اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

احداث دیوار برلین در اتاق بازرگانی ایران و آلمان

در حالی که سرنوشت پرتنش ترین انتخابات ریاست جمهوری قرن در آمریکا به دست آرای پستی سپرده شده بود و ترامپ اعلام کرده تقلب گسترده در این شکل از رای گیری در جریان داشت، درایران هم اتاق بازرگانی ایران و آلمان در اقدامی عجیب، تصمیم گرفته است تمام انتخابات را به صورت آرای پستی برگزار کند.

احداث دیوار برلین در اتاق بازرگانی ایران و آلمان

در حالی که سرنوشت پرتنش ترین انتخابات ریاست جمهوری قرن در آمریکا به دست آرای پستی سپرده شده بود و ترامپ اعلام کرده تقلب گسترده در این شکل از رای گیری در جریان داشت، درایران هم اتاق بازرگانی ایران و آلمان در اقدامی عجیب، تصمیم گرفته است تمام انتخابات را به صورت آرای پستی برگزار کند. روشی که نه تنها تاکنون سابقه نداشته است بلکه در اساسنامه اتاق بازرگانی هم چنین روشی برای جلب آرا مورد تایید قرار نگرفته و از دیدگاه منتقدان، سلامت آن به شدت زیر سوال است.

در فیلمی که در وبسایت اتاق بازرگانی ایران و آلمان منتشر شده، توضیح داده شده است باید 9 مدرک مختلف به همراه رای پستی به اتاق بازرگانی ارسال شود. مدارکی که در صورت فقدان هر یک از آنها، امکان خواندن رای وجود ندارد. یکی از این مدارک، عنوان می کند باید تمام افراد دارای حق امضا در شرکتهای عضو، برگه تعهد رای پستی را امضا کنند و اسنادی مانند آخرین اطلاعیه تغییرات شرکت را به همراه سایر مدارک، در پاکت حاوی رای پستی قرار دهند. اقدامی که به گفته منتقدان باعث می شود تمایل اعضا برای حضور در انتخابات اتاق بازرگانی به شدت کاهش یافته و به همین نسبت احتمال رای آوری هیات رئیسه فعلی را افزایش می دهد. منتقدان می گویند این گونه رای گیری، بیشتر انتصابات هیات رئیسه دور جدید از سوی هیات رئیسه دور قبلی است و امکان سهیم شدن اعضای اتاق بازرگانی در سرنوشت این تشکل مردمی را کاهش زیادی می دهد.

 

سلامت انتخاباتی در رای گیری پستی چقدر است؟

بزرگترین ایرادی که منتقدان به روش رای گیری پستی وارد می کنند احتمال بالای تقلب در آن است چون تقریبا هیچ نظارت مستقیمی را نمی توان برای آن در نظر گرفت. هر چند آنها دلایل دیگری مانند کاهش استقبال رای دهندگان، طولانی شدن فرآیند انتخابات، سپردن رای به دست پست که معمولا در ایران سرعت و دقت بالایی ندارد و مشکل بودن تمهید مقدماتی مانند جمع و جور کردن 9 سند لازم برای شرکت در انتخابات را هم به عنوان نقاط ضعف این نوع از رای گیری برمی شمارند، ولی علت اصلی که منتقدان رای گیری پستی برای مخالفت با این روش مطرح می کنند امکان تقلب گسترده در آن است.

روشهای متقلبانه ای مانند عدم ارسال برگه های رای برای اعضا یا عدم تکمیل بودن مستنداتی که برای اعضا جهت ثبت رای فرستاده می شود، به همراه پرکردن برگه های رای از طریقی به جز اعضا و شمردن این آرا به عنوان آرای مشروع، از جمله ترفندهایی است که منتقدان رای گیری پستی را قانع کرده تا با آن مخالف کنند. مشکلاتی از جمله مشکلات پست در هنگام ارسال، قرار دادن فرصت برای ارسال برگه های رای برای اعضا، در حالی که شرکتهای پستی ممکن است خود را مقید به این مهلت ندانند و سایر مشکلات عملی و اجرایی برگزاری این نوع انتخابات، عواملی است که باعث خدشه دار شدن نتایج آینده انتخابات فارغ از نام اشخاص، قلمداد شود.

ولی نکته اصلی اینجاست که برخی نامزدهای این انتخابات پستی می گویند ما به عنوان نامزد، امکان دسترسی به شماره تلفن، ایمیل و نشانی همه اعضای اتاق بازرگانی نداریم در حالی که اعضای هیات رئیسه، چون دسترسی کاملی به این مشخصات دارند، قدمهای بلندی از ما در رساندن پیامهای تبلیغاتی خود پیش افتاده اند و عملا امکان رقابت برابر در انتخابات پیش رو وجود ندارد.

منطق آنها ساده است: وقتی امکان دسترسی به نام، مشخصات، شماره تلفن و نشانی نزدیک به 2500 نفر از اعضای اتاق بازرگانی برای کسب رای آنها برای همه نامزدها وجود ندارد و تنها نامزدهای وابسته به هیات رئیسه فعلی از این امکان بهره می برند، عدالت در رقابت ممکن نیست و نتیجه رقابت ناعادلانه را نمی توان قانونی و عادلانه دانست.

در مقابل این انتقاد، هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و آلمان اعلام کرده است همه مشخصات اعضای اتاق را منتشر کرده و همه همدیگر را می شناسند. ادعایی که به نظر می رسد با توجه به نبود لیست نام و مشخصات اعضای اتاق بازرگانی در وبسایت این اتاق یا هر جای رسمی و عمومی دیگری، چندان به واقعیت نزدیک نیست.

 

فیلمهای تبلیغاتی هیات رئیسه جدید در سایت اتاق بازرگانی

وبسایت وابسته به اتاق بازرگانی ایران و آلمان با انتشار ویدئوهای تبلیغاتی اقدام به معرفی نامزدهای انتخابات 25 آبان این تشکل کرده است. در لحظه تنظیم این گزارش، از حدود 8 فیلم منتشر شده، 7 فیلم به تبلیغ اعضای هیات رئیسه فعلی اتاق بازرگانی اختصاص دارد و تبلیغات اعضای هیات رئیسه از جمله میشاییل بیچ، عباسعلی قصایی، اورس اروس، نازنین بهمنی، رسول رنجبران، کامران رضایی و سعید روشنی در آن دیده می شود.

از این رو استفاده یکجانبه از امکانات تبلیغاتی برای اعضای هیات رئیسه هم مورد اعتراض نامزدهایی است که می گویند عملا دسترسی به این امکان را ندارند و باز هم در این مورد، تبلیغات یک جانبه، از دیدگاه آنها عادلانه بودن و سلامت انتخابات هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و آلمان در 25 آبان را زیر سئوال می برد.

 

گزارش عملکرد هیات رئیسه فعلی کجاست؟

واقعیت این است که تاکنون گزارش مشخص و معلومی که نشان دهد اعضای هیات رئیسه دوره فعلی اتاق بازرگانی چه اقداماتی برای بهبود وضعیت کسب و کار اعضا، بهبود تعاملات و تسهیل رفت و آمد اعضای ایرانی به آلمان و اعضای آلمانی به ایران انجام داده اند منتشر نشده است.

باید گفت با بررسی تمام محتویات وبسایت اتاق بازرگانی ایران و آلمان هم نمی توان گزارش مشخصی از عملکرد هیات رئیسه اتاق بازرگانی در 4 سال گذشته پیدا کرد. شاید هیات رئیسه اتاق بازرگانی ترجیح داده اند با بی توجهی به وظیفه ذاتی و قانونی خود در ارائه گزارش اقدامات 4 ساله، همه چیز را «زیر سبیلی» در کنند تا پس از برگزاری انتخابات 25 آبان ماه و شمارش آرایی که به صورت پستی انجام شده است، جایگاه خود برای 4 سال بعدی را تثبت کرده باشند ولی باید به این نکته توجه داشت که در حال حاضر، اعضای فعال و دلسوز اتاق بازرگانی ایران و آلمان که علاقمند به فعالیت صنفی و تشکیلاتی برای تسهیل کسب و کار و تجارت و صنعت خود هستند هم نمی دانند در 4 سال گذشته چه عملکردی از سوی هیات رئیسه اتاق سر زده است. چه فرآیندهایی برای تجارت یا صنعت آنها تسهیل شده و مشکلاتی از جمله دردسرهای سفارت برای صدور ویزای سفر به آلمان چقدر با عملکرد هیات رئیسه فعلی، کاسته شده است.

در این رابطه قابل پیش بینی است که در فضای مبهم و غبارآلود انتخابات آینده اتاق بازرگانی، علاوه بر افزایش اعتراضات از سوی کاندیداهای هیات رئیسه، علاقمندی اعضا برای حضور در انتخابات کاسته شده و بی تفاوتی و عدم مشارکت در سرنوشت اتاق بازرگانی، گریبانگیر اعضایی شود که به نظرات آنها در طول 4 سال گذشته توجهی نشده و عملا با انتخابات 25 آبانماه بی توجهی به آنها تداوم خواهد یافت.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول