اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

ماجرای مسجد النقطه در حلب سوریه/ «رأس‌الحسین» چگونه به خانه بازگشت +فیلم

در حلب سوریه مسجدی به نام «النقطه» شهرت بسیاری دارد که در میان ایرانی‌ها به رأس‌الحسین شناخته می‌شود. سنگ مشهور این مسجد بعد از 8 سال در روز میلاد پیامبر(ص) به خانه بازگشت. در ویدیوهای اختصاصی فارس، نحوه برگرداندن این سنگ را ببینید.

ماجرای مسجد النقطه در حلب سوریه/ «رأس‌الحسین» چگونه به خانه بازگشت +فیلم

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، در شهر حلب سوریه مسجدی به نام «النقطه» قرار دارد که از شهرت بسیاری برخوردار است. این مسجد در میان ما ایرانی‌ها به مسجد رأس‌الحسین نیز شناخته می‌شود. برای ماجرای این مسجد دو روایت در تاریخ اسلام مطرح شده است.

ماجرای اول

اولی اینکه در روایت داریم: هنگامی که اسرا و سرهای مبارک شهدای کربلا از سرزمین عراق به حلب رسیدند، کاروان برای استراحت در کنار کوهی به نام جوشن متوقف شد و نگهبانان و حاملان سرهای مقدس نیز به استراحت پرداختند و سر مبارک امام حسین (ع) را روی سنگی قرار دادند.

هنگام طلوع آفتاب که سر ایشان را برداشتند، چند قطره خون آن حضرت روی سنگی که قرار داشت، جاری شد و پس از حرکت کاروان، مردم حلب از این مساله با خبر شده و اطراف آن قطرات خون جمع شده و به عزاداری و شیون و زاری پرداختند. براساس برخی روایات، همه ساله در روز عاشورا خون موجود روی این سنگ می‌جوشید و این موضوع توجه بسیاری از مردم حلب را به خود جلب کرده بود تا این که «ولید ابن عبدالملک بن مروان اموی» دستور انتقال سنگ را از آن نقطه داد و سنگ در زمان «سیف‌الدوله حمدانی» بار دیگر به محل خود بازگردانده شد.

در آنجا مسجدی به نام «مسجد النقطه» ساخته شد. در برخی کتاب‌های تاریخی ذکر شده است که «سیف‌الدوله حمدانی» این مسجد را در آن مکان ساخت و در زمان «سلوجوقیان» و «ایوبیان» بازسازی شد. در اواخر «امپراتوری عثمانی» در سال ۱۹۲۰ میلادی (۱۲۹۹) انفجاری مهیب بر اثر قرار دادن ذخیره مهمات در آن رخ داد و برای حفاظت از این سنگ آن را به «مشهدالمحسن (جایی که اعتقاد دارند محل دفن محسن فرزند امام حسین (ع) است)» انتقال دادند. این مسجد تا سال ۱۹۶۰ میلادی (۱۳۳۹) همچنان ویران باقی ماند تا این که برخی از مراجع عالی شیعه همت کرده و با همکاری برخی طرف‌های سوری آن را بازسازی کردند و سنگ خونین را به محل قبلی خود بازگرداندند.

ماجرای دوم

بر اساس یک روایت دیگر پیش‌تر در محل مشهد النقطه کنونی کلیسایی وجود داشت که هنگام انتقال سرهای مقدس شهدای کربلا به شام، اعضای کاروان در این محل استراحت کردند و سر مبارک امام حسین (ع) و اسرای کربلا در این محل برای مدت کوتاهی نگهداری شد.

در این کلیسا یک راهب مسیحی اقامت داشت که مشاهده کرد از سر مبارک امام حسین (ع) نوری به آسمان بر می‌خیزد. وی با اصرار فراوان و دادن مبالغ زیادی پول موفق شد تا برای مدت کوتاهی سر امام حسین (ع) را به امانت بگیرد و پس از غسل و شستشوی سر، آن را روی سنگی که اکنون در داخل ضریح در مشهد النقطه است، قرار داد. این راهب پس از نجوا و راز و نیاز با سر مبارک امام حسین (ع)، شهادتین خواند و مسلمان شد.

 


فیلمی از آماده‌سازی مسجد النقطه برای حضور سنگ رأس الحسین

سنگ میزبان سر مبارک امام حسین (ع) در شهر حلب با عنوان «رأس الحسین (ع)» که هشت سال گذشته برای در امان بودن از حمله تکفیری‌ها و داعش، توسط تولیت این مکان مقدس مخفی شده بود، پیدا و در جایگاه اصلی خود قرار گرفت.


نمایی از سنگ رأس‌الحسین در ضریح مخصوص خود در مسجد النقطه

این سنگ مطهر در روز میلاد حضرت پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (ع) در مراسم نمادینی با حضور علما و مسئولین سوری به این مسجد منتقل و بعد از تطهیر سطحی، در ضریح مخصوص خود قرار گرفت.

 

 


فیلم‌هایی از مراسم بازگرداندن سنگ رأس‌الحسین به مسجد النقطه

این فیلم‌ها توسط یکی از رزمندگان مدافع حرم در اختیار خبرنگار فارس قرار گرفته است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول