اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

باز هم افزایش قیمت لبنیات با شگرد همیشگی/ صنایع لبنی: مدت‌هاست درخواست افزایش قیمت داده‌ایم

افزایش قیمت لبنیات به بهانه‌های مختلف و دور زدن مصوبات ستاد تنظیم بازار ادامه دارد و کسی هم نظارتی بر عملکرد کارخانه‌های لبنیات نمی‌کند.

باز هم افزایش قیمت لبنیات با شگرد همیشگی/ صنایع لبنی: مدت‌هاست درخواست افزایش قیمت داده‌ایم

به گزاش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزایش قیمت لبنیات در بازار ظاهرا پایانی ندارد و صنایع لبنی هر زمانی که بخواهند قیمت را افزایش می دهند و کسی هم بر آنها نظارتی نمی کند.

در حالی که مدت زیادی از افزایش اخیر قیمت لبنیات نمی گذرد، صنایع لبنی به صورت خودسرانه قیمت را بار دیگر افزایش دادند که از 2 هزار تومان تا 6 هزار تومان را شامل می شود.

یک کارخانه لبنی معروف امروز قیمت بطری شیر را با 4500 تومان افزایش از 7500 تومان به 12 هزار تومان افزایش داده است.

* انجمن صنایع لبنی: مدت‌هاست درخواست افزایش قیمت داده‌ایم

خبرنگار فارس برای بررسی بیشتر موضوع با محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت وگو کرد. وی گفت: فعالان صنایع لبنی از  مدتها پیش به دلیل بالا رفتن هزینه ها درخواست افزایش قیمت کرده بودند اما مسئولان توجهی به آنها نمی‌کنند.

وی ادامه داد: فعالان این صنعت مدتها است که با بالا رفتن هزینه ها تولید ضرر و زیان می دهند و تولید برای آنها به صرفه نیست و اگر مسئولان زودتر به فکر آنها بودند شاید افزایش قیمتی که امروز شاهد هستیم را نمی دیدیم.

بنی طبا افزایش جدید قیمت در حوزه لبنیات را تایید کرد و گفت: این افزایش‌ها در کالاهایی که مشمول قیمت‌گذاری دولتی نیستند انجام شده است.

به گزارش فارس، دولت 17 قلم  کالای لبنی را جزو قیمت گذاری دولتی اعلام کرده و بقیه را خود صنایع لبنی قیمت گذاری می‌کنند و به همین دلیل گاه گاهی قیمت‌ها را بالا می برند.

سخنگوی صنایع لبنی تصریح کرد: افزایش قیمت مثلا در مورد شیر ESL بوده که به شیر استریلیزه نزدیک تر است و مشمول قیمت گذاری نیست.

* شگرد همیشگی صنایع لبنی برای افزایش قیمت

به گزارش فارس، شیر ESL یا شیر فراپاستوریزه یا Extended Shelf Life شکلی از بسته‌بندی شیر است که با هدف افزایش مدت ماندگاری آن در یخچال تولید می‌شود. شیرهای تازه معمولی حدود ۵ تا ۱۲ روز می‌توانند قبل از باز شدن در یخچال سالم بمانند ولی شیرهای ESL می‌توانند این مدت را تا ۴ هفته افزایش می‌دهند.

صنایع لبنی در سالهای گذشته بخشی از افزایش قیمت‌ها را به صورت رسمی و تحت مجوز از ستاد تنظیم بازار انجام داده اما بخش زیادی از افزایش های قیمت را خودشان انجام داده اند.

آنها همواره با توجیه های داشتن ارزش افزوده بیشتر مانند داشتن ویتامین D، ESL و پروبیوتیک و غیره قیمت ها را افزایش داده اند.

ستاد تنظیم بازار در سال جاری یک بار مجوز افزایش قیمت لبنیات را صادر کرده بود. این ستاد چند روز پیش اعلام کرد: «فعلا احتمال افزایش قیمت لبنیات منتفی استـ» اما بلافاصله بعد از اعلام ستاد تنظیم بازار، برخی برندهای لبنی با بهانه های جدید قیمت خود را افزایش دادند.

در سال‌های گذشته رویه دائمی صنایع لبنی اینگونه بوده که همواره ابتدا قیمت های خود را افزایش می دادند و پس از آن ستاد تنظیم بازار را وادار به افزایش نرخ مصوب می کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول