغات خصوصی ندارد.

قرار است پویشی برای حفظ باغات تهران ایجاد شود. برخی از اعضای شورای شهرتهران پیشنهاد دادند که سرمایه‌گذاران و خیرین در این پویش شرکت کرده و به شهرداری تهران در حفظ باغات کمک کنند. 

راه اندازی پویش حفظ باغات/دعوت از سرمایه داران و خیرین برای کمک به شهرداری

ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: به زودی پویش حفظ باغات تهران را راه‌اندازی می‌کنیم. از همه مالکین باغ‌های مزروعی، خیرین و سرمایه‌داران دعوت می‌کنیم تا در این پویش شرکت کنند و در کنار شهرداری قرار گرفته تا بتوانیم باغات تهران را حفظ کنیم و از تخریب آنها جلوگیری شود. 

وی در ادامه گفت: شهرداری با بدهی‌های عظیمی که دارد خیلی نمی‌تواند باغات را تملک کند و در این پویش با همکاری سرمایه‌داران و مالکین باغات می‌توانیم این کارها را انجام دهیم و در حال تدوین طرح هستیم. 

بحران فضای سبز در آینده/جلوگیری از تخریب باغات

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه حدود 4 هزار باغ در تهران داریم، گفت: برخی از این باغ‌ها کوچک و زیر یک‌هزار متر هستند. این باغات تنفس‌گاه شهر تهران هستند و نباید تخریب شوند. اگر هم این باغات تخریب شوند، در آینده دیگر باغی نداریم و با بحران فضای سبز مواجه خواهیم شد. 

خداکرمی با تأکید بر این موضوع که مقدمات کار فراهم شده است گفت: ‌در کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر روی این موضوع کار شده است و به زودی این  کار صورت گرفته و حفظ باغات باعث می‌شود که برای اینده کودکان این کشور میراث طبیعی به یادگار خواهد ماند. 

عضو شورای شهر تهران در خصوص لغو مصوبه برج‌باغ‌ها در این دوره مدیریت شهری هم گفت: 62 برج باغ شامل مصوبه نشده است، ولی باید براساس قوانین و ضوابط اقدامات در آنها صورت گیرد. ما امیدواریم این افراد هم منصرف شوند و باغات خود را حفظ کنند.

حفاظت از باغات باید با کمک تمامی نهادها صورت گیرد و نباید مسئولین امر اجازه بارگذاری بیش از اندازه در باغات را بدهند.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تأکید می‌کند که باید باغات کن حفظ شود، می‌ترسیم مهمترین سرمایه تفرجگاهی شهر از بین برود. 

وی با تأکید بر این موضوع که منطقه پنج تهران که باغات کن در آن واقع شده منطقه حساس و استراتژیکی است، گفت: در راستای اجرای طرح ساماندهی باغات کن و فرحزاد، اقداماتی صورت گرفته است. موضوع ساماندهی باغات کن و ایجاد بزرگترین تفرجگاه در مقیاس شهری، منطقه‌ای و جهانی می‌تواند الگویی برای کل کشور باشد. 

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: از دوره پنجم مدیریت شهری با وجود مشکلات در حوزه منابع درآمدی و بدهی‌ها در یک تصمیم استراتژیک، مصوبه برج‌باغ لغو شد. 

وی ادامه داد: ‌در سلسله مراتب طرح‌‌های شهری، طرح جامع، طرح تفصیلی و طرح‌های موضعی و موضوعی تعریف شده‌اند که در این تقسیم‌بندی، طرح جامع به عنوان طرح راهبردی رویکرد و چشم‌انداز را مشخص می‌کند و طرح تفصیلی، ضوابط ساخت و ساز را تعیین می‌کند. 

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر حفظ باغات در پایتخت گفت: در شورای چهارم یک رویکرد در زمینه صیانت و حفاظت از باغات بود که این محدوده‌ها را تملک، فریز و تبدیل به پارک عمومی شود. 

تشویق مالکان برای حفظ باغات

شهردار سوم اصلاح‌طلبان در دوره پنجم مدیریت شهری هم تأکید دارد که باید تجدیدنظر در قوانین مربوط به حفظ باغات رخ دهد. پیروز حناچی شهردار تهران می‌گوید: تجدیدنظر در قوانین مربوط به باغات در دستورکار است و دیگر برج‌باغی در تهران ساخته نخواهد شد، ضمن اینکه تلاش می‌کنیم مالکان را تشویق کنیم که در عین حفظ باغ‌ها، منافع‌شان حفظ شود. 

برای رفع آلودگی بایدباغات را حفط کنیم

وی به موضوع آلودگی هوای تهران اشاره‌ای کرد و گفت: هیچ راهی جز این نداریم که منشأ آلاینده‌ها کنترل و اکسیژن بیشتر در شهر تولید شود. باید باغ‌های باقیمانده را که بعضی از آنها دراختیار نهادهای دولتی و حکومتی است، با مذاکره حفظ کنیم. 

شهردار تهران ادامه داد: آلودگی و ترافیک یکی از چالش‌های مهم شهر است، البته این موضوعات راه‌حلی روشن، مشخص و ملموس دارند. با این وجود شهر تهران که یکی از زیباترین شهر ایران است در اثر کم‌توجهی به راهکارها به شکل انباشته با مشکل ترافیک و آلودگی روبه‌روست. یکی از راه‌حل‌های کنترل آلودگی و منابع آلاینده این است که فضای سبز چه در داخل و چه در کمربند شهر انجام شود و در این دوره اهتمام زیادی بر این کار وجود دارد. 

براساس این گزارش باغات نقش مهم و حیاتی در تهران دارند و یکی از راه‌حل‌های رفع آلودگی در پایتخت، حفظ باغات است. البته چند سالی است که بسیاری از باغات نابود شده‌اند و وضعیت مطلوبی در این زمینه وجود ندارد. مدیران فعلی شهر تأکید دارند که اقداماتی برای حفظ باغات انجام داده‌اند و برج‌باغ را جایگزین خانه‌باغ کردند، هر چند که بسیاری از شهروندان در خصوص مصوبه برج‌باغ گلایه‌مندی‌هایی دارند و معتقدند که حق و حقوقشان ضایع شده و به همین دلیل به مراجع قضایی شکایت کرده‌اند.

همچنین چندین باغ در تهران خریداری و به پارک عمومی تبدیل شده است، حتی قرار بود پادگان 06 در پاسداران هم به فضای سبز تبدیل شود که البته وضعیت آن همچنان در بلاتکلیفی است و مشخص نیست که کار به کجا رسیده است. برخی مدیران تأکید دراند که خلأهای قانونی باعث شده است که بسیاری از باغات در تهران از بین برود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول