اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

چرایی بی‌میلی متقاضیان به طرح اقدام ملی مسکن در سمنان

طرح اقدام ملی مسکن در حالی در استان سمنان اجرا می‌شود که طبق گفته مسؤولان استقبال نکردن از این طرح در مناطق مختلف و روند کند آن باید مورد آسیب‌شناسی جامع قرار گیرد.

چرایی بی‌میلی متقاضیان به طرح اقدام ملی مسکن در سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، یکی از مهم‌ترین نیازهای هر فرد در زندگی داشتن مسکن و سرپناهی است تا همراه سایر اعضای خانواده در زیر سقف آن به آرامش برسد.

شاید نام طرح اقدام ملی مسکن را شنیده باشید؛ اما همه ما تفاوت آن را با طرح مسکن مهر نمی‌دانیم؛ طرح اقدام ملی مسکن برای تکمیل طرح مسکن مهر طی چند مرحله اجرا می‌شود.

طرح اقدام ملی مسکن در استان سمنان در حالی اجرا می‌شود که طبق گفته مسؤولان استقبال نکردن از این طرح در مناطق مختلف و روند کند آن باید مورد آسیب‌شناسی جامع قرار گیرد.

در ادامه به بررسی روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان سمنان می‌پردازیم که از نظرتان می‌گذرد.

آسیب‌شناسی روند کند طرح اقدام ملی مسکن در استان سمنان 

استاندار سمنان در این زمینه می‌گوید: استقبال نکردن متقاضیان از طرح اقدام ملی مسکن در استان و روند کند این طرح، نیاز به آسیب‌شناسی جدی دارد.

علیرضا آشناگر با بیان اینکه در اجرای طرح اقدام ملی مسکن شهرهای با جمعیت متقاضی بالا و کانون‌های جمعیتی در استان در اولویت قرار داشته باشند، گفت: برنامه زمان‌بندی مناسب و منظم به‌منظور اجرای این طرح در شهرهایی که با کمبود مسکن و تقاضای بالای متقاضیان همراه است، تدوین شود و استقبال نکردن از این طرح در مناطق مختلف استان و روند کند طرح مورد آسیب‌شناسی جامع و دقیق قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بحث تخصیص زمین، نحوه واگذاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی در پروژه و سایر عوامل دخیل، می‌تواند در استقبال نشدن طرح از سوی متقاضیان تأثیرگذار باشد که نیاز به آسیب‌شناسی و اقدام مؤثر دارد.

آشناگر با بیان اینکه پرونده مسکن مهر در برخی از شهرستان‌های استان سمنان همچنان باز است، بر تعیین تکلیف این پروژه‌ها در اسرع وقت تأکید کرد و افزود: تعیین تکلیف واحدهای مسکن مهر نسبت به اجرای طرح اقدام ملی مسکن در اولویت قرار دارد و در شهرستان‌هایی که مسکن وجود داشته و متقاضی وجود ندارد، اصراری بر اجرای طرح اقدام ملی مسکن نیست و توجیه ندارد.

استاندار سمنان اظهار کرد: عدم توجه به کانون جمعیتی و میزان تقاضای گروه‌های هدف و صرفاً ساخت بی‌رویه مسکن، باعث گسترش شهر و عدم تأمین زیرساخت، امکانات اولیه و دسترسی مطلوب برای صاحبان خانه‌ها خواهد شد و قطعاً مشکلات جدی بعدی را به همراه دارد که باید از این مهم جلوگیری شود.

۳۶۷۲ واحد؛ سهم غرب استان سمنان از طرح اقدام ملی مسکن 

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان نیز می‌گوید: بحث تأمین مسکن مناسب یکی از تکالیف مهمی است که قانون اساسی به آن اشاره داشته و مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری در این بحث تأکید ویژه‌ای دارند.

حسین دهقان بیان کرد: تولید مسکن در زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی نیز تأثیر به‌سزایی دارد و باید تلاش کنیم تا نهضت خانه‌سازی تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: در بحث اقدام ملی مسکن در کشور، سهمیه در نظر گرفته شده ۴۰۰ هزار واحد بود که سه هزار و ۶۷۲ واحد بر اساس نیازسنجی‌های انجام‌شده، در شهریور سال گذشته برای غرب استان سمنان در نظر گرفته شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان تصریح کرد: یک‌هزار و ۷۳۵ واحد از سهمیه در نظر گرفته شده در اراضی سازمان ملی زمین و مسکن و یک‌هزار و ۹۳۷ واحد مربوط به تسهیلات بافت فرسوده و بازآفرینی شهری است.

دهقان تأکید کرد: ۸۸۷ واحد از سهمیه اراضی سازمان ملی و مسکن در غرب استان سمنان برای شهرهای دارای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و ۸۴۸ نفر نیز برای شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که مختص شهر سمنان می‌شود.

وی اضافه کرد: سه مرحله ثبت‌نام از متقاضیان انجام شد که در مرحله نخست ۹۹۴ نفر و در دو مرحله باقیمانده نیز چهار هزار و ۸۲۸ نفر ثبت‌نام کردند که سرجمع پنج هزار و ۸۲۲ نفر در غرب استان در بحث طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کردند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان گفت: بالغ‌بر دو درصد از افراد ثبت‌نامی تاکنون انصراف دادند و ۷۴۱ نفر بالغ‌بر ۱۳ نفر متقاضیان مؤثر هستند که ثبت‌نام خود را تکمیل و وجه اولیه را واریز کردند.

دهقان اظهار کرد: بالغ‌بر ۸۵ درصد که تعداد چهار هزار و ۹۴۱ نفر را شامل می‌شود، تاکنون روند ثبت‌نام خود را تا واریز وجه پیگیری نکرده‌اند.

اختصاص ۱۱۴۶ واحد طرح اقدام ملی مسکن به شرق سمنان

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان نیز می‌گوید: طرح اقدام ملی مسکن به‌صورت متقاضی‌محور و با ثبت‌نام از متقاضیان و با تخصیص زمین از سوی این مجموعه انجام می‌شود.

امیر عمیدی بیان کرد: یک‌هزار و ۱۴۶ واحد از سهمیه در نظر گرفته شده برای شرق استان سمنان متعلق به شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۵۴ نفر نیز برای شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و ۵۴۰ واحد نیز در بحث بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: دو هزار و ۸۲۷ نفر در طرح اقدام ملی مسکن در شرق استان سمنان ثبت‌نام کردند که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته یک‌هزار و ۴۶۳ نفر حائز شرایط بودند.

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان اظهار کرد: تاکنون ۲۷۶ نفر در مرحله واریز وجه قرار داشته و واریز وجه انجام شده است که ۱۸ درصد از متقاضیان ثبت‌نامی و احراز صلاحیت شده را تشکیل می‌دهد.

عمیدی عنوان کرد: ۵۲ هزار و ۵۷۶ مترمربع اراضی برای ساخت ۶۸۷ واحد مسکونی در شرق استان تخصیص یافته است؛ برای ۹۶ واحد نقشه و اخذ پروانه صورت گرفته و ۲۴ واحد از این تعداد در حال حاضر در حال ساخت است.

وی تصریح کرد: برای ساخت ۷۲ واحد مسکونی دیگر نیز عملیات اجرایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان به‌زودی آغاز می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان خاطرنشان کرد: بحث الحاق ۱۹۲ واحد از پروژه خود مالک زیباسازان شاهرود به طرح اقدام ملی مسکن نیز در دستور کار قرار دارد.

امیدواریم در شرایط اقتصادی فعلی که تأمین مسکن برای جوانان با دشواری‌هایی روبه‌رو شده است، مسؤولان تدبیری بیاندیشند تا مشکلات جوانان در این زمینه رفع شود تا با فراغ بال بیشتری به ازدواج فکر کنند و به رفع سایر مشکلات خود بپردازند.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول